Voelt de 'voet' van uw vrijstaande (pellet) CV-ketel ook warm aan als die ketel aan staat? Heb het nog niet gemeten hoe warm maar het is toch een merkbaar verschil met de omgevingstemperatuur.
En valt het op dat die voet gewoon uit staal gemaakt is en rechtstreeks op de grond staat zonder enige vorm van isolatie, daar waar de rest van de machine wel een mooi geïsoleerd kleedje kreeg? De ketel staat bij ons nipt in de verwarmde schil in een anders onverwarmde ruimte. Het klinkt dus als verspilling van warmte energie.
Ik wil gaan isoleren door de ketel op een sokkel te zetten met isolatie er onder. En dan ook nog een laagje rond de ketel. Of ben ik nu helemaal gek geworden en is dit echt niet de moeite?
Isoleren onderaan de CV-Ketel?
Moderator: Moderators
-
pelletpower
Re: Isoleren onderaan de CV-Ketel?
Klopt, heb ik ook gedaan. Dikke plaat eps met daarop een underlaymentplaat. Rondom voor het zicht afgewerkt met een staalplaatje. Geinspireerd door de boilerverhalen zal de rest ook nageisoleerd worden. Nu 40 mm glaswol. Straks 15 cm eps.
-
swake
Ik wil er liever geen hout onder leggen ivm veiligheid. Of ook niets dat te snel smelt zoals PUR of zo want heb zo het flauw gevoel dat de temperatuur daar toch eens zou kunnen oplopen.
Heb nog een paar platen vermiculite liggen uit accumulatoren die zouden kunnen voldoen. Maar ben bang dat die platen snel afbrokkelen en misschien niet voldoende draagkracht hebben. Zou het eens moeten nakijken wat zo'n plaat kan hebben. Niet de allerbeste isolator met lambda 0.05W/mK maar vergeleken met staal is dat toch al een factor 1000 beter.
Als vermiculite niet kan, dan komen op de vier hoeken van de ketel stenen, klinkers of zo iets. Onder die stenen een laag rubber of equivalent ivm geluidsisolatie en opvangen van kleine oneffenheden in de vloer. De spleet die dan ontstaat tussen vloer en ketel opvullen met een overschotje rotswol of glaswol.
Die stenen vormen dan nog een koude brug, die moet ik er dan maar bijnemen bij gebrek aan beter.
Heb nog een paar platen vermiculite liggen uit accumulatoren die zouden kunnen voldoen. Maar ben bang dat die platen snel afbrokkelen en misschien niet voldoende draagkracht hebben. Zou het eens moeten nakijken wat zo'n plaat kan hebben. Niet de allerbeste isolator met lambda 0.05W/mK maar vergeleken met staal is dat toch al een factor 1000 beter.
Als vermiculite niet kan, dan komen op de vier hoeken van de ketel stenen, klinkers of zo iets. Onder die stenen een laag rubber of equivalent ivm geluidsisolatie en opvangen van kleine oneffenheden in de vloer. De spleet die dan ontstaat tussen vloer en ketel opvullen met een overschotje rotswol of glaswol.
Die stenen vormen dan nog een koude brug, die moet ik er dan maar bijnemen bij gebrek aan beter.
-
ritsaert snijder
ik heb de ruimte onder de cv volgegooid met oude resten isolatie. Bij mij wordt het niet zo warm dat het gaat smelten. Moet ik er bij (leidingen) dan duw ik het zo opzij.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
swake
K'kon het niet laten. De ketel stond toch niet te branden.... Alles gauw even losgemaakt en het ding staat nu op klinkers 10cm hoger. Ook extra stukje rubber van 1cm dik onder de klinkers geschoven. Leidingen wat ingekort en weer aangesloten.... Eerst paar dagen observatie omdat a/ Ik zeker wil zijn dat er nergens een lek is, ook niet als het eens goed warm werd gestookt. b/ Ik zeker wil zijn dat het ding voldoende stabiel staat, trillingsvrij en vooral geluidsvrij, met dat rubber er onder is er echt veel meer vering nu c/ Ik de temp wil meten in bedrijf voor en na de isolatie.
Daarna komt er een restantje rotswol onder...
En dan volgt waarschijnlijk de kast rond heel dat spel.
Daarna komt er een restantje rotswol onder...
En dan volgt waarschijnlijk de kast rond heel dat spel.
-
pelletpower
Goed bezig!
Foto's!
Foto's!