verschil in kwaliteit warmtewisselaars....

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben

verschil in kwaliteit warmtewisselaars....

Bericht door Ruuben »

Ik vind nogal prijsverschillen tussen warmtewisselaars.

99 kw van een eenvoudigere staalsoort, voor 90 euro

AISI 304 (1.4301) bestaat uit 18% chroom en 8% nikkel. Deze legering is in zachtgegloeide toestand niet-magnetisch en niet hardbaar, in koudvervormde toestand zwak magnetisch. Minder gevoelig voor uitscheiding van chroomcarbiden tijdens lassen.

en de meer roestvaste 1089 euro!!! van 80kw.

Een meer corrosiebestendige maar duurdere soort is AISI 316 (EN 1.4401) met 16% chroom en 10% nikkel en 2% molybdeen. Type 316 is beter bestand tegen zoutcorrosie en wordt veel toegepast in de scheikundige industrie.

Kan er zoveel logisch verschil zijn??
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: verschil in kwaliteit warmtewisselaars....

Bericht door Pietje »

AISI 304 is veel makkelijker lasbaar dan AISI316. 316 moet een laag koolstofgehalte hebben om uberhaupt te kunnen lassen, en dan nog kunnen er allerlei verontreinigingen (waaronder carbides) in de HAZ ontstaan (met brosheid als gevolg). Dus nagloeien etc... Daarmee kan een gelast onderdeel van 316(L) een heel stuk duurder zijn dan 304.

Verder: de markt betaalt de prijs, en die wordt vaak bepaald door de voordelen die het hebben van het produkt met zich meebrengt. :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Pietje schreef:AISI 304 is veel makkelijker lasbaar dan AISI316. 316 moet een laag koolstofgehalte hebben om uberhaupt te kunnen lassen, en dan nog kunnen er allerlei verontreinigingen (waaronder carbides) in de HAZ ontstaan (met brosheid als gevolg). Dus nagloeien etc... Daarmee kan een gelast onderdeel van 316(L) een heel stuk duurder zijn dan 304.

Verder: de markt betaalt de prijs, en die wordt vaak bepaald door de voordelen die het hebben van het produkt met zich meebrengt. :D

Maar ontraad je me de goedkope variant dan voor een solarvloeistof wisselaar?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Nee, ik raad niemand iets aan/af... :wink:

Als in de solarvloeistof enkel antivries gedaan wordt, dan lijkt met dat voor aisi304 prima houdbaar. Controleer dat wel!

Verder; als die goedkope ww er toch niet tegen zou kunnen (wat me zou verbazen, terzijde) dan is dat geen ramp; een staatslot heeft een lager rendement. :wink:

Waarom neem je geen contact op met je leverancier van de collectoren? Die weten daar zeker meer over.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Heb je een idee welke stoffen dan schadelijk zijn voor een de simpele plaatwisselaar? Bedoel je dus dat glycol dus geen kwaad zou kunnen?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Nee, glycol lijkt me ongevaarlijk.

Je zal het meer in de (zee)zouten, sterke zuren en andere reducerende stoffen moeten zoeken waar 304 het loodje legt. En in rookgassen (als die condenseren) zit sterk reducerende rommel.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Wat is je gironummer? Je hebt me zojuist 920 euro bespaard.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

:?: Afbeelding :?:

De helft van het bedrag is genoeg :mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben

Bericht door Ruuben »

:lol:
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Pas maar op, Kockie, straks zat ik er langs en kunnen we gaan lappen... :lol:
Limojo

Bericht door Limojo »

Ruuben schreef:Ik vind nogal prijsverschillen tussen warmtewisselaars.

99 kw van een eenvoudigere staalsoort, voor 90 euro

AISI 304 (1.4301) bestaat uit 18% chroom en 8% nikkel. Deze legering is in zachtgegloeide toestand niet-magnetisch en niet hardbaar, in koudvervormde toestand zwak magnetisch. Minder gevoelig voor uitscheiding van chroomcarbiden tijdens lassen.

en de meer roestvaste 1089 euro!!! van 80kw.

Een meer corrosiebestendige maar duurdere soort is AISI 316 (EN 1.4401) met 16% chroom en 10% nikkel en 2% molybdeen. Type 316 is beter bestand tegen zoutcorrosie en wordt veel toegepast in de scheikundige industrie.

Kan er zoveel logisch verschil zijn??
ik heb hem hier vorig jaar besteld incl. isolatieschaal en werkt prima:

http://www.ebay.de/itm/HRALE-Plattenwar ... 565d7d845a

Verzendkosten naar Nederland zijn € 15,-
Binnen een paar dagen in huis.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Thanks for the tip!

Die van Ebay is ook SUS304 staal; feitelijk dezelfde.

Ik had hier mijn oog op laten vallen

http://www.multistrobe.nl/c-2068915/warmtewisselaars/

Zelfde prijzen, maar dan in nl.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ruwe inkoop van rvs 304: ca € 7.500 per ton, ruwe inkoop van rvs 316: ca € 9.600,00 per ton.

Doorgaans is niet alleen het medium bepalend voor de levensduur. De wisselaar, althans het materiaal waar hij uit opgebouwd is, moet de vele temperatuurschommelingen en de daarbij komende spanningen goed kunnen weerstaan. En hoe gedraagt het medium zich bij hoge temperaturen en onder druk?
Ruuben

Bericht door Ruuben »

JantjeV8 schreef:Ruwe inkoop van rvs 304: ca € 7.500 per ton, ruwe inkoop van rvs 316: ca € 9.600,00 per ton.

Doorgaans is niet alleen het medium bepalend voor de levensduur. De wisselaar, althans het materiaal waar hij uit opgebouwd is, moet de vele temperatuurschommelingen en de daarbij komende spanningen goed kunnen weerstaan. En hoe gedraagt het medium zich bij hoge temperaturen en onder druk?
Soms is vragen stellen er meer mee oproepen... Lastig om in deze wereld van overvloed de juiste keuze te maken.
Tim

Bericht door Tim »

Hey,

Waarom zou je hiervoor rvs willen? Alle warmteverdelers in de industrie zijn gewoon staal. Lik menie erop en klaar. Sommige pompfabrikanten schrijven een andere seal voor bij pure glycol. Voor een verdunning weer niet.

Ik heb er een aantal mogen afbreken, ze waren aan de buitenkant vaak meer verroest dan aan de binnenkant.

Tim

Die rvs ook veel mooier vindt...
Plaats reactie