Isolatie zwevende vloer tuinhuis?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
turesnuur

Isolatie zwevende vloer tuinhuis?

Bericht door turesnuur »

Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van een overkapping / tuinhuis. Het is een geraamte van douglas 20 x 20 met daar op een plat dak met EPDM. De (holle) wanden zijn Zweeds rabat buitenzijde / underlayment aan de binnenzijde.

Zo ziet het er nu uit:
IMG_0318.jpg
De vloer bestaat uit balken die om de meter aan hardhouten ingeslagen paaltjes zijn geschroefd.
Hierop komt OSB3 plaat en daar boven op een massief eikenhouten vloer.
In het grote gat komt nog een glazen schuifwand.
IMG_0324.jpg
Het is natuurlijk overkill om een eikenhouten vloer in een tuinhuis te leggen maar ik bouw zo veel mogelijk circulair en deze massieve vloerdelen heb ik gered van de container) en ook de schuifwand komt van marktplaats. Hetzelfde geldt voor de underlayment (die was tijdens corona in gebruik als afscheidingswand bij GGD) en het dak (grenen sloopvloer uit een woning).

Gisteren heb ik alvast de OSB op maat gemaakt en tijdelijk geplaatst:

Misschien komt er ooit een pelletkacheltje in. Beoogd gebruik is thuiswerkplek, relaxen, slaapplek etc. (zomers).

Mijn vraag is nu hoe ik de opbouw het best kan doen. Ik heb namelijk nog gebruikt isolatiemateriaal liggen (PIR of XPS ca 4 cm van een uitbouw, zat onder de bitumen van een plat dak).
Schermafbeelding 2024-03-10 100433.jpg
Bijvoorbeeld (van onderaf gezien):

Optie A)

- Isolatie tussen de balkjes klemmen / lijmen met PUR
- OSB
- Vloer
Optie B) nadeel: vloer wordt nog hoger

- OSB
- Isolatie los op de OSB
- Vloer

Welke optie is het beste? En moet ik nog ergens folie (dampdicht of open) gebruiken? Op welke plek?
De vloer kan aan de onderkant vrij ventileren.

Bedankt voor eventuele feedback!

Arthur
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JantjeV8

Re: Isolatie zwevende vloer tuinhuis?

Bericht door JantjeV8 »

Eerlijk gezegd kun je beter niks isoleren. Doe het goed of doe het niet. En met dat dunne isolatiemateriaal bereik je enkel maar problemen.

Je constructie is van hout, direct gekoppeld aan paaltjes in de grond. Dus blijvende forse koudebruggen. Dat kan lang goed gaan omdat het ventileert en niet direct meer met regenwater in aanraking komt. Ga je nu een gedeelte inpakken, ben je daar de ventilatie kwijt. Tevens maak je temperatuurverschillen in de constructie doordat je plaatselijk wat isoleert en plaatselijk forse koudebruggen hebt. Het warme deel van je constructie gaat daardoor condensatie in zich op slaan, met ellende tot gevolg.
Wat isoleren zal voor je gevoel verbetering geven, minder tocht e.d. Maar voor de levensduur van je constructie ben je niet op de juiste manier begonnen met bouwen.
Plaats reactie