Nieuw op het forum, zal eerst uitleggen hoe en wat ..
We kopen een nieuw huis die redelijk goed geisoleerd is, dat wil niet zeggen dat het beter kan. (verhuis in zelfde stad)
we gaan van een 120m2 (slechte tot goed geisoleerd) naar 160m2 huis (beter geisoleerd, maar groter oppervlakte)
ons energie verbruik zal dus wel iets steigen we zitten nu met een Eneco Toon onder de 200,- per maand.
plannen voor nu:
1) huis isoleren (tussenwoning)
- bestaande CV ontluchten/doorspoelen (why not?)
- voorzet wanden aan buitenmuren / radiator folie / verwarmingsbuizen isoleren (dubbel isolatie/ enkel goedkope buisisolatie?)
- zolder isoleren met glaswol (opdelen in compartimenten)
- ramen vervangen door HR++ (gefaseerd?)
2) verbouwen/nieuw
- nieuwe vaatwasser/condensdroger (met slang), quooker?(hotfill oid?) wasmachine is ecobubble en we wassen alleen paar dingen op heet (hotfill ?? wellicht niet rendabel)
- waterontharder? .. water is niet superhard, teminste senseo,vaatwasser, waterkoker vertonen geen enorme kalkaanslag naar ons idee
nieuwe huis
- CV vervangen (20+ jaar oud .. redenen om deze te bewaren?)
- mechanische ventilatie vervangen (balans ventilatie niet mogelijk) kan ik wtw toepassen ?
- keuken/badkamer verbouwen
- vloerverwarming op termijn ? hal/keuken/woonkamer (buren geven aan dat keuken wel aandacht verdient)
- huidige (hout haard die nu op gasloopt) vervangen door CV haard (winter)
- buiten haard installeren (nieuw) voor BBQ en terras verwarming (zomer)
- zonnepanelen/zonnecollector
- 2 (of meer?) buffervaten, slim geschakeld zodat 1 van bv 300L(douche/quooker/warm drinkwater) en 1 van 500L voor vloerverwarming/warmte"overschot"
- Groepen aansluiten
- gaswokbrander combo met "4pits" inductie
verder plannen:
Ik heb wil nog in huis een "groene" stroom net zeg bv dual UPS / dual Domotica gestuurd voor veiligheid en prettig leven neer te zetten, denk bv RGB led strips die vluchtweg aangeeft bij brand of bij stroomuitval noodverlichting dient .. als ik zonnepanelen heb zullen deze als eerste " opgeladen" worden overtollig stroom --> terug naar netbeheerder
de UPS zal daarnaast stabiel netvoeding voor computers/elektronica/wekkers zijn bij stroom uitval gaan ze desnoods "hard" uit. Domotica zal ook ingezet worden voor registratie maar ook voor aan de gebruikers communiceren bv hoeveel "douche/bad" tijd.
Ik wou met de hout-haard die ik toch moet verbouwen voor CV-haard gelijk een buiten BBQ/terrashaard realiseren, immers minder overlast die de buren ervan hebben des te beter.
helaas is de prijs die een verkoper me berekenden zeg 15.000 wel iets wat ik niet gehoopt had. (de helft was beter geweest lol)
Bad en douche zijn 2 verschillende dingen in het huis, dit willen we zo houden maar wel WTW toepassen op beide, douche is simpel omdat bij douchen het water continue stroomt maar bij bad zal ik hier wellicht een elektronisch circulatie of iets dergelijks moeten verzinnen om de WTW effectief te laten zijn. Misschien bad/douche nog isoleren ?
Kan ik de "rest" warmte van een cv-kachel (en dus ook van de BBQ/terrashaard) via rookkanaal warmte wisselaars opvangen ? en is dit efficient ?
Nu ga ik er niet vanuit de de BBQ/terasshaard erg efficient zal zijn sterker nog zal niet eens waard zijn om hier een CV-haard van te maken ..en dus winter/zomer schakelen tussen binnen/buiten toevoer ..
Hoeveel kuub hout zal ik trouwens nodig hebben ? en hoe bereken ik de benodigde opslag ?
Nu vraag ik me ook af zijn huidige CV's efficiënt genoeg om op de gasloze variant te kopen, zeker gezien met vloerverwarming?
Voor nu zijn het vooral plannen, maar wie weet.
mochten jullie nog opmerkingen hebben hoor ik het graag.
vragen over nieuw te (ver)bouwen huis
Moderator: Moderators
-
Ingir
Re: vragen over nieuw te (ver)bouwen huis
Concentreer je voorlopig eerst op isolatie, luchtdichting en beglazing, als je die zaken goed aanpakt heb je nog maar weinig energie nodig voor verwarming. Het energieverlies van een tussenwoning is sowieso al relatief laag door de kleine verliesgevende oppervlakte. Balansventilatie is overigens vrijwel altijd mogelijk en zou ik ook zeker plaatsen. De resterende warmtevraag is dan zo klein dat je vrijwel geen installaties meer nodig hebt.
-
MaartenB
Re: vragen over nieuw te (ver)bouwen huis
Wel erg veel vragen in 1 post, ik denk dat je dit forum maar eens door moet spitten.
Maar idd, hoe lager je energieverbruik en hoe lager je de temperatuur van je verwarming kan zijn, hoe meer opties je hebt. Je bufferval zal ook meer bruikbare energie bevatten als je met 30 graden nog kan verwarmen. En hout stoken kost ook moeite en tijd, het hele jaar op hout stoken gaat wel vervelen. 15k voor een cv haard.. dat is wel idioot veel, kijk eens rond op dit forum, denk dat je voor 1/10 al een heel end kan komen.
verder:
waarom cv doorspoelen, zo breng je weer water met extra zuurstof in je systeem, onnodig.
Aan noordkant kan je aan 3 dubbel glas denken, maar dan moet je ook misschien gaan denken aan geïsoleerde kozijnen. Aan de zonkant hangt het er van af of 3 dubbel glas nuttig is (komt minder energie door).
Maar idd, hoe lager je energieverbruik en hoe lager je de temperatuur van je verwarming kan zijn, hoe meer opties je hebt. Je bufferval zal ook meer bruikbare energie bevatten als je met 30 graden nog kan verwarmen. En hout stoken kost ook moeite en tijd, het hele jaar op hout stoken gaat wel vervelen. 15k voor een cv haard.. dat is wel idioot veel, kijk eens rond op dit forum, denk dat je voor 1/10 al een heel end kan komen.
verder:
waarom cv doorspoelen, zo breng je weer water met extra zuurstof in je systeem, onnodig.
Aan noordkant kan je aan 3 dubbel glas denken, maar dan moet je ook misschien gaan denken aan geïsoleerde kozijnen. Aan de zonkant hangt het er van af of 3 dubbel glas nuttig is (komt minder energie door).
-
ritsaert snijder