Isolatie onder de kap is in stappen gebeurd, van binnenuit met spijkerflensdekens. Alles netjes afgewerkt en het begint wat te worden. Tijdens die handelingen heb ik ook op plaatsen de vloerplanken van de balklaag gehaald om zo rondom de muurplaat en inlegplekken van de vloerbalken de zaak goed tochtdicht te maken. Een enorme verbetering is daar al mee bereikt.
Nu ongeveer een jaar geleden heb ik de spouw vol laten blazen. ca. 6cm spouw met Knauf Supafill glaswolvlokken. Ook dat gaf een merkbare verbetering, omdat het toen net na de winter was was dat met name op geluid merkbaar. Nu de winter weer zowat door en dan moeten we concluderen dat we veel rustiger hebben gestookt, het was veel beter bij te houden. Dus werkelijk veel minder warmteverlies.
In de zomer van 2016 is het metsel en voegwerk aangepakt. Het was bar en bar slecht. Grote delen ernstig aangevreten door bijen. Heel erg veel losse stenen, de constructie was weg. Dat is allemaal hersteld. Er staat feitelijk een nieuw huis
De spouw vullen wordt hier vaak besproken. Ventileren of niet.
In elk geval geeft de nieuwe situatie op 1 gevel een probleem wat er voorheen niet was--> Vocht. Goed beschouwd zie je op iedere gevel aan de onderrand wel wat vocht en wat wittigheid, schimmel of zo denk ik. In elk geval wat vlekkerige aanzichten. Nu haal ik de grondlaag tegen de woning rondom nog weg en leg daar een grindstrook voor terug, wellicht ademt het dan onderlangs wat beter.
Maar 1 gevel is werkelijk iets gaande. Die gevel zit op het westen en is de zijgevel van de woonkamer, het voorste gedeelte van het huis. Dat is ook het enigste deel waar nog een kruipruimte zit met een houten balklaag als vloer.
Wij staan op zandgrond, hoog genoeg om geen grondwaterprobleem te hebben. Het huis heeft behoorlijke overstekken, het is niks overdreven nat. Het is geen regenwaterprobleem. Het moet ergens anders vandaan komen.
De binnenmuur is gestuct, geen spoortje van vocht te ontdekken. Het zit dus enkel in de buitenmuur.
In elk geval ga ik in dit geveldeel 2 gaten naar de kruipruimte boren en er roosterjes in steken om de kruipruimte te ventileren. Dan de komende weken eens aankijken of het verbeterd. Als dat niet verbeterd, dan moeten we iets anders gaan bedenken.