Zink-broom accu's

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten

Zink-broom accu's

Bericht door Adriaan Kragten »

Vandaag bekeek ik de interessante video: "Why a Century-Old Battery is Suddenly the Future" link: www.youtube.com/watch?v=Hk4wFaZhRNw In deze accu wordt gebruik gemaakt van zink en broom. Er worden twee fabrikanten genoemd Gelion die gebruik maakt van een gel en Redflow die gebruik maakt van water. Als deze accu vergeleken wordt met de lithium ion accu dan heeft deze o.a. als voordeel dat er niet heel veel water nodig is bij de winning van de grondstoffen en dat hij niet kan branden of exploderen. Deze accu is speciaal geschikt om gebruikt te worden in combinatie met zonnecelparken of windturbineparken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Zink-broom accu's

Bericht door kockie »

Heb je ook al eens naar Nikkel-ijzer batterijen gekeken? De batterijen die meer dan een eeuw geleden gebouwd zijn voor de toenmalige elektrische auto's werken vaak nog steeds en krijgen zelfs een nieuwe buitenkant om weer gebruikt te worden! capaciteit/gewichts ratio en rendement zijn (natuurlijk) wel een stuk minder, maar als ze een eeuw kunnen overleven kun je rustig over duurzaamheid spreken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Duurzaam zeker. Jammer dat ze na een maand de helft van hun lading kwijt zijn.

Redflow? Klink leuk maar kan prijstechnisch niet uit als ze al verkrijgbaar zijn.

Kijk naar de specs en dan kom je al snel tot de conclusie dat LFP hard to beat is.

Edit, die Edison batterij kan wel extreem misbruik aan zonder daar onder te bezwijken.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

https://interestingengineering.com/ener ... 9-capacity

Dit is er ook zo een. Leuk maar alleen litium is vandaag bruikbaar.

Zinkbromide
Gelion is nergens te koop volgens mij, waarschijnlijk ook nog een studie of subsidietrekker.
Redflow was duur en is dus vorig jaar failliet gegaan.

Het valt niet mee om LFP te verslaan.

Sodium ion is er wel zo een, te koop in de echte wereld. Helaas een stuk duurder, maar wel bruikbaar bij lage temperaturen en volledig leeg te trekken. De meeste omvormers hebben dan weer problemen met dat spanningsbereik.
Plaats reactie