Iemand ervaring met maken ombouw inbouwhaard?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruuben

Iemand ervaring met maken ombouw inbouwhaard?

Bericht door Ruuben »

Het lijkt eenvoudig; metal stud profielen, silica platen, schroeven, voorsmeren,stucen.

Maar wat zijn de valkuilen?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met maken ombouw inbouwhaard?

Bericht door kockie »

Dat je niet meer bij de achterkant kunt om iets aan te passen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Nee, ik weet zeker dat ik 'm ergens anders hoor rinkelen.
swake

Bericht door swake »

Op wat gaat die haard steunen? Niet op de metalstud. Dat plooit gewoon door.
Laat ook genoeg ruimte tussen de platen/het stuc rondom de haard. Wanneer die haard lekker heet wordt gaat die behoorlijk uitzetten en al wat dan mooi aansluitend was en minder stevig dan het metaal van de haard zal gaan barsten (anders barst de haard). Vergeet het om dit spleetje te dichten met een streep silicone, dat vangt het uitzetten niet voldoende op. Zorg dus ook zeker dat er niets steunt op of tegen de haard want dat gaat barsten en je krijgt die haard er dan niet meer uit zonder brokken te maken.

Voor de laatste haard die ik plaatste de muur opgebouwd uit blokken cellenbeton. En daarop een laagje gips.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

op basis van youtube... het metale frame hangt aan het plafond. Ruimte tussen de haard en platen worden afgedekt door de inzetrand van de haard, die die speling kier opvangt. Als het goed is zetten de silica platen nauwelijks uit.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Ik zou het ding slopen en hergebruiken om iets fatsoenlijks te bouwen. Met wat mazzel heeft de deur een afschroefbaar kozijntje. Stenen en doorvoeren zijn altijd makkelijk, net als een asla. Misschien is zelfs een groot deel van de vuurkamer te gebruiken voor een rocket?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Moderator schreef:Niet on-topic gekibbel geknipt
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois »

Ok, het is onverholen censuur, Ik vraag me af als dat tot enig maat van verlichting als gevolg kan leiden.
Werken, das leuk.
WernerDeJong

Bericht door WernerDeJong »

De ervaring die ik heb met een ombouw, is hoe ik die uit elkaar heb gehaald. Let wel, was een 12kw gaskachel ombouw.... en die bestond voornamelijk uit gipsplaten (dikkere / zware variant a 15 mm) metal studs op de hoeken en geheel vrij van de kachel. Een belgisch hardstenen schouw die weer los stond van de kachel wat losse blokken steen waren die aan elkaar gelijmd waren.

De ruimte tussen de kachel en de wanden was aanzienlijk (lees 100 cm) en er waren luchtgaten gemaakt aan de bovenkant. Verder waren de hoeken en naden versterkt met stuck gaas en het geheel met een minimum aan schroeven vastgezet. Waar ik normaal elke 10 cm een gipsschroef zou zetten, was dat hier elke 50 cm.

De kachel zelf stond op gipsbeton plaatjes idem als waarvan de muren waren gemaakt.
Plaats reactie