ervaring vloerschade door vloerverwarming?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruuben

ervaring vloerschade door vloerverwarming?

Bericht door Ruuben »

Heeft iemand wel eens schade opgelopen door niet goed opstarten vloerverwarming of te heet opstoken? Of verhalen via via gehoord?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: ervaring vloerschade door vloerverwarming?

Bericht door kockie »

Nee en nee.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Het instoken van een nieuwe vloer dient zorgvuldig te geschieden aan de hand van het voorschrift van de leverancier. Ik herinner me dat ik 12 jaar geleden moest beginnen op 20° en dan na verloop van enkele dagen tot een week steeds een graad opvoeren. Omdat je sowieso je voeten niet wilt branden is het erg onverstandig om de thermostaat op de verdeler te hoog in te stellen. Dan lijkt me "per ongeluk" schade aanrichten vrijwel onmogelijk en ik heb er dan ook geen ervaring mee. Vanwaar de vraag?
Laatst gewijzigd door Paul Joosten op 06 jan 2025, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Nee, enkel lekkages.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Of het daadwerkelijk nog gebeurt. Een echt opstartprotocol luisterd best nauw en duurt ellendig lang. Dat is iets waar menig bouwer of aannemer nou niet bepaald op zit te wachten. Een echt opstartprotocol in een slimme thermostaat zou een gat in de markt zijn lijkt me.

Ik ben bijj de aanleg van mijn vloer lang bezig geweest met opwarmen en afkoelen. Ik weet alleen niet meer tot welke teperatuur ik ben gegaan, ik heb hoh 5 cm op geisoleerde vloerplaten. Ik heb mijn vloerwater van 35 naar 40 verhoogd om te kijken hoeveel sneller het warm wil worden. Maar denk dus wel in nieuw expansie territorium te komen. Maar kan me na 10 jaar die 5 graden geen ongeluk bij voorstellen.
Scheuren bij oudere opzet bij ingefreesde buizen van 50 graden met weinig opstartprotocol kan ik me wel voorstellen ja.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 06 jan 2025, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

JantjeV8 schreef: 06 jan 2025, 09:54 Nee, enkel lekkages.
Lijkt bij behoorlijk ellendig. Hoe heb je dat opgelost?
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Ik lijk in de gebruiksaanwijzing van de remeha tzerra ace cv wand ketel een vloerdrogingsprogramma te hebben gevonden.

https://tools.remeha.nl/wp-content/uplo ... ra-Ace.pdf
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ruuben schreef: 06 jan 2025, 10:06
JantjeV8 schreef: 06 jan 2025, 09:54 Nee, enkel lekkages.
Lijkt bij behoorlijk ellendig. Hoe heb je dat opgelost?
Niet bij mezelf gelukkig!. Die mensen hebben via de verzekering een bedrijf over de vloer gehad. Eerst een behoorlijk onderzoek waar die lekkage zat, daarna was het echt een stukje hakken en breken, repareren en vervolgens herstellen met nieuwe materialen.
alefarendsen

Bericht door alefarendsen »

Ruuben schreef: 06 jan 2025, 10:05 Of het daadwerkelijk nog gebeurt. Een echt opstartprotocol luisterd best nauw en duurt ellendig lang. Dat is iets waar menig bouwer of aannemer nou niet bepaald op zit te wachten. Een echt opstartprotocol in een slimme thermostaat zou een gat in de markt zijn lijkt me.
In mijn Vaillant flexotherm bodemwarmtepomp in Nederland zat zo'n protocol en in mijn Atlantic Alfea lucht/water WP hier in Frankrijk zit dat ook.
Plaats reactie