batch rocket met externe lucht toevoer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertd

batch rocket met externe lucht toevoer

Bericht door bertd »

Beste,

Ik overweeg de zelfbouw van een batch rocket (model sidewinder).
Omdat de woning sterk geïsoleerd zal worden én zeer goed luchtdicht gemaakt zal worden lijkt het mij aan te raden om voor een externe luchttoevoer te kiezen. (ivm onderdruk in de balansventialtie).
Tot op heden zie ik niet of dit überhaupt mogelijks is met zo'n type kachel?
De tighelkachel/finoven van Tighelaar heeft hier wel een voorziening voor.

Kan iemand hier wat licht op schijnen?
peterberg
Moderator

Re: batch rocket met externe lucht toevoer

Bericht door peterberg »

We hebben nu een aantal jaar een batchrocket in gebruik, in een passiefhuis. We hebben in de bouw een externe luchttoevoer aan laten leggen. Niet in de kachel zelf, maar er vlak naast. In ongeveer de helft van de tijd werkte het gewoon niet, dat kwam er geen lucht naar binnen maar was er een luchtstroom de andere kant op, naar buiten. De toevoer ging dus in competitie met de schoorsteen.

Na een heel seizoen vechten met die onwillige toestand hebben we een andere oplossing gevonden. Een van de keuzetoetsen van de balans ventilatie is zo ingesteld dat de inblaas ventilator 5% meer lucht aanvoert dan de afzuig ventilator afvoert. Op die manier is er een lichte overdruk in huis die in 100% van de gevallen effectief is, ook bij windstilte. Uiteraard kan de situatie bij jou wat anders zijn en heb je mogelijk een grotere of kleinere onbalans nodig om te compenseren voor de schoorsteen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
bertd

Bericht door bertd »

@peterberg welk type rocket gebruikt u in uw passiefhuis?
Mag ik ook vragen hoe u uw sanitair warm water maakt? En is er bijverwarming voorzien?
De onbalans corrigeren dmv extra toevoer is een interessante denkpiste. Waarschijnlijk is de duurtijd waarbij dit nodig is gelijk bij elke stookbeurt?

PS: momenteel woon ik ook in een passiefhuis waarbij ik een combitoestel gebruik (ventilatie + warmtepompje + boiler) ism 5m² lemen wandverwarming + boven een handdoek radiator. Dat werkt zeer goed maar je blijft afhankelijk van het stroomnet.
In de 'nieuwe' woning is de helft afgebroken en heropgebouwd naar passiefhuis norm. De andere delen doen we zo goed mogelijk qua isolatie/luchtdichtheid maar perfectie is helaas onmogelijk.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

bertd schreef: 12 dec 2021, 19:11 @peterberg welk type rocket gebruikt u in uw passiefhuis?
Mag ik ook vragen hoe u uw sanitair warm water maakt? En is er bijverwarming voorzien?
De onbalans corrigeren dmv extra toevoer is een interessante denkpiste. Waarschijnlijk is de duurtijd waarbij dit nodig is gelijk bij elke stookbeurt?
Wat ik gebruik is voluit genoemd een batch box rocket heater, helemaal van vuurvaste beton onderdelen gebouwd. Twee ton zwaar en 210 cm hoog, 98x98 cm grondvlak. Zie https://batchrocket.eu/applicatie#redrocket
Sanitair warm water via een zonneboiler met elektrische bijverwarming als er niet genoeg zon is.
Backup voor als we allebei ziek zijn met elektrische infrarood panelen. Verder elektrische vloerverwarming in de badkamer die maar een uur per dag aanstaat.
We hebben een deel van stookseizoen 2016/2017 geprobeerd hoe het zou werken met binnenshuis alle deuren open en de kachel wat vaker stoken. Dat werkt, maar de hoeveelheid hout die verstookt moet worden is dan wel flink groter, we schatten dat op 2x. En in de buurt van de kachel is het dan héél erg snel te warm.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
bertd

Bericht door bertd »

Bedankt Peter voor de verhelderende antwoorden.
Het lijkt erop dat de huidige bergkachels wat lichter/kleiner worden uitgevoerd. Ik ga alvast ook eens bij hen luisteren.
Plaats reactie