Met veel interesse heb ik de onderwerpen mbt houtstoken doorgelezen.
Momenteel stook ik zelf (als hoofdverwarming) met een Boxer van Harrie Leenders en daar ben ik eigenlijk best heel tevreden mee. Echter zoals met de meeste losstaande kachels gaat er erg veel warmte via de schoorsteen verloren (ik probeer hem meestal onder de 220 graden te houden)
Zelf een finoven bouwen, is voor mij, denk ik, niet echt een optie, omdat mijn vriendin en ik overdag doordeweeks weg zijn en als we 's avonds thuiskomen de boel snel warm willen hebben.
Daarnaast staat de kachel op een houten vloer en zou ik een aanzienlijk deel van mijn kelder op moeten offeren om een constructie te bouwen die sterk genoeg is voor een finoven.
Nu heb ik in een aantal onderwerpen een "Nachheizflächen" langs zien komen en dat lijkt mij (door mijn lekenogen) voor mij een mooie oplossing, maar heb daar een aantal vragen over die ik hier niet heb kunnen terugvinden.
Kan ik het labyrint zo maken dat ik de rookgassen ongestraft een aantal keer 2 meter naar beneden en dan weer naar boven kan geleiden?
Moet er een klep of zoiets gemaakt worden die het labyrint "bypassed" voor het aansteken van de kachel als deze nog niet warm is?
Welke steensoort is het beste.
Moet ik een klep aan het einde van het labyrint maken, zodat ik deze kan sluiten als de kachel uit is om te voorkomen dat een deel van de opgeslagen warmte aan de binnenkant alsnog niet door de schoorsteen verdwijnt?
Dat zijn een boel vragen
Groeten,
Matthijs