Palen in de grond plaatsen

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8

Palen in de grond plaatsen

Bericht door JantjeV8 »

Binnenkort moeten we een behoorlijk aantal heining palen in de grond plaatsen. Best een werk, althans in de handmatige vorm. Nu dacht ik, onze hefmast is dubbelwerkend, dus ook op oliedruk omlaag. Zou je daarmee de palen goed en recht de grond in kunnen drukken? Heeft iemand daar wel eens iets voor gebouwd? Want ook als de trekker niet helemaal recht staat, moet het paaltje wel waterpas blijven. Ben benieuwd.
WilfredT2

Re: Palen in de grond plaatsen

Bericht door WilfredT2 »

Ik heb dat wel eens geprobeerd met onze shovel, die ook dubbel werkend is. Ik vond het niets. Palen scheef. Maar ook de duwkracht valt tegen. Heb een 4 ton shovel, maar vaak gingen de wielen de lucht in maar de paal niet in de grond. Je hebt een slag nodig. Ik zit op zandgrond, misschien dat dat nog uitmaakt.

Uiteindelijk lekker met de palenrammer bezig geweest en als je dan eenmaal aan de slag bent, gaat het eigenlijk best vlot. Palenrammer is wel veeel beter/makkelijker dan een hamer
LeaD

Bericht door LeaD »

Kleigrond, leemgrond of zandgrond zal bepalend zijn of het goed werkt, en het is nog altijd droog in de grond .

Veel kans de je palen breken met een constante druk van een hefmast, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk .

Palen met een stompe punt hebben minder de neiging om af te wijken tijdens het indrijven .

en zoals wilfred zegt, een palenrammer is het juiste instrument voor deze toepassing .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik denk dat het met een hefmast makkelijker recht gaat dan met een shovel, die bak beweegt niet alleen naar beneden, maar ook in een soort van cirkel met het draaipunt als midden. Hier in de buurt hebt ik het wel met een grote graafmachine gezien, dat ging, op natte kleigrond, als de brandweer. Zelf boor ik met mijn ecologische zonde benzine boor. Heb daar afgelopen jaren ook >1500 bomen/struiken mee gepoot.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

kockie schreef: 30 sep 2025, 09:11 ecologische zonde benzine
In mijn familie wordt ie liefkozend "de chinees" genoemd...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Het is zware grond, tegen de klei aan.
Rammen doe je zonder voor te boren? Want boren is natuurlijk ook een optie.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

Of het rammen zonder boren kan, ligt aan de dikte van de palen en aan de grond. Ik hoef ze niet voor te boren hier, maar het zijn dan ook redelijk dunne palen van 7cm
Plaats reactie