Nieuwe houtvergasser - Atmos?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dormos

Nieuwe houtvergasser - Atmos?

Bericht door dormos »

Ik heb nu zo'n 11 jaar gestookt met een Burnit 50kW houtvergasser maar die begint een beetje kuren te krijgen.
Nu blijkt de fabrikant ook geen houtvergassers meer te maken en zijn onderdelen niet meer leverbaar.
Ik heb nu een offerte ontvangen voor een Atmos DC50 GD.
Is er iemand op het forum die ervaring heeft met deze ketel of een vergelijkbaar type?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Nieuwe houtvergasser - Atmos?

Bericht door kockie »

Geen ervaring met Atmos, inmiddels wel een paar jaar met Attack. Mijn Burnit had ook kuren; kapotte schraapveren, vuurvaste stenen die niet zo vuurvast bleken etc.

Ik heb een nieuwe gekocht toen er nog soepsiedie was. Mijn ervaring met deze attack: minder vaak rook en stank. Brandt sneller schoon, wel een wat smallere verbrandingsruimte, daarentegen weer langer. Gekocht in Duitsland, scheelde toen ongeveer 1000 euro.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos

Bericht door dormos »

Heb ook naat Attack zitten kijken, maar die zijn (zeker met lambda) een fors stuk duurder.
En subsidie zit er helaas niet meer op..
Op het moment van subsidie deed mijn Burnit het nog prima en vond ik het niet zo ecologisch om 'm te vervangen, maar achteraf was dat economisch gezien wel slimmer geweest.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

lambda was voor mij geen issue, ik heb er een lambdacheck op aangesloten, externe lambda dus.

Ik zag 'm aankomen met de burnit en heb dus vervangen, de burnit draait inmiddels weer, grotendeels opgeknapt door iemand die meer vrije tijd had, en handiger is, dan ik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Ik heb een 18 kW Atmos, zonder lampda. Doet het prima, rookloos, alleen ruik je hem af en toe. Dat zal ongetwijfeld aan de stoker liggen, niet de kachel.
bertocello

Bericht door bertocello »

Ik heb sinds 2014 de 25 kw versie. In 2019 de automatische uitschakelaar bij aflopende bedrijfstemperatuur vervangen. De ventilator bleef draaien, ook nadat het vuur gedoofd was. Voor het overige geen problemen. Ik verstook ca. 15 m3 per jaar.
hein uut mooi drente

Bericht door hein uut mooi drente »

Vanaf 2016 tot vorig jaar gestookt met een dc25gs , had veel aandacht nodig om rook en reuk arm te branden.
Nu een froling s1 met lambda , een groot verschil in positieve zin.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Hein, was de Atmos ook met lampda? Zou het eventueel ontbreken het verschil in stoken kunnen verklaren?
hein uut mooi drente

Bericht door hein uut mooi drente »

Atmos had een aan uit knop en een ongeregelde rookgasventilator verder niks geen luxe opties.
Bouwjaar 2000.
Mijn ervaring met de froling is na 1 winter zeer positief kwa gebruiksgemak, meer warmteopbrengs (minder kilo's hout voor volle buffer), minder rook en geur uit de schoorsteen.
Nadeel was de prijs.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
rob21tq

Bericht door rob21tq »

Ik heb ook een Froling. Een 3000 turbo, bouwjaar 1999 om precies te zijn. Verder ook geen luxe erop zoals lambda of wat dan ook.

Ik heb hem 2e hands gekocht en ben er super tevreden over. Nooit geen rook en zeer eenvoudige bediening.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ook bij de opstart niet?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

rob21tq schreef: 03 mei 2023, 18:53 Nooit geen rook
Hmmm.... dan hoef ik 'm niet. :wink:
dormos

Bericht door dormos »

Ik ga denk ik toch voor de Atmos, en dan een lambdacheck erop.
Had ik al liggen incl. Bellimo motor maar was er nooit aan toe gekomen 'm op de Burnit te bouwen.

Als 'ie dan wer na 10 jaar op is dan ben ik misschien ook wel klaar met hout sjouwen en kan er een tegen die tijd uitontwikkelde warmtepomp in.
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

dormos schreef: 04 mei 2023, 14:54 Ik ga denk ik toch voor de Atmos, en dan een lambdacheck erop.
Had ik al liggen incl. Bellimo motor maar was er nooit aan toe gekomen 'm op de Burnit te bouwen.

Als 'ie dan wer na 10 jaar op is dan ben ik misschien ook wel klaar met hout sjouwen en kan er een tegen die tijd uitontwikkelde warmtepomp in.
Je kunt inderdaad prima voor een Atmos gaan. Je moet er alleen op rekenen dat ie niet met 10 jaar op is. Bij mij draait een DC 32 S, 35 KW uit 2005 die in 2007 na twee seizoenen bij mij is geplaatst. De eerste ventilatormotor zit er nog op, alleen twee keer de vuurvaste steen op de bodem vervangen. Die bescherm ik nu met een staalplaat met ingesneden gleuf waardoor ie een stuk langer mee gaat. Onderdelen bestel ik bij de Duitse importeur, zeer benaderbaar, vlot, vriendelijk en je koopt gewoon op rekening. Ik durf Atmos wel aan te bevelen.

groet Jos.
rob21tq

Bericht door rob21tq »

JantjeV8 schreef: 04 mei 2023, 10:25 Ook bij de opstart niet?

Misschien iets. Maar niet veel. Ik laat meestal de as liggen, of een deel van de as. En doe hier voornamelijk dunne stukken hout op. Hier bovenop gewoon dikke stukken hout.

Dan de vulkamer dicht. Deurtje open van het aansteek luik. Hier wat papier in, deze steek ik aan, wacht een paar tellen tot alles goed aan is, deurtje dicht en heb er eigenlijk geen omkijken naar.

Ik had het eerste jaar ook echt veel rook, en ging soms ook echt moeizaam aan. Totdat ik de hierboven genoemde werkwijze hanteerde en nu gaat dat supergoed.

Ook belangrijk is dat de sleuf waardoor het vuur naar beneden wordt gezogen niet te veel wordt geblokkeerd.
Plaats reactie