windenergie
Moderator: Moderators
-
m.bouwer
windenergie
De windturbines om ons heen,
geven zij ons inspiratie om zelf een kleine molen te bouwen?
geven zij ons inspiratie om zelf een kleine molen te bouwen?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
JantjeV8
Re: windenergie
Dat knaagt wel ja. Af en toe door de rapporten van Adriaan heen, maar erg zware kost. Je kunt er heel veel verkeerd aan doen. En ook regeltjes-technisch heb je momenteel geen idee of alle moeite voor een paar maanden of voor een paar decennia zal zijn. Dat houd me toch tegen.
-
Adriaan Kragten
De molens die je in het veld ziet staan mogen er simpel uitzien maar je hebt geen idee hoeveel rekenwerk eraan vooraf gegaan is. Er is veel minder rekenwerk nodig voor een kleine windmolen maar ook dat moet wel uitgevoerd worden als je tot een verantwoord ontwerp wilt komen. Ik heb van al mijn VIRYA ontwerpen het benodigde rekenwerk uitgevoerd. Het volgen van deze berekeningen is toch veel eenvoudiger dan de berekeningen zelf opstellen maar je moet een beetje wiskunde kennen en niet bang zijn voor formules. Toen ik meer dan vijftig jaar geleden bij De Kleine Aarde met windenergie begon was er haast niets te vinden over hoe je windmolenrotoren moet ontwerpen. Met mijn rapport KD 35 is er nu al 25 jaar een duidelijke handleiding beschikbaar met informatie over hoe dat in zijn werk gaat. Toch zie je dat veel zelfbouwers zo maar wat doen en vaak levensgevaarlijke dingen in elkaar flansen. Een windmolen is geen tuinhekje en zonder deugdelijke beveiliging krijg je gegarandeerd brokken bij een flinke storm. Als je niet wilt rekenen dan kun je toch één van de kleine VIRYA-molentje bouwen die beschreven worden in de folders op mijn website onder het menu VIRYA-folders. Alle VIRYA-molens hebben een beveiliging waarbij de rotor bij hoge windsnelheden uit de wind draait.
-
m.bouwer
De molens in het veld komen tot stand door samenwerking van verschillende disciplines.
Dat kan ook op hobbybasis en dan ontstaan veel mogelijkheden.
Dat kan ook op hobbybasis en dan ontstaan veel mogelijkheden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
pelletpower
Dat is een heel leuk molentje.
Naar mijn idee is waar te plaatsen de grootste uitdaging. Ik zou er graag een willen maar weet niet waar.
Naar mijn idee is waar te plaatsen de grootste uitdaging. Ik zou er graag een willen maar weet niet waar.
-
m.bouwer
Zelf heb ik liever niet een sneldraaiend zenuwachtig molentje met scheefstand beveiliging in mijn tuin.
-
pelletpower
Die EAZ is toch pitch controlled? Hetzelfde als jouw eigenbouw project?
-
m.bouwer
Nee passieve wiekverstelling met gewichten.
Wieken staan bijna nooit onder de juiste hoek en je hebt je molen niet in de hand.
Wieken staan bijna nooit onder de juiste hoek en je hebt je molen niet in de hand.
-
pelletpower
O ja. Ik dacht dat die gewichten dan altijd zichtbaar waren.
Jouw molen werd/ wordt gestuurd door microcontroller dacht ik. Werkt erg goed. Zaten daar nog extra beveiligingen op?
Jouw molen werd/ wordt gestuurd door microcontroller dacht ik. Werkt erg goed. Zaten daar nog extra beveiligingen op?
-
m.bouwer
Windenergie boeit me en ik zoek contact met anderen om te komen tot een ontwerp van een kleine molen.
Met moderne techniek.Veilig en rustig draaiend.
Met moderne techniek.Veilig en rustig draaiend.
-
pelletpower
Hoe zet je zoiets stil? Gisteren zag ik er eentje stil staan terwijl t toch aardig waaide. Boer had ook een hoop pv op zijn dak en koos waarschijnlijk daarvoor. Lijkt me lastig als sturing met gewichten gaat.
Verder dacht ik dat je al aardig wat gebouwd had. Iemand anders hier op het forum dan. Een molentje met wiekverstelling. Strormproof. Echt leuk.
De vraag voor mij blijft dan nog steeds, waar? Hoeveel ruimte is er nodig voor een molen?
-
m.bouwer
Een redelijk ongestoorde windaanstroming is belangrijk.
Maar de vraag hier is: "hoe vinden we windmolen-zelfbouw-vrienden?"
Maar de vraag hier is: "hoe vinden we windmolen-zelfbouw-vrienden?"
-
pelletpower
Nou, zelf bouwen zal bij mij op de lange baan raken. Kopen zal sneller plaatsvinden. Zelfbouw volgens Adriaan zijn ontwerpen zou nog wel eens op kunnen schieten. Plaatje snijden zetten of walsen is zo gebeurt. Generator kopen of zou zelfbouw lonen?
-
Adriaan Kragten
De generator is vaak de bottelnek bij zelfbouwwindmolens. De meeste mensen die zelf een generator willen bouwen kiezen voor axial flux op de manier zoals dat door Hugh Piggott gedaan wordt. Maar aan dit type generator kleven grote nadelen zoals: niet gesloten waardoor de magneten en de spoelen nat worden, grote luchtspleet waardoor dikke en dus dure magneten nodig zijn. Het aantal windingen per spoel en de draaddikte kan alleen door try and error bepaald worden en je hebt een dure testopstelling nodig om de generator door te meten. De rotor wordt direct op het ankerhuis gemonteerd waardoor de generator doorbuigt als gevolg van het gyroscopisch moment. Ik zou daarom niet aan dit type generator beginnen als je zelf iets wilt bouwen. Door Hefei Top Grand worden ook axial flux generatoren geleverd maar die zijn technisch veel beter en er zijn ook metingen van bekend. Maar ze zijn wel behoorlijk prijzig en import van één generator direct vanuit China geeft behoorlijk wat extra kosten. Ik heb de laatste tijd een aantal wat grotere VIRYA-molens ontworpen waarin van deze generatoren gebruik gemaakt wordt (o.a. de VIRYA-4.2B3, de VIRYA-5B3, de VIRYA-5R, de VIRYA-6.5 en de VIRYA-7). Als je zelf een generator wilt bouwen dan kun je beter van een kortsluitankermotor uitgaan ( zie o.a. KD 341, KD 718, KD 747 en KD 777). Er is dus voldoende informatie beschikbaar.pelletpower wrote: ↑24 May 2025, 20:21 Nou, zelf bouwen zal bij mij op de lange baan raken. Kopen zal sneller plaatsvinden. Zelfbouw volgens Adriaan zijn ontwerpen zou nog wel eens op kunnen schieten. Plaatje snijden zetten of walsen is zo gebeurt. Generator kopen of zou zelfbouw lonen?
Ik wil echter geen deel uitmaken van een groep mensen die een zelfbouwmolen gaat ontwerpen. Het zal een eindeloos gesteggel worden over de uitgangspunten vooral als er mensen in de groep zitten die geen technische opleiding hebben. Ik heb in het verleden licenties geleverd van twee zelfbouwmolens (de VIRYA-2 en de VIRYA-3.3) maar ben daarmee opgehouden omdat zelfbouwers zich niet aan de tekeningen houden, dingen veranderen zonder te beseffen wat daarvan de consequenties zijn en mij daar dan voor aanspreken als de zaak niet goed blijkt te functioneren. Ik werk daarom alleen nog samen met professionele bedrijven maar ook die willen soms dingen die later een flop blijken te zijn.
Zo'n veertig jaar geleden was er een grote groep zelfbouwers die allemaal lid waren van de windenergiegroep van de ODE. We kwamen elke maand bij elkaar in Utrecht en er werd wat afgepraat. We gingen ook bij elkaar kijken. Het ontbreken van een goede automatisch weerkende beveiliging was het grootste probleem. Na een aantal jaren was het grootste deel van de molens tijdens zware stormen bezweken. Dit is denk ik de belangrijkste reden waardoor de groep na een aantal jaren opgeheven is. Ik ben waarschijnlijk de laatste van deze groep die nog actief is met windenergie.
-
m.bouwer
Eerst maar eens anderen, die ook iets met windenergie-zelfbouw willen, zien te vinden.