hout cv kachel vragen na bezoek dealers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
doubjj20

hout cv kachel vragen na bezoek dealers

Bericht door doubjj20 »

Hallo allemaal,

Mijn eerste post zal redelijk lang zijn denk ik. Deels om me voor te stellen, en ook deels om een situatieschets te geven van onze woning en de randvoorwaarde die we hebben aan ons verwarmingssysteem. Ik zal in bolt aangeven waar de uiteindelijke vraag komt, om wat overzicht in het topic te bewaren :)

Ik zal even beginnen met me voor te stellen.
Ik ben Joost, en ik woon in noord-limburg. Over 3 maanden krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, een boerderij van 200 jaar oud, welke compleet vervallen is.
Deze gaan we volledig renoveren, maar we gaan wel de bestaande buitenmuren laten staan, en het dak ook.
Alle woonruimtes en slaapruimtes komen op de begane grond, omdat de zolderverdieping op het hoogste punt ongeveer 2 mtr is.
het is dus een erg laag huis, maar dat is nou juist wat we zo gaaf vinden.
Tot zo ver over mij.

Om ons huis warm te stoken gaan we de hele woning van vloerverwarming voorzien, om ooit, als er weer geld is, over te kunnen stappen op een warmte pomp. Omdat het huis een rood dak heeft en we de oude pannen willen hergebruiken, willen we geen zonnepanelen op het dak leggen. Op het land is wel genoeg plek om ooit een zonnepanelen veld te maken, en ook de schuur en andere bijgebouwen, kunnen wel panelen komen, maar dat gaat denk ik nog wel 10 jaar duren en daarnaast zal het oppervlak niet groot genoeg om het totale stroomgebruik te kunnen opvangen denk ik.
Natuurlijk gaan we pas stoken als het huis geisoleerd is. Omdat er nu alleen een steens muur is, komt er aan de binnenkant van het huis een nieuwe binnenmuur met een spouw, waar we isolatie in zetten. We gaan voor een isolatiewaarde van minimaal RC4,5 en dan doen de buitenmuur en binnenmuur ook nog wel wat, maar daar gaan we maar even niet vanuit. Of te wel. het is een goed geisoleerd huis.

Het is best wel een groot huis, 800 kuub en de woonkamer zal tot de nok open zijn.
Nou scheelt het natuurlijk dat de nok niet zo enorm hoog is (4,7 mtr van vloer tot hoogste punt), maar het blijft wel een grote ruimte.

Voor het verwarmen van de woning willen we dus alleen maar vloerverwarming plaatsen, maar in de werkkamer (24 m2) komen ook gewone radiatoren te hangen, omdat we deze ruimte niet zo veel gebruiken (3 x per week een uurtje of 2) en het mij zinloos lijkt om die ruimte (ligt op het noord oosten) altijd warm te stoken. Dus op het moment dat je daar wilt zijn, zetten we de kranen van de radiatoren open, en is de ruimte snel op temperatuur denk ik.

Ook willen we heel graag een houtkachel in ons huis plaatsen, in de woonkamer (40m2 en 150 m3). Niet als hoofdverwarming, maar omdat het gezellig is, en omdat we veel hout van het land krijgen. Er staan een paar bomen die op termijn gerooid moeten worden, omdat ze niet zo best meer zijn. Het zijn lindebomen (is dat eigenlijk goed stookhout?) en een enorme beukenboom en een kersenboom.

Het stoken van de kachel moet geen "moeten" worden, maar een "kunnen". De CV installatie moet dus instaat zijn om de woning op warmte te kunnen krijgen.
Maar... Als we aan het stoken zijn, is het wel mooi meegenomen als een deel van de warmte opgeslagen kan worden, om de overige ruimtes warm te krijgen, en/of om de CV ketel minder te laten draaien.
Daarom ben ik me gaan verdiepen in de kachel met CV aansluiting.

en dan nu de vragen/problemen waar we tegenaan lopen
We zijn bij een kachelwinkel geweest voor verdere informatie en we zitten nu met een aantal vragen waar ik een winkel niet 100% op vertrouw, maar gebruikservaringen zou willen horen.

Zouden jullie een inbouwhaard of een losstaande kachel adviseren en waarom?
Op welke afstand kan je nog behaaglijk bij het vuur zitten? We willen de kachel namelijk in de zithoek verwerken (zie ook plattegrond)
Is een CV haard voor ons wel een goede oplossing, omdat we niet elke dag zullen stoken?
Welk vermogen aan de waterkant en stralingswarmte zouden jullie kiezen?
Welke buffertank grootte is aan te raden?
Welke merken zijn een aanrader, en wat een afrader? Zelf zaten we te kijken naar la Nordica (erg grote inbouwdiepte, wat lastig is om kwijt te kunnen) en Brunner, maar die is NL erg moeilijk te vinden.
We willen voorkomen dat regelklep vaak opengaat om de druk uit het systeem te lozen op het riool en dan bij lage temp weer bijgevuld moet worden. Dat is in mijn ogen een beetje de omgekeerde wereld.
weet iemand een goede kachelzaak te zitten in de driehoek arnhem roermond eindhoven?
Verder zijn we ook nog opzoek naar ideeen om de warmte die opstijgt slim te kunnen circuleren, zonder tocht te voelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lieve

Re: hout cv kachel vragen na bezoek dealers

Bericht door Lieve »

Van CV heb ik geen kaas gegeten, maar onze inbouwhaard Flam mag je hebben, het is hopeloos.
Ik hoop dat anderen je verder kunnen helpen.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Hoi Joost,
Welkom op dit forum. Je gaat aan een leuk traject beginnen, en op dit forum is veel te lezen over onderwerpen waar je mee te maken gaat krijgen.
Ik zou je aanraden zelf je kachel te bouwen. Google op Rocket Stove, en in het bijzonder op Rocket 177 op dit forum voor de reden...

Vloerverwarming is prima, neem de muren ook meteen mee. Stralingswarmte is veel prettiger dan convectie (ook even googlelen).

Als je toch je eigen kachel bouwt, maak je meteen een waterkoppeling met een open systeem (thermosyfon). Daar kun je de vloer/muurverwarming op zetten. Zonnecollectoren zijn minder storend op een oud huis dan PV-panelen, en die kunnen je drukloze buffervat prima vullen in voorjaar/zomer. Je CV kan dit water gebruiken om na te verwarmen, al zal de ketel het modulatiebereik wel aan moeten kunnen.

Isoleren van binnenuit is wat omstreden; je zet de oude steense muur in zijn geheel buiten (koude kant), en als er vocht in de muur lekt heb je grote kans op (onherstelbare) schade. Gandalf heeft daar veel over geschreven op dit forum.

Veel van je vragen zijn reeds uitgebreid behandeld, dus gebruik de zoekfunctie en ga lekker lezen!

Succes!
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Joost,
Ik heb zelf een wat kleinere boerderij, ook heel laag. Wij hebben wel de verdieping gehandhaafd voor drie vierde deel.

Isoleren aan de binnenkant is inderdaad heel erg lastig. Als het gebouw dikkere muren heeft ook af te raden. Ik heb zelf halfsteens muren en ik heb met veel zorg en voorzorgmaatregelen wel aan de binnenkant geïsoleerd.

Je zegt niet dagelijks te stoken, hoe vaak ga je dan wel stoken? En waarom dan de keuze voor een hout-CV kachel. Waarom niet een hele lichte en snelle massa kachel (die is binnen een half uur warm) en de cv gaat vanzelf uit, of verwarmt de rest van het huis. Een hout cv kachel vereist veel techniek en is duur in aanschaf.

Ik zou de kachel altijd heel centraal plaatsen en niet tegen een buitenmuur.

Om de tocht te minimaliseren maak je gebruik van stralingswarmte, dus vloer en muurverwarming eventueel aangevuld met een massakachel. Geen radiatoren en convectoren. Je kan dan met lage CV temperaturen stoken (dit bespaart veel op de stookkosten). Ik ben sowieso geen voorstander van een combinatie van vloerverwarming en radiatoren want dan heb je warm en heel warm water nodig.

Hoe ga je het huis de komende jaren gebruiken? Ik zie een kantoor, betekent dat het huis 24/7 wordt gebruikt?
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Rits,
Pietje,

Ik denk dat de TS bedoelt dat alles verdwijnt van vloeren en balkdoorvoeren en dat er een volledige nieuwe, dragende binnenmuur opgetrokken wordt.
De oude muur wordt dan het buitenblad van een klassieke spouwmuur.

Als dat zo intensief verbouwd wordt zal dat ook wel met een isolerende blok aan de aanzet van de nieuwe muur gebeuren met dus een perfecte aansluiting tussen de (nieuwe) vloerisolatie en de spouwisolatie. (Zou toch moeten ... )

De oude muren zijn meestal met een reden beperkt in dikte. De Nederlandse ondergrond met beperkt draagvermogen.
Ik vermoed dan ook dat deze verbouwing werd begeleid door een architect of ingenieur ?

Eigenlijk wel een beetje eigenaardig dat de architect dan geen aandacht zou besteed hebben aan de verwarming.
In mijn ogen horen isolatie en verwarming samen bekeken te worden.

Gezien de omvang van het project, op z'n minst constructief en technisch, is het natuurlijk ook maar een zeer relatieve meerkost om dan ineens te gaan voor een zeer hoog isolatieniveau en een zeer beperkte warmtevraag.
Niet dat de kost voor zo'n verbouwing te onderschatten valt, maar de meerkost van extra isolatie is in zo'n geval wel heel erg relatief.
en dan nu de vragen/problemen waar we tegenaan lopen
Een centraal geplaatste massakachel moet voldoende zijn.
Het isolatieniveau eventueel optrekken tot de 4kW van de massakachel voldoende is.
Met deze uitgangspunten (totale vernieuwbouw) is het verstandiger te investeren in het isolatieniveau, dan in het verwarmingssysteem.

G
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Ik weet het niet, hier staat het dak en de verdiepingsvloer en de rest van het hout op de gebinten. Op zijn tekening lijken die inderdaad te zijn verdwenen. Ik ben benieuwd, een paar foto's zouden heel leuk zijn!
groet!

Ritsaert
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Pas hier in de regio nog een dergelijk project om handen gehad. Oude muren en gebinten moesten in het zicht blijven, maar hoe kun je ze belasten.

Uiteindelijk dus de gebinten met spanbanden aan de dakconstructie opgehangen. Al het andere tot op het zandpakket er onderuit gehaald. Vervolgens een nieuwe, hele zware maar wel geïsoleerde betonvloer gestort. Poertjes onder de oude staanders. Nieuwe binnenwanden dragend uitgevoerd en geplaatst op de betonvloer, daar de verdiepingen op afsteunen. De buitengevel is blijven staan op haar eigen fundatie. Die fundatie hebben we wel gekoppeld aan de nieuwe betonplaat zodat die niet verder kan verzakken. Het binnenspouwblad uitgevoerd in hetzelfde systeem als de dragende binnenwanden: staalframebouw. Dat zijn systeemwanden, helemaal op maat te krijgen, goed geïsoleerd en ook nog dragend uit te voeren, die zijn op de rand van de betonplaat gezet. Zo blijft de oude constructie behouden, maar hoeft die niets meer te doen.
Plaats reactie