elektrische muurverwarming
Moderator: Moderators
-
't Schieperke
elektrische muurverwarming
ik weet het, elektrisch verwarmen is minder rendabel dan watergedragen muurverwarming. Maar toch... Ik bewoon sindskort een boerderij waar tot voor kort alleen met gaskachels gestookt werd. Een gasleiding ligt er niet en een CV ook niet. Dit laat mij natuurlijk vrij om de verwarming naar mijn zin te maken, zonder iets weg te gooien! Lange termijn visie is een massakachel met warmtewisselaar/buffervat gekoppeld aan 'zonneboiler' buizen. Hier mee zou dan muur en vloerverwarming gevoed kunnen worden. Probleem van een lange termijn visie is dat je er op de korte termijn niet direct iets aan hebt... Maar ik stook er op het moment veel hout doorheen om het een beetje warm te krijgen (conventionele houtkachels). En 's-ochtens opstaan als de eetkamer al enigzins verwarmd is heeft ook mijn voorkeur.
Dus wil ik beginnen met enkele losse panelen te fabriceren van zo'n 2 vierkante meter, waar elektrische muurverwarming in weg gestuct wordt...
Voordeel is dat het een stand-alone systeem is. Stekker van de termostaat erin en het draait. Als de panelen overbodig worden, plaats ik ze op plaatsen in de boerderij die lastig te bereiken zijn (teveel warmteverlies van watereidingen naar watergedragen muurverwarming).
Ben benieuwd naar jullie ideeen hierover? Iemand ervaring met elektrische muurverwarming?
Dus wil ik beginnen met enkele losse panelen te fabriceren van zo'n 2 vierkante meter, waar elektrische muurverwarming in weg gestuct wordt...
Voordeel is dat het een stand-alone systeem is. Stekker van de termostaat erin en het draait. Als de panelen overbodig worden, plaats ik ze op plaatsen in de boerderij die lastig te bereiken zijn (teveel warmteverlies van watereidingen naar watergedragen muurverwarming).
Ben benieuwd naar jullie ideeen hierover? Iemand ervaring met elektrische muurverwarming?
Jeroen
-
marini
Re: elektrische muurverwarming
voor die prijs heb je een rocket177 gemetseld met bell, mag je later dan zonder hardzeer afbreken voor iets anders...
Geschatte prijs 1000euro , maar dan wel eentje met het hoogste rendement, ik was na twee maand bouwen klaar.
Geschatte prijs 1000euro , maar dan wel eentje met het hoogste rendement, ik was na twee maand bouwen klaar.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
... en als hergebruik je hobby is kan het nog veel goedkoper...marini schreef:Geschatte prijs 1000euro ,
Economisch gezien is het best een haalbaar experiment. Stroom is goedkoop, en je muurverwarming is tijdelijk. Maar een zelfbouwkachel bouwen is ook experimenteren waard: achteraf zou je namelijk altijd iets op een andere manier doen. Dus ik ga met Marini mee om, als je toch gaat experimenteren, een massakachel te bouwen met een flink bell oppervlak. Dat kun je bijna helemaal hergebruiken, dus eigenlijk kost het experiment
je alleen maar tijd...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
't Schieperke
Inmiddels heb in het paneel gerealiseerd, 150 wat per vierkante meter. Het paneel wordt elektrisch verwarmd tot max 43 graden (had ik liever nog wat hoger gehad). Het maakt het zitten aan de tafel aangenaam!
De komende tijd ga ik werken aan een warmtemuur van 2 x 2 meter, waar zowel elektrische draden als waterslangen komen ( voor latere aansluiting op buffervat)
De komende tijd ga ik werken aan een warmtemuur van 2 x 2 meter, waar zowel elektrische draden als waterslangen komen ( voor latere aansluiting op buffervat)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen
-
deleted
Interessant experiment.
Hoe heb je dat paneel opgebouwd ? Leem op houtwolplaat ?
Die 150W /40°C is voldoende voor de zittafel ? Hoeveel m2 paneel is dat dan en hoever zit je van het paneel af ?
Ook interessant zou zijn wat de achtergrondtemperatuur dan zou moeten zijn om toch comfort te hebben aan de tafel.
En welk vermogen heb je dan in dezelfde ruimte nog nodig (momenteel met de houtkachel dus) ?
G
Hoe heb je dat paneel opgebouwd ? Leem op houtwolplaat ?
Die 150W /40°C is voldoende voor de zittafel ? Hoeveel m2 paneel is dat dan en hoever zit je van het paneel af ?
Ook interessant zou zijn wat de achtergrondtemperatuur dan zou moeten zijn om toch comfort te hebben aan de tafel.
En welk vermogen heb je dan in dezelfde ruimte nog nodig (momenteel met de houtkachel dus) ?
G
-
't Schieperke
Het is een plaat van 244 x 100 cm met daarin een 17 meter 300 watt kabel. De basis is gewoon een obs plaat. De kabels zijn eerst in cement ingegoten, waarna de plaat verticaal geplaatst is en afgestuct met leem. De achterzijde is alleen met radiator folie geïsoleerd, en hangt vrij van de binnenmuur.
Je hebt inderdaad een forse bijverwarming nodig, maar voor het doel om 's-ochtends comfortabel te ontbijten zonder stoken is het redelijk geschikt. Ik vind het vermogen nog aan de lage kant, daarom ga ik in de andere zithoek naar 5 m2.
Je hebt inderdaad een forse bijverwarming nodig, maar voor het doel om 's-ochtends comfortabel te ontbijten zonder stoken is het redelijk geschikt. Ik vind het vermogen nog aan de lage kant, daarom ga ik in de andere zithoek naar 5 m2.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen
-
deleted
Ok Je zit dus dicht tegen de plaat aan. Dat is wel gunstig voor zo'n zoneverwarming.
Maar hoe kom je van 17mà300W naar 150W/m² ?
En bij welke omgevingstemperatuur is dat ?
Hoe laag kan je de omgevngstemperatuur trouwens laten zakken en het toch aan de tafel (aan de muurverwarming) aangenaam vinden ?
Enig idee of een massakachel (3 à 4 kW continu) voldoende zou zijn om voor die basistemperatuur te zorgen ?
G
Hoe laag kan je de omgevngstemperatuur trouwens laten zakken en het toch aan de tafel (aan de muurverwarming) aangenaam vinden ?
Enig idee of een massakachel (3 à 4 kW continu) voldoende zou zijn om voor die basistemperatuur te zorgen ?
G
-
ritsaert snijder
Nog even terugkomend op die massakachel, een bepalend onderdeel blijft de prijs van de schoorsteen. Die schoorsteen moet voldoende trek geven. Als je een schoorsteen van 6 meter mee rekent en de verplichte brandwerende ontmanteling op de verdieping (stel je voor je krijgt een schoorsteenbrand in je massakachel
), de doorvoeren en de kap dan ben je een knappe en veelzijdige jongen als je een RBB massakachel bouwt onder de 1000 euro. Zeker omdat de pizzamannen de prijzen voor vuurvaste stenen omhoog jagen.
Ritsel en regel prijzen inclusief mortel, zagen verbindingen, metselprofiel en koord...Ongeveer 1000,--.
vuurvaste stenen RBB177 70,--
vuurvast beton 30,--
deurstel met glas 60,--
vuurvaste stenen bell 3 m2 120,-
gewone stenen voor de bell` 50,-
6 meter rookkanaal 350,-
plafonddoorgang 80,-
dakdoorgangset 80
kap 40
omtimmering 100,-
Ritsel en regel prijzen inclusief mortel, zagen verbindingen, metselprofiel en koord...Ongeveer 1000,--.
vuurvaste stenen RBB177 70,--
vuurvast beton 30,--
deurstel met glas 60,--
vuurvaste stenen bell 3 m2 120,-
gewone stenen voor de bell` 50,-
6 meter rookkanaal 350,-
plafonddoorgang 80,-
dakdoorgangset 80
kap 40
omtimmering 100,-
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
't Schieperke
Nog even over de massakachel ... Als je enigste gereedschap een hamer is, neemt elk probleem de vorm aan van een spijker... 
Jeroen
-
deleted
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar het probleem is eerder primair energieverbruik.'t Schieperke schreef:Nog even over de massakachel ... Als je enigste gereedschap een hamer is, neemt elk probleem de vorm aan van een spijker...
Elektrisch verwarmen heeft een hoog primair energieverbruik. Dat vertaalt zich oa in de kwh-prijs.
Eventueel nog wel te verantwoorden voor zeer beperkte vermogens die met een zuinige precisie(tijd en plaats) ingezet worden, maar o zo lastig op te schalen op een verantwoorde manier. Wordt ook duur als je gaat opschalen.
Daarom zou je kunnen overwegen om je warmtewanden te koppelen aan een massakachel.
Net zoals je nu de warmte via een register op de plaat overbrengt, zo kan je met eenzelfde register tegen de kachelwand daar ook de warmte gaan oogsten.
Een eenvoudige temperatuursregeling en een pomp is het enige dat je dan nog verder nodig hebt. Geen dure vergasser en geen buffervat (de massa is de buffer)
Maar het heeft wel zijn beperkingen: een massakachel(wand) heeft een max vermogen. Vandaar dat ik naar de vermogens vroeg en de temperaturen die gehaald (of gewenst) worden. Want dat is namelijk nu (relatief) eenvoudig te meten met een elektrische weerstand.
G
-
ritsaert snijder
Het klinkt heel gevat. Het gaat hier om visie & argumenten!'t Schieperke schreef:Nog even over de massakachel ... Als je enigste gereedschap een hamer is, neemt elk probleem de vorm aan van een spijker...
De argumentatie om nu in strijd met de trias energetica hop naar electrische verwarming (hoe doordacht en creatief ook opgezet) kan ik niet helemaal volgen.
En als je in de ochtend moet bijverwarmen dan vraag ik me af of je de eerder liggende vragen goed hebt opgelost. Ik bedoel dan isolatie en nachtverlaging. Ik weet dat isolatie van een oude boerderij moeilijk is maar dat is wat mij betreft een te simpel antwoord.
Een massakachel is gemaakt om een hoop stenen op te warmen en is geen cv. Ik zeg niet dat je een massakachel kan maken die ook als "cv" werkt . Voordeel is wel de veiligheid. Het vermogen (1-2 kw) wat je uit de mantel kan halen is heel laag. Een massakachel (3-5 kw) heeft al weinig vermogen en dan blijft er nog minder over (2-3 kw). Voor een boerderij is dat al snel te weinig.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
't Schieperke
Haha,
Ik ben het helemaal met jullie eens hoor! Dat van die hamer en spijkers sloeg vooral op het 'off topic' raken van dit draadje, wat voornamelijk over een tijdelijke muurverwarming gaat.
De plek waar ik over een aantal jaar de massakachel wil bouwen ligt namelijk 10 meter verder op in de boerderij en daar moet nog het nodige gebeuren. Het dak is al geisoleerd, maar de fundering moet hersteld, de muren opgekalefaterd en geïsoleerd, hetzelfde voor de vloer. En dan kan er pas een massakachel op met een nieuwe schoorsteen.
Maar voor nu moet ik me verlagen tot muurverwarming die in eerste instantie elektrisch werkt, maar die later op warm water kunnen werken.
Zodoende
Ik ben het helemaal met jullie eens hoor! Dat van die hamer en spijkers sloeg vooral op het 'off topic' raken van dit draadje, wat voornamelijk over een tijdelijke muurverwarming gaat.
De plek waar ik over een aantal jaar de massakachel wil bouwen ligt namelijk 10 meter verder op in de boerderij en daar moet nog het nodige gebeuren. Het dak is al geisoleerd, maar de fundering moet hersteld, de muren opgekalefaterd en geïsoleerd, hetzelfde voor de vloer. En dan kan er pas een massakachel op met een nieuwe schoorsteen.
Maar voor nu moet ik me verlagen tot muurverwarming die in eerste instantie elektrisch werkt, maar die later op warm water kunnen werken.
Zodoende
Jeroen
-
't Schieperke
Nou het is een kabel van 300 watt die 17 meter lang is. Deze ligt in patroon op een plaat van 2,4 vierkante meter. 300 / 2,4 = 125 watt per vierkante meter. Het maakt de kamer bij gesloten deuren een paar graden warmer en bij de zithoek zit je comfortabel. Het gaat om een kamer van ongeveer 32 vierkante meter met minimale isolatie (spouwmuur van dun gasbeton voor een steense boerderijmuur). In de winter wordt er flink bijgestookt met een houtkachel, type 'allesbrander' welke voornamelijk hete lucht produceert.Gandalf schreef:Ok Je zit dus dicht tegen de plaat aan. Dat is wel gunstig voor zo'n zoneverwarming.
G
Ik heb geen idee of de combie met een massakachel voldoende zou zijn, maar ik verwacht van wel. Het oppervlak (en dus vermogen) van de muurverwarming is eigenlijk erg klein. Ik zal een nieuw draadje starten voor de tweede warmtemuur die gerealiseerd gaat worden.
Jeroen
-
ritsaert snijder
Ik heb nog even naar mijn eigen experimenten gekeken met een wisselaar in de mantel. Maar het probleem is ook dat de warmteafgifte door de steen heel langzaam gaat. Je pompkosten worden hierdoor naar verhouding heel erg hoog.
Zelfs de afgifte via de afdekplaat die heel direct de warmte opvangt was teleurstellend. De warmte afgifte van de massakachel werd stevig belemmerd, hij werd merkbaar minder warm en heel goed merkbaar sneller koud. Maar dat was met de finoven waarbij de rookgassen eerst tegen heplafond gaan en dan in de tegenstroomkanalen en dan in de bank.
Een massakachel past conceptueel niet bij een cv functie. Je kan ze naar mijn idee beter scheiden.
Uitzondering is de situatie waarbij je vermogen over hebt bij de massakachel en waarbij je een bescheiden hoeveelheid warmte wil transporteren. Misschien is dat in dit geval wel aan de orde. Voordeel is ook dat je met de pomp wat kan sturen en je de muur gaat gebruiken als buffer. Een grote massakachel met een 314 als vuurkamer en het register in het dikke plafond is een optie. Het dak van de bell is toch niet de plek waar je de warmte wil hebben. Maar in dit geval zou er dan sowieso een dik pak isolatie tegen aan moeten. Ik weet niet of dat in deze boerderij met steens muren haalbaar is.
Je zoekt dan naar een balans tussen;
- stookfrequentie (meer vermogen, ook voor de cv functie)
- massa (opslag van vermogen)
- intern te heet worden (grens aan het vermogen)
Zelfs de afgifte via de afdekplaat die heel direct de warmte opvangt was teleurstellend. De warmte afgifte van de massakachel werd stevig belemmerd, hij werd merkbaar minder warm en heel goed merkbaar sneller koud. Maar dat was met de finoven waarbij de rookgassen eerst tegen heplafond gaan en dan in de tegenstroomkanalen en dan in de bank.
Een massakachel past conceptueel niet bij een cv functie. Je kan ze naar mijn idee beter scheiden.
Uitzondering is de situatie waarbij je vermogen over hebt bij de massakachel en waarbij je een bescheiden hoeveelheid warmte wil transporteren. Misschien is dat in dit geval wel aan de orde. Voordeel is ook dat je met de pomp wat kan sturen en je de muur gaat gebruiken als buffer. Een grote massakachel met een 314 als vuurkamer en het register in het dikke plafond is een optie. Het dak van de bell is toch niet de plek waar je de warmte wil hebben. Maar in dit geval zou er dan sowieso een dik pak isolatie tegen aan moeten. Ik weet niet of dat in deze boerderij met steens muren haalbaar is.
Je zoekt dan naar een balans tussen;
- stookfrequentie (meer vermogen, ook voor de cv functie)
- massa (opslag van vermogen)
- intern te heet worden (grens aan het vermogen)
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
deleted
Rits, Je bent te pessimistisch.
Het gaat om warmteverdeling in dezelfde ruimte. De totale warmteafgifte wijzigt daarmee niet.
Ook is het slechts tijdelijk.
Dus deze opmerking:
Het vermogen van de 'ruimte' blijft ongewijzigd, maar gedurende 1 uur(ontbijt?) wordt 300W= 1X0,3=0,3kWh verplaatst naar de eettafel.
De kachel heeft een 24uursafgifte van 24X4kw= 96kWh voor de ruimte.
Daar 0,3kwh van verplaatsen lijkt me niet zo'n onmogelijke exploot.
Goedegeplaatste absorbers kunnen trouwens 75 à 80 % van de warmte afvangen. 3kw van de beschikbare 4kw bijvoorbeeld.
G
Het gaat om warmteverdeling in dezelfde ruimte. De totale warmteafgifte wijzigt daarmee niet.
Ook is het slechts tijdelijk.
Dus deze opmerking:
wordt dan:ritsaert snijder schreef: Een massakachel (3-5 kw) heeft al weinig vermogen en dan blijft er nog minder over (2-3 kw). Voor een boerderij is dat al snel te weinig.
Het vermogen van de 'ruimte' blijft ongewijzigd, maar gedurende 1 uur(ontbijt?) wordt 300W= 1X0,3=0,3kWh verplaatst naar de eettafel.
De kachel heeft een 24uursafgifte van 24X4kw= 96kWh voor de ruimte.
Daar 0,3kwh van verplaatsen lijkt me niet zo'n onmogelijke exploot.
Goedegeplaatste absorbers kunnen trouwens 75 à 80 % van de warmte afvangen. 3kw van de beschikbare 4kw bijvoorbeeld.
G