Hulp gezocht met vinden van informatie over mijn houtkachel
Moderator: Moderators
-
manson538
Hulp gezocht met vinden van informatie over mijn houtkachel
Hallo allemaal,
Een jaar geleden ben ik verhuisd naar een woning met houtkachel.
Op deze kachel zie ik zowel van binnen als buiten geen kenmerken welke mij kunnen vertellen van welk merk deze kachel is, of wat de waarden zijn waar ik rekening mee kan houden.
Opvallend is dat bij de kachel een "Bediensleutel" zit, welke niet past op de deurtjes.
Zouden jullie mij op weg kunnen helpen om meer over deze kachel te weten te komen?
Vrijwel het enige wat mij bekend is is de pijp diameter, deze is 150mm.
Excuseer de stoffige foto's. Indien er afbeeldingen van bijvoorbeeld de binnenkant nodig zijn kan ik deze opleveren!
Een jaar geleden ben ik verhuisd naar een woning met houtkachel.
Op deze kachel zie ik zowel van binnen als buiten geen kenmerken welke mij kunnen vertellen van welk merk deze kachel is, of wat de waarden zijn waar ik rekening mee kan houden.
Opvallend is dat bij de kachel een "Bediensleutel" zit, welke niet past op de deurtjes.
Zouden jullie mij op weg kunnen helpen om meer over deze kachel te weten te komen?
Vrijwel het enige wat mij bekend is is de pijp diameter, deze is 150mm.
Excuseer de stoffige foto's. Indien er afbeeldingen van bijvoorbeeld de binnenkant nodig zijn kan ik deze opleveren!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
JantjeV8
Re: Hulp gezocht met vinden van informatie over mijn houtkachel
Is die onderste klep voor het uitnemen van de asla?
Ligt het brandhout op een rooster of op de bodem?
Waar en hoeveel luchtkleppen kun je vinden?
Komt de schoorsteenpijp recht in de brandkamer uit? Of moet de rookgas bovenin de kachel nog een soort omloopje maken om bij de schoorsteen uit te komen?
Ligt het brandhout op een rooster of op de bodem?
Waar en hoeveel luchtkleppen kun je vinden?
Komt de schoorsteenpijp recht in de brandkamer uit? Of moet de rookgas bovenin de kachel nog een soort omloopje maken om bij de schoorsteen uit te komen?
-
manson538
Dank voor de snelle reactie!
Dit hendeltje is net achter het bovenste scharnier van het kleine deurtje te zien op de onderste foto.
JaIs die onderste klep voor het uitnemen van de asla?
Het brandhout ligt op een dikke ijzeren plaat met gaten voor de luchttoevoer/asafvoer. Dit lijkt mij de "Bodem". Er is geen apart roostertje.Ligt het brandhout op een rooster of op de bodem?
Aan de voorkant zitten twee schuiven, aan de achterkant zitten twee luchtkleppen naar de asla welke met één hendeltje te bedienen zijn.Waar en hoeveel luchtkleppen kun je vinden?
Dit hendeltje is net achter het bovenste scharnier van het kleine deurtje te zien op de onderste foto.
De rookgas maakt via een opening aan beide kanten van de brandkamer eerst een ommetje, voor het in de schoorsteen uit komt.Komt de schoorsteenpijp recht in de brandkamer uit? Of moet de rookgas bovenin de kachel nog een soort omloopje maken om bij de schoorsteen uit te komen?
-
Berre
Dag Manson,
Ik stook al jaren hout met deze kachel.
Dit is een saey 92.
Als je dit intypet in Google vind je er wel wat info over.
Prettig ding
Mvg, Bernard
Ik stook al jaren hout met deze kachel.
Dit is een saey 92.
Als je dit intypet in Google vind je er wel wat info over.
Prettig ding
Mvg, Bernard
-
Albert van WdJ
En als ik het goed zie liggen er twee "haardblokken" naast de kachel.
Daar staat op dat je die niet mag stoken in een dichte kachel (zoals die van jou.)
Die haardblokken worden gestookt in een open haard en zorgen dat voor weinig warmte, veel rook en voldoende irritatie in de buurt.
Want de rook stinkt behoorlijk. Zeker op het einde van de stook.
Wil je je kachel niet vervuilen stook die dingen dan niet.
Bijkomend voordeel is dat je omgeving je dankbaar zal zijn
Daar staat op dat je die niet mag stoken in een dichte kachel (zoals die van jou.)
Die haardblokken worden gestookt in een open haard en zorgen dat voor weinig warmte, veel rook en voldoende irritatie in de buurt.
Bijkomend voordeel is dat je omgeving je dankbaar zal zijn
Change, before you have to.
-
Albert van WdJ
Maar zou het geen imitatie zijn?
Want ik zie dat Saey zijn merkje voor in de klep heeft meegegoten.
Toch onlogisch dat ze een kachel zouden verkopen zonder.
(Ik ben trouwens meer een voorstander van intypen op Startpage.com of duckduckgo dan op Google!)
Change, before you have to.
-
JantjeV8
Het zal dan qua stookkwaliteit een heel gemiddeld kacheltje zijn. Ik heb op dit forum geleerd dat een houtvuur niet via de onderzijde z'n luchtaanvoer moet hebben, maar net boven de brandhaard.manson538 schreef: ↑19 okt 2023, 09:16Het brandhout ligt op een dikke ijzeren plaat met gaten voor de luchttoevoer/asafvoer. Dit lijkt mij de "Bodem". Er is geen apart roostertje.Ligt het brandhout op een rooster of op de bodem?
Aan de voorkant zitten twee schuiven, aan de achterkant zitten twee luchtkleppen naar de asla welke met één hendeltje te bedienen zijn.Waar en hoeveel luchtkleppen kun je vinden?
Als hij wel lekker heet wordt, kun je er een lekker sudderpannetje bovenop zetten, ruikt zo lekker dan.
-
manson538
Hey Bernard, dank voor de tip! De Saey 92 lijk inderdaad kwa form factor erg op mijn kachel.
Ik had deze bij eerder onderzoek wel gezien op afbeeldingen, maar afgeslagen vanwege het afwijkende uiterlijk van mijn kachel.
Zou Albert dan misschien goed zitten met zijn imitatie?
Albert van WdJ schreef: ↑19 okt 2023, 21:11 Maar zou het geen imitatie zijn?
Want ik zie dat Saey zijn merkje voor in de klep heeft meegegoten.
Toch onlogisch dat ze een kachel zouden verkopen zonder.
Scherp gezienAlbert van WdJ schreef: ↑19 okt 2023, 21:11 En als ik het goed zie liggen er twee "haardblokken" naast de kachel.
Bijkomend voordeel is dat je omgeving je dankbaar zal zijn![]()
Ik besefte me dat ik in de klep van de asla nog aanvullende gegevens had staan, ik ben eerder zelf niet succesvol geweest om hier iets op te vinden:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.