gietijzer versus leem
Moderator: Moderators
-
deleted
gietijzer versus leem
Het vermogen van de wand van een massakachel wordt gemiddeld 500W/m² voor een massakachel in 24/24 bedrijf. Bij normale manteltemperaturen. (meeste steenachtige materialen: leem, baksteen, natuursteen)
Ik vraag me af wat het uurvermogen (/m²) van een gietijzeren kookplaat is. Ook bij 'normale' kookplaat-temperaturen (hoeveel zou dat trouwens moeten zijn ?).
Wel een uurvermogen (en geen 24u-gemiddelde) want een kookplaat koelt natuurlijk snel af eenmaal de rocket stopt.
G
Ik vraag me af wat het uurvermogen (/m²) van een gietijzeren kookplaat is. Ook bij 'normale' kookplaat-temperaturen (hoeveel zou dat trouwens moeten zijn ?).
Wel een uurvermogen (en geen 24u-gemiddelde) want een kookplaat koelt natuurlijk snel af eenmaal de rocket stopt.
G
- hotglass
Re: gietijzer versus leem
Heb je een suggestie om dat vermogen vast te stellen? Gietijzeren kookplaat heb ik genoeg, meet apparatuur is ook wel aanwezig......... Het plezier wil ik je graag doen.
Groet,
Ed
Groet,
Ed
-
deleted
Ed,
De kookplaat heb ik ook, maar de meetapp niet.
Misschien is het een goede start om eerst de 'normale' bedrijfstemperatuur van een kookplaat in beeld te brengen ?
Zal natuurlijk verschillen boven de kookring en verder weg. Maar dat valt op te lossen door op te delen in een raster van stukken van bv 1dm².
Heb je een IR meter die je kan instellen op 'gietijzer' ?
Edit: Om de vraag even beter te duiden:
Een massakachel met volgende afmetingen 0,9m X 0,7m X 2,4m heeft een warmtewisselend oppervlak (bodem niet ingerekend) van: (0,7*2,4*2)+(0,9*2,4*2)+(0,9*0,7) = 8,31 m². Met dus een bijhorende afgifte van 4,15 kW (gemiddeld op 24 uur).
Ziet er zo uit: Ga ik nu op hetzelfde grondvlak een kachel met kookplaat integreren, dan wordt dit het warmtewisselend oppervlak (exclusief kookplaat):
(0,7*0,95*2)+(0,9*0,95*2)+(0,7*1,45*2)+(0,5*1,45*2)+(0,7*0,5)= 6,87m2 of een 24-uur afgifte van 3,43 kW.
Dat is dus 1,44 m² minder oppervlak, of 0,72 kW minder.
Maar dan hadden we de gietijzeren plaat nog niet meegerekend.
Hoeveel voegt de gietijzeren kookplaat tijdens de stookcyclus aan het vermogen van de tweede kachelvorm toe ?
Ik neem dan een kookplaat die overal 5 cm over de rand van de muur uitsteekt, dus 0,45X0,8= 0,36m²
De kookplaat heb ik ook, maar de meetapp niet.
Misschien is het een goede start om eerst de 'normale' bedrijfstemperatuur van een kookplaat in beeld te brengen ?
Zal natuurlijk verschillen boven de kookring en verder weg. Maar dat valt op te lossen door op te delen in een raster van stukken van bv 1dm².
Heb je een IR meter die je kan instellen op 'gietijzer' ?
Edit: Om de vraag even beter te duiden:
Een massakachel met volgende afmetingen 0,9m X 0,7m X 2,4m heeft een warmtewisselend oppervlak (bodem niet ingerekend) van: (0,7*2,4*2)+(0,9*2,4*2)+(0,9*0,7) = 8,31 m². Met dus een bijhorende afgifte van 4,15 kW (gemiddeld op 24 uur).
Ziet er zo uit: Ga ik nu op hetzelfde grondvlak een kachel met kookplaat integreren, dan wordt dit het warmtewisselend oppervlak (exclusief kookplaat):
(0,7*0,95*2)+(0,9*0,95*2)+(0,7*1,45*2)+(0,5*1,45*2)+(0,7*0,5)= 6,87m2 of een 24-uur afgifte van 3,43 kW.
Dat is dus 1,44 m² minder oppervlak, of 0,72 kW minder.
Maar dan hadden we de gietijzeren plaat nog niet meegerekend.
Hoeveel voegt de gietijzeren kookplaat tijdens de stookcyclus aan het vermogen van de tweede kachelvorm toe ?
Ik neem dan een kookplaat die overal 5 cm over de rand van de muur uitsteekt, dus 0,45X0,8= 0,36m²
-
Sandman79
ook zeer veel interesse in, in mijn bell komt namelijk grote ijzeren plaat...
-
deleted
Hier een tabel gevonden: http://nepacrossroads.com/about10030.html
OK, geen superbetrouwbare bron, we zoeken verder ...
Op basis van deze gegevens een tabel gemaakt in Europese eenheden.
Laatste kolom is de hierboven beschreven kookplaat van 80X45 cm.
G
OK, geen superbetrouwbare bron, we zoeken verder ...
Op basis van deze gegevens een tabel gemaakt in Europese eenheden.
Laatste kolom is de hierboven beschreven kookplaat van 80X45 cm.
G
- hotglass
Gandalf, mijn IR meter kan ik helaas niet instellen op gietijzer. Ik kan wel de kookplaat in secties opdelen en temperaturen bijhouden.
Groet, Ed
Groet, Ed
-
Dutch John
De dikte van de plaat lijkt me ook relevant, zeker bij een kookplaat. Je kunt al snel veel meer afnemen, dan de plaat kan transporteren, als deze wat aan de dikke kant is. De kookplaat zal een vast gegeven zijn. De tegenligger zal zo dun en stijf als de bodem van een kookpot moeten zijn. Hint, hint.....
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
deleted
DJ,Dutch John schreef:De dikte van de plaat lijkt me ook relevant, zeker bij een kookplaat. Je kunt al snel veel meer afnemen, dan de plaat kan transporteren, als deze wat aan de dikke kant is. De kookplaat zal een vast gegeven zijn.
Zeker om te koken telt vooral de geleidende eigenschappen naar de pot. Dan scoort metaal (koper, ijzer, gietijzer, ...) veel beter dan steenachtige materialen.
Maar in bovenstaande berekening gaat het me echter wel om het effect van de plaat op de ruimteverwarming (voor de uren dat je niet kookt). Dwz de convectie- en stralingscomponent. De tabel is natuurlijk een algemene maat voor deze twee componenten samen.
De stralingscomponent is afhankelijk van oa de emissiviteitscoëfficiënt van het oppervlak en oriëntatie (bij de kookplaat zeer ongunstig, want naar het plafond gericht). Idem voor de convectiecoëfficiënt is het een gemiddelde, want ook die varieert naar hoogte in de kamer, ruwheid van het materiaal, snelheid luchtstroom tegen de kachelwand, enz.
Maar dat kan ook allemaal gezegd van de 0,5 kwh van de steenachtige kachelmantel.
Het is gewoon om een globaal beeld te krijgen van het effect van de materialen.
Voor convectie en straling is de oppervlaktetemperatuur maatgevend. De dikte van de plaat zal wel een beetje invloed hebben op plaattemperatuur en hoe snel die gehaald wordt, maar is dus eigenlijk niet zo relevant als we al vertrekken van gekende oppervlaktetemperaturen. (in vergelijking met een dikke laag steen is het natuurlijk ook duidelijk dat metaal gewoonweg veel hogere temperaturen kan/zal halen aan de buitenzijde)
Sorry, hier ben ik echt niet mee ... kan ik een (mede)klinker kopen ?De tegenligger zal zo dun en stijf als de bodem van een kookpot moeten zijn. Hint, hint.....
-
deleted
Ed,hotglass schreef:Gandalf, mijn IR meter kan ik helaas niet instellen op gietijzer.
Emissivieteitcoëff zou ergens instelbaar moeten zijn. Staat standaard wellicht op 0.9.
(voorbeeldlijst: http://www.scigiene.com/pdfs/428_Infrar ... lesrev.pdf ; maar Cast Iron is helaas problematisch groot in variatie naargelang oxidatiegraad)
Met de verkeerde coëff voor het gemeten materiaal zijn de afgelezen temperaturen niet correct.
G
-
deleted
@Ed,
Even over de meter nagedacht.
Misschien kan je een stuk kookplaat (kachelring ofzo) laten acclimatiseren(paar uur ?) aan de kamertemperatuur op een houten tafel.
Idem met bijvoorbeeld een baksteen.
Als je dan geen temperauursverschil (kamertemperatuur) meet tussen baksteen en gietijzer, is de instelling van de meter ook geschikt voor de gietijzeren kookplaat.
G
Even over de meter nagedacht.
Misschien kan je een stuk kookplaat (kachelring ofzo) laten acclimatiseren(paar uur ?) aan de kamertemperatuur op een houten tafel.
Idem met bijvoorbeeld een baksteen.
Als je dan geen temperauursverschil (kamertemperatuur) meet tussen baksteen en gietijzer, is de instelling van de meter ook geschikt voor de gietijzeren kookplaat.
G
-
ritsaert snijder
het zogenaamde ijken aan een baksteen
Ik ben benieuwd naar de uitslag.
Ik ben benieuwd naar de uitslag.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- hotglass
Gandalf, een baksteen is mogelijk ook niet een echte standaard te noemen, de gebakken klei kan een veelheid aan andere onbrandbare natuurproducten bevatten. Echter om een begin te maken ligt nu een baksteen en een gebakken steen van chamotte klei te drogen op het fornuis. Mijn 'vrije' bakstenen wonen namelijk buiten en zijn drijfnat na de stortbuien van gisteren.
Groet,
Ed
Groet,
Ed
- hotglass
Mijn IR thermometer (Voltcraft IR-1000L) geeft in de display aan E=0,95 dit is/lijkt een vaste waarde.
Meetresultaten gietijzer kookring oud en roestig 17,9 ºC
veegluik nieuw en zwart 17,9 ºC
baksteen rode grove steen 18,2 ºC
Morgenochtend meet ik de heleboel nog eens.
Groet,
Ed
Meetresultaten gietijzer kookring oud en roestig 17,9 ºC
veegluik nieuw en zwart 17,9 ºC
baksteen rode grove steen 18,2 ºC
Morgenochtend meet ik de heleboel nog eens.
Groet,
Ed
-
deleted
Ed,
Bedankt voor het wetenschappelijk onderzoek !
De kookring zou wel een beetje in dezelfde (niet roestige) staat moeten zijn als degene die werkelijk gebruikt wordt op het fornuis.
Het is juist de mate van roest die een afwijking geeft. (hoe meer roest, hoe minder de afwijking tov baksteen)
Mijn kookplaat is bijvoorbeeld redelijk schoon metaal. Ontdaan van roest, echter ook niet gepolijst.

Ik veronderstel dat bij de meeste kookplaten in bedrijf op deze manier is ?
Het is juist die metalen weerkaatsing waar ik een afwijking van verwacht op de meter.
G
NB Mocht het ook een roestige kookplaat zijn (lang niet gebruikt ?) dan kan dat roest wel blijven zitten, want dat levert wellicht een betrouwbaardere meting op met dit apparaat. (Inderdaad niet instelbare emissiviteit; dus hoe roestiger het metaal hoe meer het de 0,95 zal benaderen)
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _1000L.pdf
Bedankt voor het wetenschappelijk onderzoek !
De kookring zou wel een beetje in dezelfde (niet roestige) staat moeten zijn als degene die werkelijk gebruikt wordt op het fornuis.
Het is juist de mate van roest die een afwijking geeft. (hoe meer roest, hoe minder de afwijking tov baksteen)
Mijn kookplaat is bijvoorbeeld redelijk schoon metaal. Ontdaan van roest, echter ook niet gepolijst.

Ik veronderstel dat bij de meeste kookplaten in bedrijf op deze manier is ?
Het is juist die metalen weerkaatsing waar ik een afwijking van verwacht op de meter.
G
NB Mocht het ook een roestige kookplaat zijn (lang niet gebruikt ?) dan kan dat roest wel blijven zitten, want dat levert wellicht een betrouwbaardere meting op met dit apparaat. (Inderdaad niet instelbare emissiviteit; dus hoe roestiger het metaal hoe meer het de 0,95 zal benaderen)
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _1000L.pdf
- hotglass
Een kookplaat enkele uren uit ons fornuis lichten terwijl het fornuis in vol bedrijf was ging me echt te ver
De gehele nacht heeft de kookplaat uit ons fornuis echter doorgebracht bij zijn kookplaat collega's in mijn werkplaats op een houten werkbank. Deze kookplaat die normaal in bedrijf is heeft hetzelfde uiterlijk als die van Gandalf. Glad geslepen met een licht glanzend zwart gebrande oliekleur. De onderkant van deze dikke plaat heeft 2 cm hoge ribben om sneller warmte op te kunnen nemen. Ter vergelijk heb ik ook een nieuwe ongeslepen gietijzeren kookplaat genomen eveneens met ribben aan de onderkant. Deze kookplaat is nieuw grijs/zwart met dus een "zand" structuur.
De derde kookplaat is een oude bruine roestige kookplaat. Daarnaast een nieuwe glad gegoten veegluik in matzwart. en tot slot dezelfde baksteen als eerder.
De meet afstand was ongeveer 15 cm, waarbij steeds per object op verschillende plaatsen is gemeten.
Tussen de eerste en de tweede meetwaarde ligt ongeveer een half uur tijd waarin de buitendeur op ± 10 meter afstand meerder keren open en dicht is gegaan
gladde zwarte kookplaat 17,9 - 17,2
zandstructuur grijze kookplaat 18,1 - 17,3
veegluik "glad" matzwart 17,9 - 17,1
roestige oude kookplaat 17,8 - 17,1
rode ruwe baksteen 17,7 - 17,1
Groet,
Ed
De gehele nacht heeft de kookplaat uit ons fornuis echter doorgebracht bij zijn kookplaat collega's in mijn werkplaats op een houten werkbank. Deze kookplaat die normaal in bedrijf is heeft hetzelfde uiterlijk als die van Gandalf. Glad geslepen met een licht glanzend zwart gebrande oliekleur. De onderkant van deze dikke plaat heeft 2 cm hoge ribben om sneller warmte op te kunnen nemen. Ter vergelijk heb ik ook een nieuwe ongeslepen gietijzeren kookplaat genomen eveneens met ribben aan de onderkant. Deze kookplaat is nieuw grijs/zwart met dus een "zand" structuur.
De derde kookplaat is een oude bruine roestige kookplaat. Daarnaast een nieuwe glad gegoten veegluik in matzwart. en tot slot dezelfde baksteen als eerder.
De meet afstand was ongeveer 15 cm, waarbij steeds per object op verschillende plaatsen is gemeten.
Tussen de eerste en de tweede meetwaarde ligt ongeveer een half uur tijd waarin de buitendeur op ± 10 meter afstand meerder keren open en dicht is gegaan
gladde zwarte kookplaat 17,9 - 17,2
zandstructuur grijze kookplaat 18,1 - 17,3
veegluik "glad" matzwart 17,9 - 17,1
roestige oude kookplaat 17,8 - 17,1
rode ruwe baksteen 17,7 - 17,1
Groet,
Ed