Ik ben Wesley en heb een dringende vraag betreffende onze installatie.
2 jaar geleden zijn wij enthousiast begonnen ons huis te verduurzamen en geheel zelf voordienend te worden.
Helaas begint de enthousiasme er een beetje af te raken aangezien het niet correct schijnt te werken.
Ik heb al heel veel op het forum gekeken en kan hier niks vinden over deze “storing”in het systeem.
Het probleem!
In de avond koelt het systeem zijn eigen buffervat af. Als voorbeeld vannacht ruim 20graden.
Gister de hout cv kachel aangehad en toen we naar bed gingen (22:30uur) was het buffer 75graden. De zonnecollectoren waren op het moment 4,8graden. Houtkachel was toen we gingen slapen 83graden.
Nu vanmorgen (6:45uur) hoorde ik beneden de cv houtkachel pompgroep draaien. Ik weer naar de besturing en wat bleek buffervat was 55graden cv houtkachel waar de pomp van draaide was nog 54graden. En de collectoren op het dak gaven 44graden aan (was nog pik donker buiten).
Wat gegevens over de installatie:
Hout cv kachel 8,5kw
Pompgroep met mengventiel 60graden
Buis collectoren 2 platen totaal 48buizen.
Tiemme solarstation 10/30.
Buffervat 600liter met solar spiraal en hygiëne spiraal voor tapwater.
Besturing is de Resol MX (schijnt een hele goede besturing te zijn ik vind hem echter erg moeilijk
Ho staat het geheel:
Cv hout kachel staat in de woonkamer aan de muur van de gang. Achter deze muur is de gang met de trap. Direct onder de trap zit de pompgroep. Dit is zeg een meter. Dan gaan de leidingen door de muur heen richting schuur (geheel geïsoleerd was vroeger woonkamer)en dan naar boven. Op de eerste verdieping boven de schuur staat het buffervat. Vloer extra geïsoleerd teven schuine dak met extra isolatie.
Naast het buffervat hangt de solar pompgroep. Deze gaat naar boven (+/- 7 meter) het dak op.
Het rare is ook dat hij dit niet altijd doet. Ik monitor het nou al een aantal weken en het lijkt erop als het buffer goed warm is hij dit gaat doen.
Nu is mijn vraag wie kan ons verder helpen. Het lijkt me niet de bedoeling dat het systeem zn warmte in het buffer naar de collectoren gooit en beneden de houtkachel blijft draaien op één of andere manier?
Hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.
Groetjes Wesley.