Cv-haard watertemperatuur ooit boven 95?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruuben

Cv-haard watertemperatuur ooit boven 95?

Bericht door Ruuben »

Heeft iemand van jullie dat meegemaakt?

Ik stel me voor bij een flinke lading hout en wellicht al aardig gevulde buuffer dat je de warmte onvoldoende snel kwijt kan.
Uiteraard springt mijn noodkoeling wel in bij 97 graden via een waterleidingkoeling op een extra spiraal.
Maar mijn controler heeft als maximuminstel temperatuur 95 graden waarbij hij de cv-haardpomp stopt met draaien. Aangezien het systeem onder druk staat heb ik ook liever dat ie doordraait onder die omstandigheden. Hoe is dat bij jullie ingesteld?
Dutch John

Re: Cv-haard watertemperatuur ooit boven 95?

Bericht door Dutch John »

Ik heb geen besturingen, beveiligingen of pomp. Alleen mechanische kleppen om de rookgassen ergens anders heen te leiden, mocht het te gek worden. Water stroomt drukloos in thermosifon. De wisselaar is extern. Maakt natuurlijk alles veel beheersbaarder.
Mijn ervaring is dat het allemaal erg langzaam gaat als het stookvermogen matig is en het vat groot genoeg. Af en toe een blik op de thermometer en daarnaar handelen werkt prima. Alles tussen 60 en 80 graden is goed. Waarom 95? De verliezen zijn dan navenant hoog.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Bij mij draait de kachelpomp gewoon door als de temperatuur boven de 95° zou komen, er verschijnt wel een alarm in het display van de regelunit. Zo ver laat ik het echter doorgaans niet komen. Ik heb een open expansievat boven de kachel, de warmte wordt met een platenwisselaar en thermosifon doorgezet naar het buffervat. Wanneer dat 'vol' raakt hoor ik dat snel genoeg want dan gaat de overstort naar het expansievat wat lawaai maken. Ik gooi er dan gewoon vrijwel geen hout meer bij of laat de kachel zelfs uitgaan als het niet zo lang meer duurt voor we slapen gaan.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Bij een aardig gevulde buffer moet je gewoon geen flinke lading hout bijgooien.

Het lijkt me verstandig om de regeling aan te passen zodat de pomp gewoon door blijft lopen.

Zelf heb ik een laddomat met bypassklep. Mocht de pomp stoppen, dan kan er toch via termosyfon stroming plaatsvinden. Bij mij stopt de pomp pas bij afkoelende ketel.

Een open systeem is dan wel de heilige graal. Daar kan (zolang deze goed gevuld is en goed is aangelegd) niets fout gaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Dank voor de feedback.

Ik begrijp dat een open systeem beter is, maar knutselacties zijn thuis even passe.
Dus blijft het echt voorlopig onder druk werken.

Ik begrijp dat het veiliger is om de pomp door te laten pompen bij een hoge temperatuur.
Maar mijn vraag was of iemand ervaring had met dus meer hitte dan je eruit gepompt krijgt.

Ik stook niet te gortig en dan tik ik 68 graden aan, bij een buffertemp van 50 graden. Dus retour komt 50 graden. ( retourverhoger gaat open bij 63)

Ik gebruik mijn sr1168 om de houtkachel pomp te sturen. Oorspronkelijk is de sturing bedoeld om een cvketel aan te sturen om de buffer bij te verwarmen. Maar je kan het zo instellen dat hij ook een houtkachel aan kan sturen; met alleen het manco dat hij bij een sensor temperatuur van 78 graden in de buffer.... uit gaat. Want wie wil zijn buffer nou met een gas cv zo heet verwarmen moeten de ontwerpers hebben gedacht. De pomp stopt ook bij een cvhaard temp van 95.

Als truuk heb ik de koeling van de buffer zo ingesteld dat mijn cv-ketel gaat draaien als de buffer 65 graden is om zo nog een beetje delta t te hebben voor de cv houtkachel...

Dus zodoende was ik benieuwd of er ervaringen zijn met een fors oplopende cvhaard water temperatuur door een lading kurkdroog berk en eik.
Plaats reactie