we zijn nog steeds bezig met verbouwing van onze woning. Eerste stap was natuurlijk isolatie van dak en vloeren. dit is nu klaar. Er moeten nog een paar ramen vervangen worden door isolatieglas, en dan zijn we klaar met isoleren.
Daarnaast hebben we een zonneboiler geplaatst en een cv haard met hulp van jullie!
Nu heb ik ook een houtvergasser aangeschaft. Een 20kW vergasser. Hierbij komt een 1000 liter buffervat.
Ik weet echter niet hoe ik dit nu het beste aan kan sluiten. Wat wil ik:
de houtvergasser moet hoofd verwarming worden. zodra we echter in huis de haard stoken zal deze ook gaan circuleren. Er hoeft dan geen warmte uit de buffer gehaald te worden, en ik wil niet met de cv haard de buffer op gaan warmen, dit mag wel gewoon direct circuleren, en ik heb afgelopen jaar ook op cv haard gestookt, en gemerkt dat deze zijn warmte direct kwijt kan aan de radiatoren/vloerverwarming.
de CV blijft voorlopig nog als backup. Ik wil eerst een jaar of twee draaien, en daarna besluiten of ik van gas af kan.
Het sanitair warmwater hoef nu nog niet op hout verwarmd te worden, daar wil ik later mogelijk nog werk van maken maar nu niet.
mijn voorkeur gaat uit naar zo min mogelijk regeltechniek.
Ik heb onderstaand schema gemaakt, en hoop dat jullie me kunnen helpen om dit te verbeteren.
schema houtvergasser, houtcv en ketel by Wilfred Roo, on FlickrMijn gedachte is dat het circuit houtvergasser - buffer - verwarmingsgroepen 1,2,3 het hoofdcircuit is.
De houtcv kan hierin ook heet water kwijt, en door middel van de 3 weg klep moet de route naar de buffer afgesloten worden. De cv ketel kan op dezelfde manier functioneren.
De thermostatische klep van de houtcv moet schakelen zodra de hout cv warm water levert (de pomp die vanuit de buffer pomt, moet dan natuurlijk uitschakelen). die van de ketel, op moment dat het buffervat boveninkoud is, en dus geen warmte kan leveren.
Ik heb nog niet het idee dat dit een perfect systeem is, maar kan zo ook niets beters bedenken. Dus vandaar dat ik van jullie graag zou horen hoe jullie het zouden doen, en wat er beter kan. Alvast bedankt voor het meedenken!