dynamo voor zelf opwekken van stroom

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Praggel

dynamo voor zelf opwekken van stroom

Bericht door Praggel »

Hallo leden ,

een vraag :
kan men een dynamo van een auto links en/ of rechtsom laten draaien zodat hij toch nog steeds stroom opwekt.
ik weet ,hij zit er maar op 1 manier in ,en heeft meestal een vaste plek in de auto of wat voor voertuig dan ook.

Mvg
LeaD

Re: dynamo voor zelf opwekken van stroom

Bericht door LeaD »

Wel op de richting van de koelschroef letten . Dit werkt maar in één richting .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Luc6580

Bericht door Luc6580 »

Als je een alternator van een auto aandrijft en ook aansluit op een geschikte batterij, dan zal hij vermogen leveren. (Bij een dynamo is dat ook zo).
Adriaan Kragten

Bericht door Adriaan Kragten »

Een dynamo van een auto is een 3-fasen wisselstroom generator met een ingebouwde 3-fasen gelijkrichter. Het maakt voor de gelijkrichting en voor de borstels van de veldbekrachtiging niet uit in welke richting de dynamo draait. Er zit meestal een waaier achter de V-snaarschijf maar als die radiale schoepen heeft, dan is de koeling onafhankelijk van de draairichting en dan bepaalt dat dus ook de draairichting niet. Ik raad het gebruik van een autodynamo voor een wind- of een waterturbine niet aan. Waarom niet, wordt uitgelegd in hoofdstuk 2 en 3 van mijn openbare rapport KD 341 dat gratis te kopiëren is van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports.
Praggel

Bericht door Praggel »

Wil het zo maken dat mijn jongens, zodra ze met een sporttoestel (yim apparaat) aan de gang gaan, hun eigen kracht in energie (stroom) omzetten. En daar de verlichting (led lampen) van laten branden.
Adriaan Kragten

Lang geleden is zoiets al eens gemaakt door het elektro lab van de TU-Eindhoven. Ik heb daar toen de generator voor geleverd. Dit was een tot PM-generator omgebouwde asynchrone motor bouwgrootte 71. De energie werd gebruikt voor een ventilator die aangedreven werd door een asynchrone 3-fasen motor en naarmate je harder trapt werd je meer gekoeld. Dit werkte erg leuk. Het voordeel van een tot PM-generator omgebouwde asynchrone motor is dat de 3-fasenstroom die daar uit komt direct op de asynchrone motor van de ventilator kan worden aangesloten en dat dus geen gelijkrichter nodig is.

Je kunt misschien ook wel iets maken met een autodynamo maar het bezwaar daarvan is dat je al ongeveer mechanisch 50 W in het veld stopt voordat er iets uit komt en dat de laadspanning van 12 V pas bij een toerental van ongeveer 900 omw/min bereikt wordt. Ik denk niet dat je dat met een enkelvoudige versnellende overbrenging voor elkaar krijgt. Ook heb je een accu nodig omdat de generator zonder accu die de veldstroom levert pas bij ongeveer 2000 omw/min zelfstartend is. Ik denk dat het alleen maar acceptabel werkt als je een PM-generator gebruikt, ook als je alleen maar een lamp wilt laten branden. Je kunt een autodynamo ombouwen tot een PM-generator maar je houdt het hoge toerental dat nodig is voordat je 12 V bereikt. Onlangs heb ik onderzoek gedaan naar een Sparta Ion voorwiel naafmotor (zie rapport KD 745). Misschien kun je daar iets mee alleen ben ik bang dat hij bij 12 V niet zwaar genoeg is. Daarbij is hij lastig aan te drijven door een home trainer.
LeaD

Bericht door LeaD »

Als het een hometrainer met een wiel is, is het dan niet eenvoudiger om er 1 of meerdere fietsdynamo's er op te monteren . Deze zijn gemaakt om spanning op te wekken en je hebt ineens de mechaniek om in of uit te schakelen, meer of minder te belasten . Zo hoef je niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden .
Praggel

Bericht door Praggel »

De jongens hier doen aan krachtsport.
Dus het is géén hometrainer, maar toestellen met gewichten.

Mvg
Adriaan Kragten

Praggel schreef: 04 nov 2023, 09:21 De jongens hier doen aan krachtsport.
Dus het is géén hometrainer, maar toestellen met gewichten.

Mvg
Dat maakt het wel een heel stuk ingewikkelder. Een generator werkt alleen als er ergens in het mechaniek rotatie optreedt en als je op dit roterende deel een generator kunt aansluiten. Ik neem aan dat de gewichten gewoon blijven zitten. De generator zal dan maar een klein deel van het geleverde vermogen opnemen en dan ook nog eens bij een laag toerental als je niet een erg grote versnellende overbrenging tussen de rotatieas van het mechaniek en de generatoras hebt. Bij een dergelijke constructie heb je zeker een PM-generator nodig die al bij een laag toerental voldoende spanning levert. Als je de stoom gebruikt voor één of meerdere LED-lampen, dan geeft de helderheid van de lamp of het aantal lampen dat brandt alleen een indicatie van hoe hard je werkt en wordt het grootste deel van de energie die je levert nog steeds gestoken in het opheffen van de gewichten.

Een probleem is ook dat het roterende deel van het mechaniek de ene kant op zal draaien als het gewicht opgetild wordt en de andere kant als je het gewicht weer laat zakken. De generator draait dus ook wisselend linksom en rechtsom. Als je een PM-gelijkstroommotor gebruikt als generator dan krijg je dat LED-lampen voor de ene draairichting wel branden en voor de andere niet. Dit komt omdat een LED-lamp een diode is. Als je een 3-fasen wisselstroom PM-generator met een gelijkrichter gebruikt dan brandt de lamp voor beide draairichtingen.
Praggel

Bericht door Praggel »

Ik dacht, via de staalkabels want die worden elke keer bij elke beweging een goede 50 cm uitgetrokken.
Het is niet veel, maar toch. En geloof mij, d'r wordt fanatiek gesport. En het zijn meerdere staalkabels.

Mvg
LeaD

Bericht door LeaD »

Als de staalkabels 50 cm worden uitgetrokken, dan zou ik niet meer spreken over jongens maar eerder beren of ander uit de kluiten gewassen wezens . :lol:
Praggel

Bericht door Praggel »

Het zijn en blijven jongens
Hebben in iedergeval géén kutje.
100 kilo of meer is voor hun 2 vingers in de neus.
En ik dacht tijdens het opbouwen van de apparaten, kracht wordt omgezet in energie, want er moest nog verlichting komen, bla bla bla
Praggel

Bericht door Praggel »

Adriaan Kragten schreef: 03 nov 2023, 21:15 Lang geleden is zoiets al eens gemaakt door het elektro lab van de TU-Eindhoven. Ik heb daar toen de generator voor geleverd. Dit was een tot PM-generator omgebouwde asynchrone motor bouwgrootte 71. De energie werd gebruikt voor een ventilator die aangedreven werd door een asynchrone 3-fasen motor en naarmate je harder trapt werd je meer gekoeld. Dit werkte erg leuk. Het voordeel van een tot PM-generator omgebouwde asynchrone motor is dat de 3-fasenstroom die daar uit komt direct op de asynchrone motor van de ventilator kan worden aangesloten en dat dus geen gelijkrichter nodig is.

Je kunt misschien ook wel iets maken met een autodynamo maar het bezwaar daarvan is dat je al ongeveer mechanisch 50 W in het veld stopt voordat er iets uit komt en dat de laadspanning van 12 V pas bij een toerental van ongeveer 900 omw/min bereikt wordt. Ik denk niet dat je dat met een enkelvoudige versnellende overbrenging voor elkaar krijgt. Ook heb je een accu nodig omdat de generator zonder accu die de veldstroom levert pas bij ongeveer 2000 omw/min zelfstartend is. Ik denk dat het alleen maar acceptabel werkt als je een PM-generator gebruikt, ook als je alleen maar een lamp wilt laten branden. Je kunt een autodynamo ombouwen tot een PM-generator maar je houdt het hoge toerental dat nodig is voordat je 12 V bereikt. Onlangs heb ik onderzoek gedaan naar een Sparta Ion voorwiel naafmotor (zie rapport KD 745). Misschien kun je daar iets mee alleen ben ik bang dat hij bij 12 V niet zwaar genoeg is. Daarbij is hij lastig aan te drijven door een home trainer.
Heb je een foto of link naar zo'n apparaat wat je beschrijft.

Mvg
LeaD

Bericht door LeaD »

Eventjes voor de aardigheid, 100 kg 0,5m omhoog tillen heeft ongeveer 14 mWh nodig aan energie ( ofte 50 Joules ) . Meer valt er per keer niet te winnen . Ben wel eens benieuwd hoeveel keer per minuut je zo een gewicht een halve meter omhoog tilt ?
Adriaan Kragten

Praggel schreef: 04 nov 2023, 14:49
Adriaan Kragten schreef: 03 nov 2023, 21:15 Lang geleden is zoiets al eens gemaakt door het elektro lab van de TU-Eindhoven. Ik heb daar toen de generator voor geleverd. Dit was een tot PM-generator omgebouwde asynchrone motor bouwgrootte 71. De energie werd gebruikt voor een ventilator die aangedreven werd door een asynchrone 3-fasen motor en naarmate je harder trapt werd je meer gekoeld. Dit werkte erg leuk. Het voordeel van een tot PM-generator omgebouwde asynchrone motor is dat de 3-fasenstroom die daar uit komt direct op de asynchrone motor van de ventilator kan worden aangesloten en dat dus geen gelijkrichter nodig is.

Heb je een foto of link naar zo'n apparaat wat je beschrijft.

Mvg
Nee, daar heb ik geen foto van maar het kan zijn dat het ding nog altijd bij Elektromechanica op de TU-Eindhoven staat. Er kan eigenlijk niet veel aan kapot gaan maar in ongeveer 30 jaar kan er daar veel veranderd zijn.
Plaats reactie