Iemand ervaring met een cv-pomp met A-label?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mro

Iemand ervaring met een cv-pomp met A-label?

Bericht door mro »

Zoals de titel het zegt: heeft er iemand ervaring met een cv pomp met a-label à la grundfoss alpha2?

In mijn installatie ketel op aardgas met vloerverwarming heb ik hier de 'klassieke' pomp met drie standen: 35-45-55W (grundfoss 25-40).

Aangezien de cv mijn grootste verbruiker is qua elektriciteit vroeg ik mij af of het mogelijk de moeite waard is om die te vervangen (investering : 150 à 200€).

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nu al werk met tijdsprogramma's omdat mijn ketel eigenlijk te zwaar is voor mijn woning en pendelt (17kW). Momenteel draait die bijvoorbeeld een 10h per dag. Van pakweg april tot oktober staat de ketel volledig uit.

Momenteel staat de pomp op stand 2, bij stand 1 lukt het net niet meer om de woning op temp te krijgen: 19gr ipv 20gr.

De huidige pomp is zeker nog niet versleten maar misschien kan ik die wel nog eens voor iets anders gebruiken.

Zijn die pompen echt zoveel zuiniger bij een zelfde opvoerhoogte/debiet?
swake

Re: Iemand ervaring met een cv-pomp met A-label?

Bericht door swake »

Heb hier 2 stuks alpha2 25-60 draaien.
De eerste doet niks anders dan de buffer opwarmen. Korte en dikke leidingen met weinig weerstand dus. Staat op standje 1 -> Volgens de pomp zelf is dat 3W en 300l/uur (in den beginne gaf deze stand 3 à 4 Watt aan en 500l/uur. Geen idee waarom het verminderde) Als die op Auto adapt gezet wordt draait ze rond de 35W omdat de doorgang zonder veel weerstand is, maar dat is veel te snel voor deze toepassing.

De tweede trekt het water uit de radiatoren en staat wel op autoadapt modus. Bij net opstarten (het huis is koud en zowat alle radiatoren staan open) durft die pomp ook wel eens tot een kleine 35W te gaan, maar in normale modus gaat dat snel naar beneden. Daarstraks was het 10W. Dat is een momentopname.
swake

Bericht door swake »

mro schreef:Momenteel staat de pomp op stand 2, bij stand 1 lukt het net niet meer om de woning op temp te krijgen: 19gr ipv 20gr.
beetje knoeien met de stookcurve moet dit kunnen oplossen (temperatuur water tov temp buiten)
wbe

Bericht door wbe »

Gaat het om de pomp van de ketel of de pomp die op het vloerverwarmingsblok zit ?

Bij de vloerverwarmingsunit heb ik zo'n pompschakelaar geplaatst welke er voor zorgt dat de pomp alleen draait als er warmte toegevoegd wordt.
mro

Bericht door mro »

@swake bedankt voor de tip! Ik heb de stooklijn wat hoger gezet en de pomp terug op stand 1. Ik zal morgenochtend zien of het nu wel lukt om de 20gr te bereiken.

@wbe Gaat over de vv-pomp, die wordt wel gestuurd door de ketel zelf en gaat mee met het klokprogramma. Ik was wel nog vergeten te zeggen dat er in de ketel zelf een pomp zit die kan moduleren tussen 40 en 80W, geen idee waarom dit zo'n zware pomp moet zijn.
JW te R

Bericht door JW te R »

Ik heb een klassieke Grundfos vervangen door een ITT Lowara A-label pomp. Het verbruik is van 50 - 60 W teruggebracht naar ca 10 W. (niet nagemeten overigens)
Het grote voordeel vond ik het feit dat de pomp zelf zijn toerental regelt op basis van een gewenst drukverschil dat je kunt instellen.
En dat werkt: Als er een verwarmingsgroep sluit kun je de pomp horen aftoeren. En inderdaad, het verbruik neemt daarmee ook af.

En of dat voor jou de moeite waard is moet je zelf narekenen :D . Hangt er van af hoeveel draaiuren je pomp heeft en of je hem alleen voor de euro's wilt vervangen.
GTV6

Bericht door GTV6 »

Voor vloerverwarming is hier veel minder winst te behalen.
Debiet en opvoerhoogte zijn onder alle omstandigheden gelijk, toerenregeling heeft dus geen nut, zoals wel in een cv installatie met thermostaatkranen.
Vloerverwarming heeft meestal lussen van 120 meter lengte, hierdoor is meer energie nodig in vergelijking met radiatoren.
Een nieuwe pomp heeft wel een wat beter rendement maar de winst is gering.
Een pompschakelaar is echter een veel grotere winst.
Een te lage stand van de pomp zal eerder resulteren in een hoger verbruik, daar de thermostaat steeds vragend blijft staan.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb ook een grundfos alpha met vloer en muurverwarming. Ik gebruik veel minder dan met een normale pomp, ik gebruik iets van van 8-15 watt.
groet!

Ritsaert
Joepie

Bericht door Joepie »

Bij vervanging van de CV ketel is het pompvermogen teruggevallen van 90W naar 9W.

In de vloerverwarming zit nu 35-90W, waarvan stand 1 wordt gebruikt (dus 35W). Volgend Grundfoss zou ik die pomp kunnen vervangen door eentje van 5-22W.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
mro

Bericht door mro »

Bedankt voor het meedenken. Ik zal de vv-pomp voorlopig nog wat in beraad houden.

Wel een mailtje gestuurd naar de leverancier van de ketel met de vraag of de interne pomp kan vervangen worden door een meer energiezuinig model. Maar daar verwacht ik eerlijk gezegd niet veel van. Alhoewel hun nieuwe ketels wel met een zuinigere pomp uitgerust worden heb ik gezien.

Ter info: met het huidige stookregime (ong 10 per dag) verbruikt de ketel 1kWh/24h.
JW te R

Bericht door JW te R »

GTV6 schreef:Voor vloerverwarming is hier veel minder winst te behalen.
Debiet en opvoerhoogte zijn onder alle omstandigheden gelijk, toerenregeling heeft dus geen nut, zoals wel in een cv installatie met thermostaatkranen.
Dat hangt er sterk van af hoe het systeem is aangelegd. Ik heb vloerverwarming met zoneregeling, het debiet varieert voortdurend. Een A-label pomp heeft dus wel degelijk zin.
Ook bij een constant debiet is een A-label pomp overigens veel zuiniger. Als vuistregel mag je stellen dat een klassieke pomp minimaal 5 keer zoveel verbruikt als een A-label pomp.

GTV6 schreef:Alhoewel hun nieuwe ketels wel met een zuinigere pomp uitgerust worden heb ik gezien.
Waarschijnlijk doen ze dat alleen omdat dat wettelijk verplicht is. Een zeldzaam geval van nuttige Europese regelgeving ...
swake

Bericht door swake »

mro schreef: Ter info: met het huidige stookregime (ong 10 per dag) verbruikt de ketel 1kWh/24h.
Dus 100W per uur nuttig. Zo klinkt dat toch redelijk veel.
1kWh = 23cent per dag. Op 180dagen verwarmen = 41€ per jaar. Voor de eenvoud ga ik er van uit dat het alleen verbruik voor de pomp is.

Kost van een alpha2 25-60 = 180€ (kschat even weet het niet meer precies...)
Stel dat die nog de helft verbruikt van de vorige (41€/2=20,5€), moet het ding dus toch 9jaar mee gaan alvorens economisch rendabel te worden.
swake

Bericht door swake »

JW te R schreef:Als vuistregel mag je stellen dat een klassieke pomp minimaal 5 keer zoveel verbruikt als een A-label pomp.
Hooo....
Dan is de winst al 41€ x 4/ 5 = 32,8€
en de ROI= 180€ / 32,8 = 5.5Jaar

Klinkt al een stuk beter nu
mro

Bericht door mro »

Die 100W is voor twee pompen: de interne en de vv-pomp. Wanneer de pompen niet draaien blijft de ferrarismeter die ik er tussen gezet heb stilstaan.

Ik heb deze webshop gevonden: http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR ... 2-25-.html Leistung: 3 - 18W

Een alpha1 25-40 (5 - 22W) is iets goedkoper 120€ zonder auto adapt maar ik heb geen zoneregeling dus dat zou dan niet veel meerwaarde hebben?
GTV6

Bericht door GTV6 »

De berekeningen van de besparing zijn niet direct waar. Een A klasse pomp heeft zeker geen 5 maal lager verbruik.
Bij een gelijk debiet en opvoerhoogte is een winst van 10 tot 20% haalbaar niet meer.
Meer winst is haalbaar indien sprake is van een wisselend debiet. Indien een zoneregeling van toepassing is dan is winst te behalen, in woningen echter niet de standaard. Per groep gebruik je dan wel weer een 3-5 W bij dichtsturing.
Plaats reactie