Ik wil binnenkort een nieuwe combi cv ketel plaatsen.
Omdat ik veel overcapaciteit heb van mijn panelen wil ik een elektrische boiler erbij plaatsen die een groot gedeelte van het jaar voor heet water zorgt ( bad en douche)
Die wil ik zo aansturen dat dat de eerste bron is voor tapwater. in de winter zorgt de combiketel voor het tapwater
Ik denk door middel van een klep die op temperatuur regelt.
Hoe doe ik dat en met welk materiaal?
boiler combi met combi cv ??
Moderator: Moderators
-
Albert van WdJ
Re: boiler combi met combi cv ??
Ik heb dat gewoon met twee kogelkraantjes gedaan op de heetwater leidingen.
Elektrische boiler aan, dan ook die kraan open en de kraan aan de heet waterzijde van de combi-cv dicht. (en heet water uitschakelen op combi-cv, indien mogelijk en/of nodig).
In de winter andersom.
Kwestie van 10 seconden. Werkt altijd en functioneert ook goed bij langdurig douchende tieners.
Dan zet ik beide kranen even een minuutje dicht
Waarschijnlijk krijg je ook wel commentaar dat het zonde is om hoogwaardige elektrische energie om te zetten in warm water.
Maar ik heb er speciaal een aantal panelen voor neergelegd en een 120l boiler voor aangeschaft. (omdat een zonneboiler niet niet gaat op die plek)
Ik vind dat een prima te verantwoorden investering.
Elektrische boiler aan, dan ook die kraan open en de kraan aan de heet waterzijde van de combi-cv dicht. (en heet water uitschakelen op combi-cv, indien mogelijk en/of nodig).
In de winter andersom.
Kwestie van 10 seconden. Werkt altijd en functioneert ook goed bij langdurig douchende tieners.
Dan zet ik beide kranen even een minuutje dicht
Waarschijnlijk krijg je ook wel commentaar dat het zonde is om hoogwaardige elektrische energie om te zetten in warm water.
Maar ik heb er speciaal een aantal panelen voor neergelegd en een 120l boiler voor aangeschaft. (omdat een zonneboiler niet niet gaat op die plek)
Ik vind dat een prima te verantwoorden investering.
Change, before you have to.
-
pelletpower
Re: boiler combi met combi cv ??
Zeker. En normaal gesproken zou ik inderdaad commentaar leveren. Voortschrijdend inzicht heeft mijn mening 180 graden gedraaid. PV is te verkiezen boven een zonneboiler. Zoveel mensen zoveel wensen. KISS met kogelkraantjes