rocket mogelijkheden

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Lieve

rocket mogelijkheden

Bericht door Lieve »

Klinkt misschien een beetje vreemd, maar zou het mogelijk zijn een rocket met propaangas te warmen?
Indien hout beter verbrand, doet gas dat dan ook?
Ik droom luidop, waarom geen keramiek oven bouwen met een rocket?
ritsaert snijder

Re: rocket mogelijkheden

Bericht door ritsaert snijder »

ik had dezelfde ideeën maar dan met hout, Hottglas maakt glasovens op basis van een houtgestookte rockett. Dus klei bakken zou ook moeten kunnen maar vereist wel de nodige vaardigheden om de temperatuur te beheersen.

Volgens mij heeft gas in een rocket geen meerwaarde.
groet!

Ritsaert
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Gas kan met een simpele brander al volledig uitbranden.

De meerwaarde van de rocket zit hem in het lange verbrandingstraject met hoge temperaturen. Pas dan kan hout volledig uitbranden.

Een beschrijving van een glasoven gebouwd door Hotglass in Kenia kun je hier vinden: viewtopic.php?f=5&t=2326
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder

Wat een prachtig topic was dat, ik had geen tijd om het te zoeken. Met zoiets kom je een heel eind. Probleem is wel dat je even aan het stoken bent (12 uur...oid)
groet!

Ritsaert
Lieve

Bericht door Lieve »

Of de oven gestookt word met hout of met gas, het duurt altijd zolang, en je moet er hoe dan ook naast blijven zitten.

Ik probeer een pb naar hotglass.

Ik heb vroeger alleen gekochte klei gebruikt, ik heb geen idee van de bak temperatuur van de klei die hier voor het opscheppen ligt.

Nu nog leren foto's plaatsen.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Lieve schreef: Nu nog leren foto's plaatsen.
U wordt op uw wenken bediend: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=8&t=735
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hotglass

Bericht door hotglass »

Ik kan me wel iets voorstellen bij een gasgestookte massakachel……
Stel dat je in de winter een weekje weg wilt of moet. De enige verwarming is je massakachel.
Dat gaat twee of drie dagen goed en dan niet meer, tenzij je heel erg lieve buren hebt.
Een gasbrander ( met beveiliging) op je kachel aansluiten met een lekkere dikke fles ernaast geeft nog enkele dagen respijt.
De twaalf ambachten heeft toch ook zoiets in de verkoop gehad?

Groet,

Ed

PS. Op donkey32.proboard is overigens ook al een discussie gevoerd over een BatchBox Keramiek Rocket.

http://donkey32.proboards.com/thread/10 ... ic-glazing
Karl zijn conclusie kan ik overigen niet delen.
Lieve

Bericht door Lieve »

https://picasaweb.google.com/Jonnygms/R ... slideshow/

Dit principe met 2 rockets lijkt me doenbaar. Alleen zou ik niet met een rechtstreekse vlam werken maar met een reflectie muur en met een zwevende bodem waaronder de schouw zou vertrekken.
ritsaert snijder

Hele leuke link, een stove waarmee ze stoves bakken van klei! Opmerkelijk dat ze met deze simpele constructie al makkelijk de 1000 graden halen. Ik denk dat dit met 1 of 2 rockets met geisoleerde risers en een goed geïsoleerde bell (vooral de deur) helemaal makkelijk kan.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

Lieve,
Waarom wil je geen riser uitgang in de kamer? De hete rookgassen komen toch in de bell?
groet!

Ritsaert
Lieve

Bericht door Lieve »

Dat is ook een fout, denk ik, aan de link van Hotglass, je kan geen oxides bakken bij een rechtstreekse vlam.
Keramiek heeft warmte nodig geen vlam.
Traditioneel word er met een 'mouffel' gewerkt om glazuren te bakken, ttz een herbruikbare klok waar de te glazuren stukken onder geplaatst worden bij het bakken.
We hebben 3/4 nacht gefilosofeerd over hoe.
Nu even een inventaris van het benodigde maken en een tekeningetje.
ritsaert snijder

Ik ben benieuwd. Maar als je geen rechtstreekse vlam wil hebben dan lijkt me dat oplosbaar. Als het glazuren geen rookgassen verdraagt dan wordt het een stolp of een klok.
groet!

Ritsaert
Lieve

Bericht door Lieve »

Volgens de stukken die aanwezig zijn, grondvlak binnenzijde oven = 60 x 90 x 100, schoorsteen zijde 23 ttz diameter 29.3, wat word dan de riser afmeting, aangenomen dat er 2 naast mekaar gebouwd worden?
ritsaert snijder

Lieve,
Ik geloof dat ik zou kiezen voor 1 rocket stove (een RBB van Peter) met een riser met een diameter van 20 cm en dus ook een schoorsteen met die inhoud.

De maten staan hier; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3893. Het is het excelbestand maar ik heb hem hier ook maar even bijgeplaatst. Een plaatje staat ook aan het begin van het topic.

De RBB is een geoptimaliseerde oer-rocket stove en geeft hele schone rook en heel veel warmte. Ik zou er 1 grotere onder plaatsen, je kan namelijk met een grote veel warmte leveren maar je kan ook heel rustig stoken.

Ik zou er ook een heel goed deurtje bij maken want met het deurtje kan je de luchttoevoer regelen en ik denk dat dit naast de hoeveelheid heel belangrijk is voor een stabiele en enigszins regelbare temperatuurverloop. Je ziet ook dat ze een zelfde soort hout met een zelfde dikte gebruiken. Dat is ook belangrijk voor de stabiliteit van de temperatuur.

Om dezelfde reden zou ik de koepel 1/1/2 tot 2 keer zo dik maken en vervolgens veel beter isoleren. De massa stabiliseert de temperatuur. Nadeel is dat de kachel ook trager reageert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet!

Ritsaert
Lieve

Bericht door Lieve »

Niet makkelijk een plan te tekenen. :mrgreen:
De voorziene isolatie zijn reflecterende stenen 1350° voor de binnenzijde, ook de riser.
2 de laag in reflecterende stenen 1280°, tussen de 2 lagen een dunne laag isolatie deken, dit om kiertjes tussen de stenen op te vangen.
3 een laag isolerende platen, afwerken met een laag klei vermengd met stro.
Schouw opgebouwd uit reflecterende steen, gemetst met vuurvast cement, hoogte? In de schouw komt een plaat in vuurvaste steen die open of dicht geschoven kan worden.
De oven word alleen gestapeld, niet gemetst, alle metselwerk in de oven zou dadelijk barsten. (ervaring met de vroegere oven)

De riser moet op een muur gericht worden, die de vlam/warmte verdeeld over de breedte van de oven, die warmte moet zoveel mogelijk ronddraaien in de oven, daarom wil de ingang van de schouw onderaan tegen de reflectie muur plaatsen, en een rookkanaal onder de laagplaten voorzien.

De ruimte is gekozen, ik ga een basis van betonstenen waterpas leggen als basis.
Plaats reactie