Ik wil namelijk een aantal vierkante meter warmeluchtcollectoren bouwen, om zo de energiekosten /moeite in mijn woning verder te beperken. Het voordeel is dat ze erg goedkoop te maken zijn, en best veel warmte opleveren (3 vierkante meter is een 2000 watt warmte) Het nadeel is dat ze enkel werken wanneer er zon is, en ook dat wartmteopslag bijna niet te doen is. DACHT ik.
Ik ben nl op het net een duits webshopje van een ingenieur tegengekomen, die wat plannetjes verkoopt, Link waaronder plannen voor een pcm opslagbuffer, waarbij hij het smeltpunt van de gebruikte stof heeft zitten rond de 30 graden.
Hij verkoopt de aluminium behuizing met zijn mengeling ook, maar het precieze recept vind ik niet direct terug van de werkzame stof. Het is een variant van Natrium acetaat Trihydraat. Of zoiets. Hij verkoopt het, in gebruiksklare wisselaarsplaten a 18.5 euro per stuk (kilo) op het net kon ik binnen 5 minuten deze stof vinden aan een 2.6 euro per kilo (linkje Enkel heeft dit meer het normale smeltpunt wat ik voor die stof vindt, een 51°celcius.
Wie o wie heeft informatie over hoe je het smeltpunt eventueel verder kan verlagen?;)