Warmtepomp ( monoblock ) bepalen ideale aanvoertemperatuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wim1953

Warmtepomp ( monoblock ) bepalen ideale aanvoertemperatuur

Bericht door wim1953 »

Beste allen,

Twee jaar geleden een Monoblock warmtepomp Nibe 2040-6 laten plaatsen om alleen mee te verwarmen. De woning is heel goed geisoleerd en verbruikt op jaarbasis 1300 kwh stroom. We stoken overigens 18 tot 19 graden en hebben grotendeels wandverwarming geplaats in 3 cm leem.
De aanvoertemperatuur is als volgt geregeld:
-30---45 graden
-20---45 graden
-10---45 graden
--0----32 graden
+10---26 graden
+20---15 graden

Nou lees ik hier en daar dat gebruikers vaak de aanvoertemperatuur op 25 graden hebben om zo zuinig mogelijk te stoken. Mijn conclusie is dan dat de warmtepomp meer uren moet draaien en de pomp eerder versleten is omdat die een aantal levensduururen heeft. Heeft iemand ervaring hoe dat in de praktijk werkt. Stook je dan significant lager en klopt mijn conclusie over de levensduur van de pomp wel?
alefarendsen

Re: Warmtepomp ( monoblock ) bepalen ideale aanvoertemperatuur

Bericht door alefarendsen »

wim1953 schreef: 15 nov 2023, 16:31 Beste allen,

Twee jaar geleden een Monoblock warmtepomp Nibe 2040-6 laten plaatsen om alleen mee te verwarmen. De woning is heel goed geisoleerd en verbruikt op jaarbasis 1300 kwh stroom.
Voor alleen je verwarming neem ik aan?
wim1953 schreef: 15 nov 2023, 16:31 We stoken overigens 18 tot 19 graden en hebben grotendeels wandverwarming geplaats in 3 cm leem.
De aanvoertemperatuur is als volgt geregeld:
-30---45 graden
-20---45 graden
-10---45 graden
--0----32 graden
+10---26 graden
+20---15 graden

Nou lees ik hier en daar dat gebruikers vaak de aanvoertemperatuur op 25 graden hebben om zo zuinig mogelijk te stoken. Mijn conclusie is dan dat de warmtepomp meer uren moet draaien en de pomp eerder versleten is omdat die een aantal levensduururen heeft. Heeft iemand ervaring hoe dat in de praktijk werkt. Stook je dan significant lager en klopt mijn conclusie over de levensduur van de pomp wel?
Zelfde situatie hier, met ongeveer dezelfde stooklijn. Ik merk dat lagere aanvoertemp wel werkt, maar dat snelheid er wel een beetje uitgaat.

Ben benieuwd of iemand idd wat kan zeggen over levensduur v.d. pomp vs. aanvoertemp.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Echt iets zinnigs kan ik hier niet over zeggen behalve dat wp gemaakt zijn om lang te draaien. Takten is erg slecht voor je COP, dus laat hem maar draaien zou ik zeggen.
alefarendsen

Bericht door alefarendsen »

pelletpower schreef: 16 nov 2023, 07:52 Echt iets zinnigs kan ik hier niet over zeggen behalve dat wp gemaakt zijn om lang te draaien. Takten is erg slecht voor je COP, dus laat hem maar draaien zou ik zeggen.
Tsja, je zou zeggen dat dat wand- danwel vloerverwarming automatisch goedkomt, los van de aanvoertemp. Hier wel een anhydrietvloer, die wel sneller is dan zandcement, maar dan nog, zo snel als een radiator gaat het nooit.
wim1953

Bericht door wim1953 »

viewtopic.php?t=8227#:~:text=Voor%20all ... k%20aan%3F

Inderdaad alleen voor verwarming van de woning. De warmwatervoorziening is apart.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Ik heb ergens gelezen dat een warmtepomp een technische levensduur heeft van 20.000 tot 24.000 uren. Waarschijnlijk zal de levensduur wat langer zijn als de compressor rustig kan draaien maar toch draait hij bij een lage aanvoertemperatuur veel meer uren en ben je sneller aan het vervangen.
GTV6

Bericht door GTV6 »

Nee een compressor is zeker niet einde levensduur met 20.000 draaiuren, dat zou niet best zijn. Dit zou in sommige gevallen slechts 4 jaar zijn. De levensduur mag je gerust op 15 jaar stellen en 20 jaar kan ook.
Daarbij is einde levensduur zo goed als nooit de compressor de oorzaak, maar corrosie van de lamellen in de buitenunit.
Als u het verbruik wil verlagen is het gunstig de stooklijn zoveel als mogelijk te verlagen, dit kun je gewoon uitproberen met stapjes van 5 graden.
Hoe laag dit kan is afhankelijk van het totale warmteverlies, transmissieverlies en ventilatieverliezen in combinatie met de omvang van het afgiftesysteem. De rendementsverbetering is aanzienlijk als de watertemperatuur omlaag kan, maar met 1300 kWh verbruik zijn de absolute getallen gering.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Bedankt voor je bruikbare reactie. Aanvullende vraag is dan wel hoe je de levensduur van de lamellen kunt verlengen. Omkasting van de warmtepomp ?
GTV6

Bericht door GTV6 »

Nou je woont niet in de kuststreek dus je kan geluk hebben. Meeste is hier te halen bij de keuze van de WP met fabrieksgecoate condensor.
Een omkasting zal niet echt helpen nat wordt het toch. Af en toe eens schoonspuiten met hogedrukspuit zal wat helpen, vooral de onderste rijen hier begint de ellende. Pluisjes en stof van bomen regelmatig verwijderen, dit houd vocht vast en daardoor corrosie.
Plaats reactie