Rocket stove mass heater in gasfles?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wator

Rocket stove mass heater in gasfles?

Bericht door wator »

Hallo,
na meerdere pagina's te hebben bezocht, en wat lees werk. werd mijn vraag nog niet helemaal duidelijk vandaar dat ik me aanmeld en deze topic open.

Ik wil graag een rocket stove mass heater maken, en als het kan van een oude gasfles!
waarom? omdat deze goed branden zoals ik in meerdere filmpjes heb gezien, en weinig brandstof nodig hebben!
En ik nooit echt ruim in het hout zit.
Bedoeling is van een oude gasfles, omdat deze makkelijk verplaatsbaar is. het is dan ook de bedoeling dat ik hem buiten gebruik (vandaar ook de wens voor een mooie verbranding, vinden de buren wel zo prettig)

Ik wil graag de warmte niet gelijk naar boven weg laten gaan, maar de rook/warmte weer eerst naar beneden laten forceren is dit mogelijk?
Afbeelding

ik ben nog niet helemaal thuis in de verhoudingen, en de diameters van de buizen die er in komen, en als schoorsteen!
Maar ik neem aan dat alles dezelfde maat heeft? bv 120 mm?
en van welk materiaal is dit het beste? (en waar te koop bouwmarkt?)

het is mijn eerste bouw, heb er zin aan!
Pieke

Re: Rocket stove mass heater in gasfles?

Bericht door Pieke »

Wator, 'mass' en makkelijk verplaatsbaar gaat niet echt goed samen. Of wil je 'm aan het eind van je 'stookseizoen' weer afbreken/opbergen. Ik heb zelf een rocketje gelast van staal, 10 bij 10 cm , zoals je zelf al geconstateerd hebt werkt dat concept prima,maar staal stook je binnen afzienbare tijd kapot. RvS zal het wat langer volhouden.( Beide opties zorgen er wel voor dat het relatief licht blijft. )Beter is eentje te stapelen van vuurvaste stenen en als je ze lijmt kan je ze ook eventueel weer losbikken.

Ik ken ook de diverse filmpjes van metalen rockets, maar ben altijd benieuwd hoe ze het doen na 20 keer een avond stoken. Je houdt een hoopje oud ijzer over.

Ik zal straks nog ff wat voorbeelden voor je zoeken op het forum.
Gevonden!! Hier was ik naar op zoek viewtopic.php?f=3&t=3858 Ook voor buiten,geen gas fles maar een oil-drum en de 'mass' heeft Midas in zijn bankje zitten.Maar dat wordt voor jouw weer niet verplaatsbaar dus.Wellicht kan je de oil-drum of gasfles inpakken in leem ( ook weer makkelijk te verwijderen ) óf je stapelt er een boel stenen bovenop.In het topic is ook mooi de ontwikkeling te zien van experimenten,proberen,kritiek oogsten en uiteindelijk een mooi resultaat.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
wator

Bericht door wator »

Hoi Pieke,
bedankt voor het zoeken, was deze zelf ook al tegen gekomen, super gaaf.
Maar niet echt geschikt voor onze tuin, de bank van deze mnr. past niet eens in onze tuin.
Ik heb niet zo een hele grote tuin, en heb alles makkelijk verplaatsbaar. op wieltjes etc.

Daarom was ook de gedachte mobiel, kan ik hem bv in de winter(als hij dan nog leeft?) op zolder zetten.
voor proef vind ik 1 zomer al voldoende!

Misschien een optie om de rocker vorm die in de gasfles komt van RVS te maken? zal het dan misschien wat langer mee gaan?

Waar ik erg benieuwd naar ben, is of het nog uitmaakt, qua diameters etc? ik zelf dacht om een stalen buis/RVS te gebruiken van mm of 3 dik? en een diameter van 120 mm? of vierkant is wel makkelijker te bewerken?

Ik denk dat de afmeting ongeveer 200 mm horizontaal is en 300 mm hoog, weet jij dan wat ongeveer de kosten zijn? om dit te laten maken?
(kan zelf niet heel goed lassen, wel dingen vast blubberen :-), laat staan rvs.)

ben benieuwd naar je tips!!
Pieke

Bericht door Pieke »

wator schreef: (kan zelf niet heel goed lassen
Nou, kan je al meer dan mij!! :D

Qua kosten geen idee wat ik betaald heb toen. Zoek 'ns op >kokerprofiel< voor een prjsindicatie.( da's vierkant ) en vervolgens op zoek naar een ijzerhandelaar bij je in de buurt.Dan laat je 'm zagen op 45 graden.1/3 voor burntunnel ( horizontale deel ) 2/3 voor de heatriser ( verticale deel ).Vooropgesteld dat een stalen/RVS rocket geen lang leven beschoren is,is een vorm van isolatie voor de riser van belang, mede gezien je wens je buren te vriend te houden.100*100 mm is wel een minimum.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen.Ga lekker klussen,fikkie stoken en gezellige avonden houden, maar probeer ook te verbeteren.Ieder jaar een rocket van duur staal moeten vervangen, daar wordt niemand hier op Eco vrolijk van :wink:

hier heb ik zelf wat gespeeld met een rocketje en een boiler. L-tube rocket met dat soepblik ervoor, steekt in de boiler, ( Je ziet 'm beneden, tussen de stenen)

S6 Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie