Het PV systeem heb ik op de Enphase techniek ingericht. Die gelijkstroom zinde mij niet. Met een Enphase systeem wordt elke paneel direct in wisselstroom netspanning omgezet. Ik had de ruimte om 14x 390Wp te leggen, dat is benut. Op 3 Fases verdeeld en met een Enoy-s metered de zaak aangesloten. Die Envoy-s metered is slim genoeg om straks nog een batterij aan te hangen en daar zo slim mogelijk mee om te springen. Voorlopig is dat niet aan de orde.
Ik ben benieuwd. De jaarbehoefte zal er wel redelijk me afgedekt worden, maar in hoeverre dat leveren/verbruiken synchroon kan gaan lopen in ons gezin zal blijken.
Ondertussen, het zet je steeds vaker aan het denken, wat hebben we allemaal al wel bereikt:
viewtopic.php?f=3&t=781&hilit=attack&start=75
viewtopic.php?f=3&t=4922&p=73977&hilit= ... ren#p73977
Zonneboiler autonoom, biomassa verwarming, spouw geïsoleerd, kapconstructie geïsoleerd, heel veel kierdichtingen, dubbel glas/kozijnen vervangen.
Begane grond is de volgende grote klus. Een geisoleerde vloer er in en een lage temperatuur verwarming aanleggen.
Gasverbruik is al een jaar of 14 <50m³ per jaar. Wellicht nu ook elektrisch gaan koken. Als nu ook de stroomrekening met 75% daalt... WIe doet ons wat qua financiën. Het gevoel dat je veel minder afhankelijk bent van de diverse instanties is onbetaalbaar. Ook dat telt mee in het toekomstbestendig maken van je woning. We zijn fit en vitaal, maar mocht daar een kink in de kabel komen, dan hangt de energiebehoefte niet direct als een zwaard boven je.
Voorlopig erg blij mee.