CV-houtkachel icm CV-ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ejmegens

CV-houtkachel icm CV-ketel

Bericht door ejmegens »

Hallo Allemaal,

We hebben in onze oude boerderij een CV houtkachel geplaatst die de vloerverwarmings-set voedt. Dit werkt -met een aansluitset met pomp, thermostaten, condensatieklep, terugslagklep etc. helemaal prima. Als het buiten net boven 0 is, krijgt hij het binnen op 19 graden. (Boerderij van 17x10 meter en uit 1682, na-geïsoleerd.) De werkdruk is ca 1,7 bar en de aan- en afvoertemperatuur is 60 / 20 graden schat ik.

Als we echter de CV-ketel activeren én de CV-kachel is aan, dan gebeurt het volgende: De aan-en afvoer van de CV-kachel zijn beiden ca 60 graden, de aan-en afvoer naar de vloerverwarmingsset zijn goed (ca 50 en 15 graden) en de aan-en afvoer naar de CV-ketel zijn ook warm, beiden ca 50 graden. De druk loopt op naar 2,4 bar.

Dit lijkt me niet goed, iemand een idee waar dit kan zitten?
Mx-man

Re: CV-houtkachel icm CV-ketel

Bericht door Mx-man »

Afgaande op de informatie die je geeft gaan 2 pompen, cv ketel en houtkachel beide water aanvoeren waardoor de druk oploopt. De vloer kan waarschijnlijk niet alle aangeboden warmte (lees: water) verwerken.
LeaD

Bericht door LeaD »

Mx-man schreef: 03 jan 2024, 22:38 Afgaande op de informatie die je geeft gaan 2 pompen, cv ketel en houtkachel beide water aanvoeren waardoor de druk oploopt. De vloer kan waarschijnlijk niet alle aangeboden warmte (lees: water) verwerken.
Een circulatiepomp die 0,7 bar drukverhoging teweeg brengt, geloof je toch zelf ook niet hoop ik dan . Het is een CIRCULATIE-pomp .

Expansievat lek of te klein .

Aan de TS, met "geschatte" temperatuurwaarden waarden zijn we niet zoveel . Temperatuurmeter bij ome Ali kost de wereld niet .

Wat is de temperatuur van de vloer ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
ejmegens

Bericht door ejmegens »

Er zijn in totaal 3 pompen: de pomp van de 30 kW CV ketel, de pomp van de vloerverwarmingsunit (16 groeps) en de pomp van de CV kachel. 23 kW. Zou het helpen als i keen terugslagklep in de retourleiding vaan de CV kachel plaats? Dan weet ik zeker dat de waterstroom niet andersom stroomt. De pomp van de houtkachel is het zwakste.
Plaats reactie