1000L buffer systeem, hout/zon

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gekko

1000L buffer systeem, hout/zon

Bericht door Gekko »

Beste Dames en Heren,

Vandaag een account aangemaakt, omdat ik het ontzettend interessant vind wat hier allemaal besproken wordt.

Mijn vrouw en ik zijn begin dit jaar begonnen met het renoveren van een huis.
Wat klein is begonnen werd een volledige renovatie van een hoekhuis uit 1921 ca. 220m3 oppervlakte, 650m2 inhoud.

Het volledige huis is nu geïsoleerd (dak, muren, plafonds/vloeren, bg-vloer, nieuwe glas, alles).
Omdat toch alles open was hebben we gelijk al het leidingwerk gedaan (cv, water, elektra, riolering).

Toen was de open haard aan de beurt en ik wil al jaren een cv-houtkachel.
Dit komt voort uit het feit dat ik het verschrikkelijk zonde vindt om de rest van het huis te moeten bijstoken als de open haard aanstaat.
Al die warmte die door de schoorsteen weg vliegt.. zonde zonde zonde.

Zodoende belandde ik maanden geleden op dit forum.
Buffervat? huh, gelaagdheid? huh, van toeten nog blazen zeg maar...
Door hier veel te lezen werd een klein idee een heel project in een nog groter project wat ooit klein begon..

Hier mijn tekening/idee hoe het moet gaan worden.
CV 21.jpg
Stukje begeleidende tekst bij de tekening:
-Ik heb geen ruimte voor 1 buffervat, dus 2x500L.
-De vloerverwarming is gelegd als hoofdverwarming.
-De radiatoren kunnen ook als hoofdverwarming draaien (ltv).
-Van de zonnewarmte collectoren weet ik nog niet het aantal, kan er 80 vacuüm tubes kwijt (zuiden), maar wil misschien ook elektra opwekken.
-De controller houdt de top van het buffervat altijd op temperatuur met de gasketel op basis van buitentemperatuur/stooklijn.
-UPS is tegen stroomuitval, ondanks dat de houtkachel een biljoen beveiligingen heeft, lijkt mij de beste beveiliging dat de pomp gewoon blijft draaien. (tot die vastloopt :lol: )
-De houtkachel beveiliging is aanwezig, maar (nog) niet opgenomen in de tekening.
-Omdat ik de tekening puur voor mezelf heb gemaakt en niet van plan was te posten is het een beetje een zooitje hier en daar, excuses daarvoor.

Graag jullie mening! Ik heb/had totaal geen verstand van deze materie, maar al doende leert men. :wink:

1 vraag:
Omdat de buffer in de kelder komt krijg ik waarschijnlijk last van thermosifon/stroming in mijn leidingen. (ze zijn wel allemaal geïsoleerd, dus misschien valt het mee.)
Ik las ergens dat als de leidingen eerst tot de grond lopen, dit het probleem moet oplossen? Kan iemand dat beamen?

Met vriendelijke groet,
Gekko
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: 1000L buffer systeem, hout/zon

Bericht door kockie »

Gekko schreef:Vandaag een account aangemaakt, omdat ik het ontzettend interessant vind wat hier allemaal besproken wordt.
Welkom op dit forum!
Gekko schreef:-UPS is tegen stroomuitval
Let goed op welke ups je gebruikt. "atlas" op dit forum schreef daar al eens over.
Gekko schreef: leidingen eerst tot de grond lopen
Mijn leidingen lopen DOOR de grond en zelfs dan heb ik nog termosyphonwerking..... Het hele systeem is van belang, niet een paar dalende leidingen. MIjn buffer staat 40 meter verder in een schuur... en nog "termosyphont" het.

Ik zou niet de buffer gaan verwarmen met de cv. Waarom zou je die warmte willen bufferen? Daar is een veel slimmere oplossing voor te bedenken. Ik zou ook de warmte van de zonneboiler niet gaan "aftappen" voor gebruik in je verwarming.

Je schema kan ik nog niet helemaal doorgronden, wellicht kan een ander zijn of haar licht daarover laten schijnen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gekko

Bericht door Gekko »

kockie schreef: Welkom op dit forum!
Dank U dank U!
kockie schreef:Let goed op welke ups je gebruikt. "atlas" op dit forum schreef daar al eens over
Bedankt, ik ga daar gelijk in duiken.
kockie schreef:Mijn leidingen lopen DOOR de grond en zelfs dan heb ik nog termosyphonwerking..... Het hele systeem is van belang, niet een paar dalende leidingen. MIjn buffer staat 40 meter verder in een schuur... en nog "termosyphont" het
Oke dus dat is niet zo simpel op te lossen.
Ook hier zal ik dieper in duiken, moet toch enigsinds zijn op te lossen.
kockie schreef:Ik zou niet de buffer gaan verwarmen met de cv. Waarom zou je die warmte willen bufferen? Daar is een veel slimmere oplossing voor te bedenken.
Het idee erachter is dat we altijd warm water op voorraad hebben, ik gebruik de top van mijn buffer als boiler zeg maar.
Met een gezin en behoorlijk wat warm water verbruik heb ik besloten om geen losse boiler neer te zetten, immers elektrisch verwarmen kost 3x meer dan gas.
Ik kan natuurlijk altijd me leidingwater eerst door me buffer laten lopen en dan door mijn gasketel, maar ik wil misschien op een dag over op pellets en dan moet ik ook de top verwarming toch?
Beetje wikkel en wegen wat de juiste oplossing is voor mij.
kockie schreef:Ik zou ook de warmte van de zonneboiler niet gaan "aftappen" voor gebruik in je verwarming.
De zonnewarmte is ondergeschikt aan hout in de winter, dat beetje rendement dat ze opleveren mag van mij op de grote hoop.
Tenzij ik iets over het hoofd zie en ik mega aan rendement inboet.
kockie schreef:Je schema kan ik nog niet helemaal doorgronden, wellicht kan een ander zijn of haar licht daarover laten schijnen.
As we speak ben ik bezig met een andere versie, ik begrijp dat het niet makkelijk te doorgronden is, spagetti bende.
Zelfs ik krijg er hoofdpijn van... :lol:
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Ik gebruik ook warmte van mijn zonnecollectoren in de winter naar mijn CV toe via de buffer. De zonnecollectoren leveren zelfs putje winter meestal nog een positieve bijdrage aan de verwarming, na het warmwaterverbruik en de bufferverliezen. , so why not?

Aangezien mijn zonnecollectoren mijn bufferverliezen aanvullen wil ik mijn cv-kachel ook gewoon op de buffer hangen, en de verwarming ook rechstreeks op de buffer, dus niet nog met kleppen rechtstreeks laten aftakken van de cv-kachel of de verwarmingsketel.

Ook in mijn geval is mijn warmwatervoorziening dmv een spiraalwarmtewisselaar in de warme top van de buffer, de buffer moet dus altijd minimaal 43 graden hebben om te douchen en een 46 voor een warm bad in mijn geval. :)
Plaats reactie