Verwarmen en techniek strohuisje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

benthuis
Moderator

Verwarmen en techniek strohuisje

Bericht door benthuis »

Het ziet er naar uit dat ik in de loop van dit jaar een klein strohuis ga bouwen. Oppervlakte 50m2, wanden van stro (+/- 40cm) 6m x 8m.

Idee is om zoveel mogelijk met zeer eenvoudige techniek of het achterwege laten hiervan te werken. Een en ander wil ik er een beetje knap uit laten zien, zodat het inzichtelijk wordt dat een aantal keuzes kunnen leiden tot eenvoudig leven met beperkte financiële gevolgen. En daarmee basis comfort, een volhoudbaar, volvullend leven waarin keuzes niet perse gestuurd worden door financiën.

Met een dikke duim heb ik een warmte verlies berekening gemaakt. Hier komt uit, dat ik met 1 à 2 gasten met onze stralende aanwezigheid voldoe aan de gemiddelde warmtevraag.

Echter! Er moet af en toe een vuurtje branden...
Het liefst zou ik een klein massakacheltje toepassen.
Waarmee eventueel tevens (een ketel) warm water gemaakt kan worden. (geen ingewikkelde voorziening voor warm water in keuken/vaatwasser en eventueel douche)

Voor zomerdag denk ik aan een redneck versie van de zuidelijke thermosiphon warmteboiler.
Zonnepanelen voor electrisch warm water is ook een optie. Ik plan wat accu om een 12/24v circuit op de draaien. Maar er zal waarschijnlijk ook een fase backup stroom zijn. Dus deze hoeft niet perse alles af te dekken...

(Drink) water zal een simpel opvang systeem worden (platdak) met 2m3 IBC onder het huisje. Eenvoudige nabehandeling zodat het geschikt is voor douche, keuken en misschien wel drinken. Toilet zal een droogtoilet zijn. (Klein scheutje om te spoelen af en toe)

Zou de kleinst mogelijke kern met een naar verhouding "grote" massa werken? Ik hoor graag jullie opvoedende gedachten!

Andere holistische inbreng wordt ook gewaardeerd!

Screenshot_20240102_130043_Drive.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
wim1953

Re: Verwarmen en techniek strohuisje

Bericht door wim1953 »

Hoi Benthuis,

Schitterend plan. Toen wij de keuze maakten voor ecologisch bouwen is dit ook door onze gedachten gegaan en hebben we wat gesprekken gevoerd, echter het beeldkwaliteitsplan liet een dergelijke bouw hier niet toe.

Als je wat beter dan een dikke duim wilt rekenen aan je warmteverlies:
https://www.ubakus.de/berechnung/waermebedarf/ ( in nederlands )

Bij een isolatie van 40 cm schat ik dat je met twee personen voldoende warmteafgifte hebt dat je nauwelijks hoeft te verwarmen behalve bij extreme koude. Als wij in november-begin december bezoek krijgen van 2 personen loopt de warmte in de woonkamer op, dus we hebben dan een overschot.

Ik heb bij Iewan in lent indertijd wat meegeholpen. Daar had de aannemer aan de binnenzijde een constructieve plaat gebruikt van OSB. Dat was een grote fout omdat die niet dampdoorlatend was. Achteraf zijn ze daar gaatjes in gaan boren. Nu heb je wel dampdoorlatende constructieve plaat die heet ESB van Elka board. Is tevens ecologisch en bevat nauwelijks vluchtige stoffen. ( Tip voor jou )

Als je overweegt om ibc tanks voor wateropvang te gebruiken. Kun je er ook een ( daarvoor geschikte ) ingraven en daar warmte in opvangen. Zijn voorbeelden van in Duitsland.

Wat bedoel je overigens met een zo klein mogelijke kern met grote massa ?
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Dank voor je reactie Wim!

Ik plan inderdaad ESB of Agepan plaat.
Binnenzijde wordt leem.

Zou warmte opslag op de dit (zak) formaat ook nog zin hebben?

Met kern bezoek ik een vuurhaard (Jtube of batchbox) met volledige verbranding en mogelijkheid tot terugkoelen van de rookgassen. Een pocket rocket zal het worden.

Omdat ik alleen wil verwarmen als ik er ben, blijft het een wankel ding... Massa om te temperen maakt hem traag. Dus als thuis komt in een koud huis misschien té traag...

Geplaatst op de wand tussen kamer en hal/badkamer kan ik wel veel ineens verwarmen. Én lekker warm op de pot zitten!
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Wat je zou kunnen doen is een 100 mm batchrocket bouwen met een bell van bakstenen op hun kant. In een klimaat waar het overdag warm genoeg is maar 's nachts te fris wordt. Persoonlijk zou ik een 120 mm systeem bouwen, het vuurkamertje van die 100 mm is wel erg klein.

Er is een ontwerp dat vaker is gebouwd, van Batchrocket Portugal. De site is offline maar de Facebook pagina is er nog wel. En een paar video's op youtube, waaronder een animatie hoe het ding is opgebouwd. [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0HoPggh8GZc[/youtube]
En er is een onderwerp op dit forum uit 2018. De vuurkamer zit altijd heel laag wat ik een nadeel vind, op een sokkel zou beter zijn.
Hier een facebook filmpje van het ding terwijl hij brandt... https://www.facebook.com/BatchRocketPT/ ... 0278902395

Als dit idee je wel aanstaat kan ik er eentje voor je tekenen met wat eenvoudiger constructie en de steenformaten in Nederland. Niet op korte termijn, wintertijd is druk aan deze kant...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
wim1953

Bericht door wim1953 »

Hoi Benthuis,

Als je warmte wil opslaan dan is leem op de wand en op de vloer wel een optie ( in de vloer in nde vorm van stampleem eventueel met graniet toeslag. Voor warmteopslag in de wand heb je volume nodig. In de vloer kun je dat creeren zonder dat dat plaats kost. In een wand heb je minstens 10 cm dikte nodig. Als je leem wilt toepassen voor vochtregulering dan heb je minimaal 1 cm leemdikte nodig. Als je leem alleen voor het esthetische wil dan kun je eventueel rechtstreeks op de ESB plaat stuc opzetten met hechtleem ( Tierafino of Claytec ) met daarin een stucnet ( hoeken goed doorzetten ) Goed verdichten na het opzetten en desegwenst afwerken met leemfinish. Bij deze toepassing zul je wel je electra in je houtskelet moeten verwerken. Als je dat niet wil dan heb je een houtvezelstucplaat nodig om de leidingen doorheen te leggen. Dat laatste hebben wij gedaan maar dan moet je wel foto's maken van je leidingwerk omdat je anders niet zomaar in de wanden kunt boren om iets op te hangen.

Overigens als je een kachel hebt met een waterzijdig vermogen( volgens mij zegt Peterberg ook iets in die vorm )dan kun je warmte opslaan en op een gewenst moment gebruiken om te verwarmen. Alleen is dan een nauwkeurige Dan kom je uit bij vloer- of wandverwarming. Wandverwarming is beter omdat je bloedsomloop luier wordt van vloerverwarming.

Ik zie trouwens dat je negen raam-deur openingen hebt met glas. Denk ook eens aan beng-glas u waarde 0,4. Je glas- en je ventilatieverliezen zijn je grootste energieslurpers.

Ik heb indertijd veel gehad aan mijn contacten met een bouwbioloog van Oldeboom Meinesz in Harlingen. Daar kocht ik mijn ecologische bouwmaterialen en kreeg in ruil daarvoor zeer bruikbare adviezen. Zij zitten ook in Doetinchem.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

peterberg schreef: 03 jan 2024, 11:30 Persoonlijk zou ik een 120 mm systeem bouwen, het vuurkamertje van die 100 mm is wel erg klein.

Als dit idee je wel aanstaat kan ik er eentje voor je tekenen met wat eenvoudiger constructie en de steenformaten in Nederland. Niet op korte termijn, wintertijd is druk aan deze kant...
Dank Peter! Ik ga dr ff op studeren! Kom ik zeker op terug.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

wim1953 schreef: 03 jan 2024, 12:13
Ik zie trouwens dat je negen raam-deur openingen hebt met glas. Denk ook eens aan beng-glas u waarde 0,4. Je glas- en je ventilatieverliezen zijn je grootste energieslurpers.

Ik heb indertijd veel gehad aan mijn contacten met een bouwbioloog van Oldeboom Meinesz in Harlingen. Daar kocht ik mijn ecologische bouwmaterialen en kreeg in ruil daarvoor zeer bruikbare adviezen. Zij zitten ook in Doetinchem.
Leem wordt in deze hoeveelheid een probleem qua gewicht... Wat betreft ramen, denk ik dat ik.het moet doen met wat ik kan vinden.... Overstock, gebruikt of misschien wel Duits "bouwmarkt" spul.

Ik ben het overigens met je eens en zou in een blijvend constructie zeker voor zoiets kiezen .

Oldenboom ben ik eens geweest met een vage bekende. Ik wist niet dat ze in de duurzame oplossingen deden. Goede tip!
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Goed werk heeft tijd nodig :-)

Ik ben nog steeds van mening dat de massa van je kachel in verhouding moet zijn met de massa van je huis. Heb je dikke, trage muren, dan mag je kachel ook trager zijn. Heb je een licht huis, dan ook een lichte kachel. Als je altijd thuis bent is een zware kachel te doen, als je vaker niet dan wel thuis bent zou ik me afvragen of je uberhaupt een massa kachel moet willen. Of eentje met tenminste een deel 'snel' (staal), met alle problemen van dien.

Ik ben ook van mening dat de verschaalbaarheid van de RBB's grenzen heeft: de grootste en de kleinste exemplaren zitten tegen de rand aan van wat nog werkt of eigenlijk net niet meer. Dat komt doordat stromingsprocessen niet lineair te verschalen zijn: het Reynolds-getal bepaalt deze niet-lineariteit. In het kort: ga je verkleinen, maak dan de kleinste maten minder klein. Ga je vergroten, maak dan de kleinste maten minder groot. Dit geldt met name voor de brievenbus waar de stroomsnelheden het grootst zijn (en de niet-lineariteit duidelijk de kop op steekt).

Je gaat natuurlijk ook koken (of bier brouwen ;-) ). Koken en verwarmen zijn functies die ik liever zou scheiden, hoewel een goede vriend van me jaren in een Ger heeft gewoond en alles op de kachel deed ('als je je kachel aan hebt, dan ga je niet elders ook iets warm maken!'). Omgekeerd: als het al lekker warm is in de woonkamer terwijl de kachel uit is, dan ga je die niet warm maken om te koken. Afijn, een heldere oplossing is er niet voor. Een kachel met kookpitten is voor de winter helemaal zo gek nog niet, voor de zomer zal je anders moeten koken. Alleen maar salades is ook niet alles :lol:

Ik zou de douche zo ver mogelijk van de woonkamer doen. De lucht die uit de douche komt is zo vochtig dat je die afvoert, en het is jammer om te warme lucht in de douche te zuigen. Dat mag ook slaapkamer lucht zijn, dan ventileert die ook meteen.

Strobalen zou ik aan twee kanten lemen. Ook buiten. Kwa brandveiligheid is het niet noodzakelijk, maar het fenomeen 'blusbaarheid' is nog niet zo bekend in NL maar wel relevant: veel natuurlijke isolatiematerialen zijn niet super brandbaar, maar (indien niet van zuurstof afgesloten door stuken rechtstreeks tegen het materiaal) niet blusbaar. Je hebt alle tijd een verhuiswagen de regelen, maar vroeg of laat grijpt de brandweer in en het hele huis brandt af.

Succes, hoop je er snel onder dat te zien! :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
opaBoven

Bericht door opaBoven »

Hallo benthuis, in aansluiting op wat Peter al zei: ik heb een 115 mm system size batchrocket gebouwd met een bell van 5 cm dik beton. Hij werkt uitstekend en ik ben er zeer tevreden mee: binnen een uur is het warm en de bell blijft 3 tot 4 uur warmte uitstralen. Je stookt alleen als er een warmtevraag is en dat vind ik een groot voordeel. De bouw van de kachel staat tot in detail beschreven op mijn website roquetinho.eu/nl.
opaBoven

Bericht door opaBoven »

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Ik heb zitten zoeken naar de Roquetinho maar niet gevonden. Ik wist nog wel hoe het klonk maar de spelling had ik verkeerd: ik heb Rocketinho gebruikt.
Hallo Opa, leuk weer eens van je te horen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
opaBoven

Bericht door opaBoven »

peterberg schreef: 04 jan 2024, 22:58 Hallo Opa, leuk weer eens van je te horen.
Hallo Peter, dank je! De vorige versie van de Roquetinho had toch wel een paar issues, dus het leek me verstandig om aan de nieuwe versie nog geen ruchtbaarheid te geven totdat die voldoende getest was. Met name de luchtdichtheid was een probleem. Dat is nu opgelost door de bell te maken van op maat gezaagde betontegels, en die onderling te verlijmen en te schroeven. De lagen heb ik nu op elkaar gestapeld met stroken Superwool ertussen (en dus niet met specie). In oktober heb ik de kachel in gebruik genomen en hij is nog steeds perfect luchtdicht. Ook het koud opstarten gaat eigenlijk altijd probleemloos. Hij verwarmt boven verwachting: ik schat het vermogen op 3kW. Daarmee kan hij ook grotere ruimtes aan dan dat ik eerst gedacht had.
Het verder uitwerken van dit specifieke ontwerp is een soort hobby van me geworden. Het uitgangspunt blijft nog steeds om hem voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar te maken (qua kosten en uitvoerbaarheid van het ontwerp).
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Wat kost in Portugal de vuurvaste beton? Ik heb de mallen bekeken, een paar jaar geleden, maar voor de Nederlandse vuurvaste betonprijzen (8,50 / 5Kg poeder, ca 4 liter) werd de roquetinho voor mij te duur.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
opaBoven

Bericht door opaBoven »

Hallo Pietje, in de vorige versie was de riser gemaakt van vuurbeton, daarvoor had je echt 1e kwaliteit vuurbeton nodig. Daarin zitten behalve aluminiumcement en vulmateriaal (chamotte) ook uitgekiende toeslagstoffen. In de nieuwe versie is alleen de bovenkant van de bell gemaakt van vuurbeton. Die heeft veel minder te verduren, en die kun je prima zelf samenstellen van één deel aluminiumcement en drie delen grove chamottekorrels. Ik kwam daarmee uit op 84 euro in totaal. Met 25 kg zakken voorgemengd vuurbeton zou dat €236 geweest zijn, dus dat scheelt nogal.
Op de website staat overigens een materiaalprijs voor de complete kachel van €550, ik had toen nog de dure zakken vuurbeton gerekend. Uiteindelijk heeft hij me aan materialen iets meer dan €400 gekost .
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Ja, zelf mengen is natuurlijk ook een mogelijkheid. Ik heb voor mijn RBB177 vuurvaste beton gebruikt voor het dak en bodem van de vuurkamer, de vuurkamer gemetseld met chamottesteen en de riser van isolatiesteen gemaakt. Die stenen hebben allemaal andere afmetingen, dus een uitsparing in het dak van de vuurkamer voor de riserstenen. Uiteindelijk kostte de kachel nog geen 300.-.
Maar... we vervuilend Ben's draadje een beetje ;-)
Plaats reactie