Rookloze kampvuurplaats
Moderator: Moderators
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Rookloze kampvuurplaats
Onze vuurplaats (een ring van een oude Thissen kookketel) was toe aan vervanging. Of... als basis voor een rookloze kampvuurplaats, waar je vele (Amerikaanse) beschrijvingen van kan vinden.
Eerst met cement en wapening wat structuur gegeven aan deze losgebarsten betonnen ring. Met een oude oliedrum een binnenbak gemaakt met een serie gaten aan de bovenkant.
De buitenkant moet van onder lucht toelaten, dus die oude betonnen ring staat nu op een rijtje betonnen waaltjes. Koude lucht komt dus eerst tegen de onderkant van de drum aan alvorens langs de zijkant naar boven te stromen.
Daarna een verbinding gemaakt (met cement, wapeningsgaas en een ring van betonijzer) tussen de betonnen buitenkant en de stalen binnenring. Een strookje kranten hield de cement op z'n plek, die zijn inmiddels weggebrand.
Een paar dagen later de fik er in, en het resultaat was ver boven verwachting. Natuurlijk kan je er te veel hout in doen, zodat de secundaire lucht het niet kan bijhouden, maar vergeleken de normale vuurtjes die we hierin stookten werkt het fantastisch. De rook die langs de randen omhoog gaat, wordt door de overstek en de voorverwarmde lucht die uit de gaten stroomt terug het vuur in geblazen en er komen slechts vlammen en warmte uit de ring.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
- benthuis
- Moderator
Re: Rookloze kampvuurplaats
Cool! (En warm)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
JantjeV8
Gij zijt niks te bang Pietje, meej oewen brulkaai zo kort bij het zaagstof..
Persoonlijk de afgelopen dagen weinig behoefte aan vuurwarmte gehad, maar, wel ee leuk ding om ook een keer te knutselen!
Persoonlijk de afgelopen dagen weinig behoefte aan vuurwarmte gehad, maar, wel ee leuk ding om ook een keer te knutselen!
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
pelletpower
Sorry mannen, ik kan me bij beide woorden weinig voorstellen, of juist heel veel. Vertaling gewenst 
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Volgens mijn kennis van het Brabants is een brulkaai een slijptol (kut) Geloof dat dat woord er bij hoort....
Een huulbessem is op z'n Nederlands een huilbezem oftewel een stofzuiger
Een huulbessem is op z'n Nederlands een huilbezem oftewel een stofzuiger
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
pelletpower
Goede stookput Pietje!
-
JantjeV8
Psies.
Ik denk dat het wat Tilburgs is.
(kut) Geloof dat dat woord er bij hoort.... En met die toevoeging is het glashard Bosch's.