Beste,
Ik heb een Bullerjan 01. Deze verwarmt de woonkamer en heeft rendement over. Dat extra rendement (warme lucht) wil ik gebruiken om ook de keuken, een werkkamer en een slaapkamer mee te verwarmen.
Daarvoor wil ik 3 (van de 7) free flow pijpen samenvoegen en geforceerd via 3 buizen naar de drie andere ruimten transporteren.
Voor het transport wil ik gebruikmaken van metalen ventilatiebuizen voorzien van kleppen om de hoeveelheid warme lucht per ruimte te kunnen doseren naar behoefte.
Enige waar ik mee zit is dat ik een buisventilator nodig heb die:
- bestand is tegen 250-300 graden lucht;
- in 3 standen gezet kan worden (dat laatste is ook op te lossen evt.met een soort dimmer) en;
- stil is.
Welke buisventilatior raden jullie aan in verband met de temperatuur van lucht uit de freeflow pijpen?
Met vriendelijk groet,
Jeroen Bakx
Verspreiden warme lucht van houtkachel
Moderator: Moderators
- benthuis
- Moderator
Re: Verspreiden warme lucht van houtkachel
Hallo en welkom Jeroen, je vraag is hier al vaker voorbij gekomen volgens mij. Een logische gedachte...
Ik verwacht dat het afkoelen van de kern. (Dunne vermiculiet pakket binnen), door geforceerde luchtstroom de verbranding niet ten goede zal komen....
Zou een schoorsteen ventilator voldoen aan je wensen?
Je hoeft deze niet meteen naast de kachel te hangen, kan ook ergens verder op in het traject.
200-300 graden voor deze geforceerde luchtstroom lijkt me trouwens veel!
Andere gedachte, test eerst wat deze luchtstroom doet met het comfort... misschien ontstaan er luchtstromen die oncomfortabel zijn?
Ik verwacht dat het afkoelen van de kern. (Dunne vermiculiet pakket binnen), door geforceerde luchtstroom de verbranding niet ten goede zal komen....
Zou een schoorsteen ventilator voldoen aan je wensen?
Je hoeft deze niet meteen naast de kachel te hangen, kan ook ergens verder op in het traject.
200-300 graden voor deze geforceerde luchtstroom lijkt me trouwens veel!
Andere gedachte, test eerst wat deze luchtstroom doet met het comfort... misschien ontstaan er luchtstromen die oncomfortabel zijn?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Neem de argumenten van Benthuis ter harte. Je kunt ook lucht de pijpen in blazen, dan kun je met een simpele (toerengeregelde) ventilator af en heb je geen hoge temperatuur versie nodig.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Ruuben
Doe het niet. Dit zijn nauwelijks te beheersen temperaturen. Brandwonden en smeltschade, stank van temperatuur inwerking. Hoe aantrekkelijk het ook lijkt. Desnoods op grotere afstand lucht aanzuigen met een inlaat temperatuur sensor die uitschakelt bij 50 graden lucht temperatuur.
Ventilatiekanalen zijn ongeschikt vanwege de hoge temperaturen.
Je zal geïsoleerde kachelpijpen moeten gebruiken als je toch doorzet en er smeltpatronen/kleppen inbouwen voor brandveiligheid die in luchtbehandelingskanalen zitten.
https://www.ventilatieland.nl/artikel/4 ... gJvofD_BwE
Ventilatiekanalen zijn ongeschikt vanwege de hoge temperaturen.
Je zal geïsoleerde kachelpijpen moeten gebruiken als je toch doorzet en er smeltpatronen/kleppen inbouwen voor brandveiligheid die in luchtbehandelingskanalen zitten.
https://www.ventilatieland.nl/artikel/4 ... gJvofD_BwE