Vraag omtrent elektriciteit

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kockie
Site Admin
Contacteer:

Vraag omtrent elektriciteit

Bericht door kockie »

Ik heb een vraag waar ik met een elektricien niet uitkom.

Afgelopen vrijdag kwam ik op mijn werk, dat gebeurt wel vaker, maar nu was het donker. Onderweg al in paniek gebeld door een collega en telefonisch geconstateerd dat er 2 hoofdzekeringen waren uitgeschakeld.

Op mijn werk aangekomen bleek dat er van de onderverdeling naar een eerder verhuurde bovenverdieping ook 2 20A zekeringen doorgebrand waren. Voor de zekerheid de 3e er ook uitgedraaid en de hoofdzekeringen weer aangezet. Het licht en gelukkig ook de verwarming ging(en) weer aan. Voor een NT1 kastje op de bovenverdieping een verlengsnoer gelegd, zodat onze telefoon en onze internetverbinding het weer deed en toch maar een elektricien gebeld om te kijken waarom de zekeringen eruit geslagen waren. Aan de hand van ons temperatuurmeetsysteem (die nu overigens niet meer werkt) blijkt dat de stroom om 4:30u uit gegaan is.

Nu de vraag: waardoor kunnen er 2 hoofdzekeringen uitslaan. Mijns inziens (gesteund door mijn middelbare school natuurkunde en veel handson ervaring op onze voormalige boerderij) is er een harde kortsluiting tussen 2 fasen nodig om 2 (hoofd) zekeringen te laten springen.
De elektricien kon geen bijzonderheden vinden en beweerde dat het door overbelasting door een elektrische verwarming en airco kwam. Deze stonden overigens beiden niet aan, dus ik weet 100% zeker dat dat de oorzaak niet kan zijn geweest.Ik geloof best dat als deze samen aan staan en toevallig op 1 groep zitten de 16A zekering in de onderverdeling kan springen, maar niet de 20 A zekeringen naar de onderverdeling toe en zeker niet de 52A hoofdzekeringen. Ik ben bang dat er toch nog ergens een probleem zit (vocht/vraat/langs elkaar schurende leidingen/whatever). Hoe kom ik er nu achter wat er is. Of moet ik een second opinion aan (laten) vragen? Ik vertrouw het namelijk voor geen cent. Wie weet raad, of wijst mij terecht?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD

Re: Vraag omtrent elektriciteit

Bericht door LeaD »

Wat meer randinformatie gevraagd :
Is het een net 3 x 400 v + N ?
Welke hoofdzekeringen ? Automaten ?
Is de verwarming 3-fasig aangesloten ?
Is de airco 3-fasig aangesloten ?
Is er een 3-fasige waterpomp aanwezig ?
Zijn er nog potentiële grootverbruikers, ik denk aan een elektrisch kookvuur, elektrische boiler, ... die driefasig zijn aangesloten ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

LeaD schreef: 12 nov 2023, 05:59 Wat meer randinformatie gevraagd :
Is het een net 3 x 400 v + N ? Ja
Welke hoofdzekeringen ? Automaten ? 3x52 A, automaten
Is de verwarming 3-fasig aangesloten ? Nee, is een simpele 2 kW elektrische ventilatorkachel die een paar keer per jaar een uurtje aan is
Is de airco 3-fasig aangesloten ?nee, er zijn wel meerdere airco's in het pand aanwezig, maar die staan al een hele tijd (maanden) uit
Is er een 3-fasige waterpomp aanwezig ?nee
Zijn er nog potentiële grootverbruikers, ik denk aan een elektrisch kookvuur, elektrische boiler, ... die driefasig zijn aangesloten ?Nee, de boiler is indirect gestookt via de gas CV, de aanwezige Röntgeninstallaties zijn 230V en stonden niet aan
Antwoorden in rood
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
LeaD

Bericht door LeaD »

Als er geen driefasige apparatuur aanwezig is blijft er niet veel anders over dan een kortsluiting . Mocht het door vocht insijpeling zijn zou de verliesstroomschakelaar ingrijpen .( In NL is dit een aardlekschakelaar ) .

Met smeltveiligheden verwacht ik eerder al een oudere installatie .

Harde kortsluiting kun je aantonen met een testgloeilamp . Let op niet over de de gesprongen zekering te meten maar tussen de uitgaande lijn en nulgeleider . Wel de andere gesmolten zekering vervangen om de kring rond te maken . Als de lamp fel oplicht heb je sluiting . Brand deze zwak heb je mogelijks ergens nog een toestel of verbruiker aanstaan . Geeft de lamp geen licht is er niets aan de hand . Meten met een multimeter kan ook maar geeft in een driefasig systeem soms eigenaardige waarden ( of je hebt er een met een lage impedantiefunctie LowZ of een ouderwetse Duspol met draaispoelmeter ) .

Je kan ook een tweede elektricien vragen, maar dan eentje die een installatietester heeft ( Fluke 1660-serie ) en impedantiemetingen laten uitvoeren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Luc6580

Bericht door Luc6580 »

Door het feit dat er 2 x52A zekeringen (die op de fasedraden zitten) defect waren, en er verderop de 2 x20A zekeringen (die op de fasedraden naar bovenverdiepingen gaan) defect waren, kan je veronderstellen dat er een doorslag geweest is tussen de 2 fazen in de kabel die naar de bovenverdieping vertrekt.
Ik veronderstel (door de smeltveiligheden) dat het een oude installatie betreft; de kabel naar de bovenverdieping is misschien ook nog een oudere kabel?
De elektricien zou de kabel naar boven en de eventuele zekeringkast boven eens kunnen "meggeren"en zien of er een doorslag kan geweest zijn.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Bedankt voor jullie meedenken en antwoorden.

Vandaag nog even gesproken met een andere elektricien (die is klant bij ons). Die kwam tot dezelfde conclusie als ik en als jullie. Ik ga denk ik maar aansturen op het verder testen van de kabel. Momenteel werkt alles weer, maar het is denk ik wachten op de volgende storing.

Nogmaals bedankt!
Plaats reactie