kockie schreef:Misschien hebben wij een verschillende opvatting over "niet duur. Ik moet toegeven dat ik nog geen onderzoek gedaan heb naar het plaatsen van een nieuwe muur, maar als ik kijk wat er allemaal moet gebeuren om een nieuwe muur voor de oude te zetten.....
Uitgraven
nieuwe fundering
opmetselen
ramen + kozijnen verplaatsen naar de buitenmuur
afwerken
en dan natuurlijk ook nog isoleren, daar was het immers allemaal om begonnen....
Heb ook eerst nog andere dingen aan m'n hoofd. De spouw vol laten flossen leek me een mooie mogelijkheid om te isoleren, maar wordt, zo blijkt, door velen afgeraden.
ik ken praktijkvoorbeelden van een woningbouwverening die met heeel veel subsidie woningen en daken heeft geisoleerd met foam in de spouw, een prachtige vinding van ICI, de spouw wordt volgespoten en de foam zou -theoretisch- krimpen volgens ICI met als gevolg een vrijstaande purschuim-muur tussen de muren in

even over het hoofd gezien was de hoeveelheid metselspecie die tussen de muren ingevallen was. Tevens werden spouwen in de jaren 60 blijkbaar ook gebruikt als afvalbak; peuken, bierflesjes, shagbalen etc. Dit alles achteraf door de camera te zien. Dit proces van foamen is niet reversibel! Het is een drama van schimmel en vocht geworden. Verder ook Alu kozijnen met dubbel glas, kortom niet te overzien. kortom: kiSS
Oude huizen voorzien van dubbelglas en koude muren geven per definitie vocht/schimmel problemen, vocht trekt immers naar de koudste kant. Je kunt beter beslagen ramen hebben, dan weet je zeker dat dat vocht in ieder geval niet in de muren getrokken is.
Is die woning vrijstaand? Indien ja, dan zou ik kiezen voor 10mm purplaten tegen de muren plakken, die gladstuccen bv. en zorgen dat goed kunt ventileren. Ventileren met bv. voor en achter raampjes tegenover elkaar kan openzetten.