Vraagje over rocket stove

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robgrip

Vraagje over rocket stove

Bericht door robgrip »

hoi,
ik heb 2 rocketstove mass heaters (rhh) gebouwd in groningen
precies volgens tekeningen en instructies van ianto en leslie.
de eerste doet het goed.
De 2e deed het niet.
er kwam veel rook in de kamer door de feed tube omhoog.
Het is een systeem van 9 meter horizontaal en dan 3 meter verticaal met een doorsnede van 18 cm
het geheel zit verwerkt in een bank.van 3,5 m lang .Het is gegalvaniseerde spiraal pijp.
2 buizen onder de zitting heen en terug en vervolgens door de rugleuning weer heen en dan recht omhoog naar buiten.
de recht omhoog gaande pijp bleef koud.
Na verhitting met een fohn deed de recht opgaande pijp het wat beter.
Best balen en hoe nu verder?
We hebben het brandgedeelte ( vuurvaste stenen)weer uit elkaar gehaald en de heatriser ( 8mm staal) een stuk verlengd.
De verhouding was drie keer zo lang als de burntunnel, maar de heat riser is nu 4 keer zo lang.
ook het gat tussen bovenkant vd heatriser en onderkant van de oliedrum vergroot van 3 naar 7,5 cm.
verder de plaats waar de warme lucht in de buizen gaat vergroot en gestroomlijnd zodat het nu makkelijker weg kan.
Het voldoet nu niet meer aan de "eisen" van ianto en leslie , maar het werkt wel goed nu.
Ik denk dat door het verhogen van de heatriser er meer volume's warme lucht omhoog worden gestuwd.
hierdoor krijgt het buizensysteem in de bank meer volumes warme lucht druk te verwerken.
de schoorsteenpijp word nu handwarm, de rmh trekt erg goed en maakt een goed geluid.
De bank word lekker warm; zo'n 20 a 25 graden. heerlijk
wel veel condenswater uit de schoorsteenpijp in het begin, maar dat word steeds beter .Bouwvocht denk ik.
Het geheel weegt tegen de 5000 kilo en er gaat toch heel wat hout doorheen eer je dat droog hebt gestookt en voordat alles warm is.
In het begin dus niet zuinig stoken, maar wel schoon, er komt net als bij een cv alleen stoom uit de pijp.
Afgewerkt met leem en de rugleuning met raaplaag van cement-kalk mortel omdat leem altijd "af"geeft aan kleding.
Ook wat kalk toegevoegd aan de leem om het wat "elastischer" te maken. Dat werkt makkelijker en ik hoopte dat het scheurvorming in de leemlaag zou voorkomen. Dat werkt wel,maar niet zo goed als ik hoopte.
Er komen desondanks toch scheuren in ,maar die wrijf je makkelijk weg met een natte spons.
Het is een mooi ding geworden en geeft de ruimte een fijne" uitstraling"

groetjes Rob
Dutch John

Re: Vraagje over rocket stove

Bericht door Dutch John »

Mooi dat het toch goed gekomen is. Regels zijn maar regels. Gezond verstand komt eerst. Wij zien graag foto's!

Leem kun je makkelijk veegvast, waterafstotend en harder maken met lijnolie. De kleur wordt daardoor wel donker. Of kalk de leem elastischer maakt, betwijfel ik. Wel smeuïger in de verwerking. Heb onlangs ervaren dat een kalklaag een andere uitzettingscoëfficiënt lijkt te hebben dan de onderliggende leemlaag. Zeer gewenst bij bimetalen, maar niet op een kachel. Een fijne wapening meemengen in de finishlaag helpt ook tegen scheuren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
peterberg
Moderator

Re: Vraagje over rocket stove

Bericht door peterberg »

robgrip schreef:We hebben het brandgedeelte ( vuurvaste stenen)weer uit elkaar gehaald en de heatriser ( 8mm staal) een stuk verlengd. De verhouding was drie keer zo lang als de burntunnel, maar de heat riser is nu 4 keer zo lang.
ook het gat tussen bovenkant vd heatriser en onderkant van de oliedrum vergroot van 3 naar 7,5 cm.
Hallo Rob, welkom op het forum.
Zoals ik het begrijp, heb je een heat riser van 8 mm dik staal. Zit er ook isolatie materiaal omheen? Zo niet, dan wordt het tijd om dat wel te gaan doen en dan kom je er ook achter waarom er steeds gezegd wordt dat staal geen toekomst heeft in een rocket heater. In het onderste deel van de riser gaan op den duur gaten vallen, en veel sneller dan je denkt.

Die afstand van de riser tot de top van het vat heet de "top gap". Waarschijnlijk was het een van de belangrijkste wijzigingen om die te vergroten. Overigens, een aantal maten gelden als minimum, je kunt ze heel gemakkelijk groter maken maar beslist niet kleiner. En 3 cm top gap voor een 18 cm systeem is erg krap, dat moet minstens 5 cm zijn.

Je schrijft dat je aan het einde van de bank een verticale schoorsteen pijp hebt van 3 meter lang. Als de nok het dak van dat restaurant 2,5 meter hoog is, dan zit je goed, anders moet je die pijp verlengen zodat die tenminste 50 cm boven het hoogste punt van het dak uit komt. En alles wat buiten zit moet geisoleerd zijn anders heb je op koude dagen steeds hetzelfde opstart probleem.

En als laatste: als je het boekje van Ianto Evans en Leslie Jackson nog niet hebt, koop dat dan zo snel mogelijk op http://www.rocketstoves.com/
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie