Isoleren van zolderruimte

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Fredjeh

Isoleren van zolderruimte

Bericht door Fredjeh »

Hallo, mijn huis staat er reeds een 30 tal jaar, indertijd goed geïsoleerd daar ik elektrisch verwarm, alles is op het gelijkvloers en heb dus een grote zolder, de isolatie bevind zich tussen het plafond en de zolderverdieping (15 cm, in dien tijd verklaarden ze me gek) dus de zolder is niet geïsoleerd, en gebruik ik zo een beetje als extra opslagplaats, nu is het daar in de zomer behoorlijk warm en in de winter behoorlijk koud, maar wanneer het vochtig weer is buiten is het ook tamelijk vochtig op zolder, tussen de zwarte dakpannen bevind zich enkel menuiserite platen en daardoor heb je wel wat luchtcirculatie op zolder, maar vochtig weer buiten= vochtig op zolder, tot daar de uitleg over de zolderverdieping.
Nu de vraag, heeft het nut om deze zolder te isoleren? zodat het er droger is en als je er iets opzet het niet zal beschimmelen(bijv. kledij) en indien ja welke isolatie, dikte en eventuele tips, vroeger eens naar een uiteenzetting geweest in verband met isolatie, om lagere stookkosten te bekomen op benedenverdieping zeiden ze me dat dit weinig zin had.
Joepie

Re: Isoleren van zolderruimte

Bericht door Joepie »

Als je vocht hebt, dan lijkt het mij dat je in eerste instantie een dampremmer nodig hebt. Dat kan in combinatie met een laagje isolatie. Vocht ontstaat op het grensvlak tussen warm en koud, en dat grensvlak lijkt nu je hele zolderruimte te zijn. Als het niet te lastig is om dat aan te brengen dan zou ik sowieso isoleren. Dan wordt het grensvlak verlegd naar het dak. Isolatie moet wel vakkundig gebeuren, want vochtproblemen in je dak (a.g.v. het isoleren) kan weer leiden tot schimmel in het dak.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
swake

Bericht door swake »

Gezien ik dacht niet te weten wat Menuiserite was ben ik op hun site eens gaan kijken en daar staat: Menuiserite Extra is een zeer stevig onderdak: De isolatie mag rechtstreeks tegen de Menuiserite platen geplaatst worden zonder risico dat het onderdak tegen de dakbedekking wordt geduwd. De platen zijn schimmel- en rotvrij. zijn regendicht en blijven de dampproductie van de binnenruimte absorberen.

Daar valt wel wat mee te doen lijkt me. Eerst toch beter proberen begrijpen waar het vocht vandaan komt: De vochtigheid die je beschrijft, is dat 'op het gevoel' of effectief gemeten? En hoe staat die in verhouding met de vochtigheid in de ruimte onder de zolder gemeten op hetzelfde ogenblik?

Schimmel op de zolder komt in mijn ogen niet dikwijls voor tenzij het vocht in de zolder niet weg kan. En dat is dan toch tegenstrijdig met wat ze schrijven van die platen. Welke soort isolatie zit er nu tussen de benedenverdieping en de zolder?
Fredjeh

Bericht door Fredjeh »

Hallo, bedankt al voor de informatie, hierbij nog een beetje meer uitleg, eerst en vooral er komt geen water of vocht binnen op de zolder, heb ook nog niet gemeten met een vochtigheidsmeter, maar er zijn dus kleine kieren tussen de overlappende platen van het onderdak, waardoor er een luchtstroming is, zeker als het wat waait voel je dit op de zolder, dus de zolderruimte neemt de vochtigheid aan van buiten denk ik, dus bij regenachtig weer (hebben we hier wel hé) is dus op de zolder ook dezelfde vochtigheidsgraad als buiten denk ik.
De voerbedekking op zolder is een OSB plaat, daaronder 15 cm isover isolatie (glaswol) dan een dampscherm en daaronder een houten plafond (planchetten) de ruimtes op de gelijkvloers zijn mijn woonruimtes en heb ik absoluut geen last van vocht, deze worden ook verwarmd uitgezonderd de garage en inkom.
Op de zolder heb ik een extra kleerkast staan, daarin worden in de zomer winterkledij opgeborgen en visa versa, en deze durven wel eens een beetje vermuft te ruiken, vandaar mijn vraag heeft het zin om gans de zolder te isoleren, als ik bij een firma ga om isolatie zal die zeker positief zeggen, als ze maar kunnen verkopen, benieuw naar jullie mening.
deleted

Bericht door deleted »

Heeft energetisch geen enkele zin.
Eventueel zinvol zou kunnen zijn om de zoldervloer nog wat bijkomend te isoleren. (en de vloer dampopen af te werken)

Zet de voorraadkast gewoon in een andere ruimte of laat de kleren op zolder 'luchtiger' hangen.

Als je de zolder niet gebruikt, kan je hem best goed verlucht laten.

G
Fredjeh

Bericht door Fredjeh »

Andere vrije ruimte heb ik niet, daarom staat die op zolder, dus isoleren geen zin begrijp ik, ga daarmee niks oplossen, enkel dat er het in de winter minder koud zal zijn en in de zomer minder warm.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Zorg voor een houten kast waarin u de spullen bewaard. Hout absorbeert dan beter het vocht dan uw spullen.
Fredjeh

Bericht door Fredjeh »

Zitten in een houten kleerkast, ben vandaag eens langs geweest bij een leverancier van isolatie, vochtigheid wegnemen zal niet gebeuren door isolatie, maar het verschil in temperatuur zal niet zo groot meer zijn met de benedenverdieping, daardoor ga ik minder condensatie krijgen ook.
Ze hebben eens uitgerekend wat het zou kosten, valt zeer goed mee in verband met premie die je krijgt, in totaal zal het me een 400 euro kosten voor 150 m² voor isolatie van 18 cm dik, werk is voor mij natuurlijk, zal dus ook aangenamer zijn om op zolder te gaan, zowel in winter als zomer.
swake

Bericht door swake »

18cm glaswol of rotswol? Hoe ga je die aan het dak hangen? zitten de kosten voor de bevestigingsmaterialen ook in deze prijs?
Vergeet dan ook geen goed stofmasker aan te schaffen. zoiets: http://www.benl.ebay.be/itm/3M-7502-Res ... SwQPlV7-yF
Fredjeh

Bericht door Fredjeh »

Is isolatie met spijkerflenzen, nieten en naden kleven met alutape, is niet zo moeilijk hoor, de breedte van de rollen is 45 cm, de afstand tussen de 18 cm hoge dakspanten is 44 cm, in Belgie worden de daken zo geïsoleerd.
swake

Bericht door swake »

Heb ik ongeveer ook zo gedaan, maar had maar 6cm diepte. Voor de overige 20cm zijn er hier afstand latjes gebruikt. Nu dus 26cm in totaal.
Als je direct 18cm kan steken is dat natuurlijk lekker.
Plaats reactie