Omdat een klassiek leegloopsysteem altijd een pomp gebruikt tijdens de zonneschijn zocht ik naar een systeem gecombineerd met thermosifon. Echter niets gevonden. In bijlage zelf bedacht schema. Graag commentaar, kritiek, betere verwijzingen.
Zelf heb ik nu in de nokzolder een boiler met CV mantel en (nooit gebruikte) zonnemantel. Die zou ik graag hergebruiken.
Het dak voor de zonne collector is Zuid-Oost op 45°.
Kweenie
Leegloop met thermosifon
Moderator: Moderators
- kweenie
Leegloop met thermosifon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
JantjeV8
Re: Leegloop met thermosifon
Dit zou denk ik alleen kunnen werken als je niet tegen expansiedruk in hoeft te werken.
En wat schakelt K2 weer dicht? Ook S1?
- kweenie
Re: Leegloop met thermosifon
Omdat de expansiedruk overal even groot is moet de pomp vooral het hoogteverschil overwinnen denk ik (evenals wrijvingsweerstanden van leidingen en terugslagklep).JantjeV8 schreef:Dit zou denk ik alleen kunnen werken als je niet tegen expansiedruk in hoeft te werken.
K2 gaat weer dicht door T1<90° (misschien beter <80° zodat er geen twijfelmoment is voor open-dicht).
Maar misschien moet er toch ook nog een vriesbeveiliging T2 in onderaan de zonnecollector omdat zelfs buiten het stookseizoen de nachtelijke uitstraling groot kan zijn. Dan gaat K2 open als T2 <5° of T1>90° en K2 dicht als T2>20° en T1<80°. Meteen kan het systeem dan ook werken gedurende het tussenseizoen en/of winter (als dit nog de moeite waard is?).