welke kachel om zelf te bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jwardenier

welke kachel om zelf te bouwen

Bericht door jwardenier »

Ook ik zou graag een kachel zelf bouwen ,hij zou gemaakt kunnen worden op de scheiding van 3 vertrekken ,met de stookdeur in de bijkeuken om zo de keuken en woonkamer te verwarmen . Veder zou de kachel gebruikt moeten kunnen worden om in te bakken en koken en zou hij ons van warm water moeten kunnen voorzien ,in het stook seizoen . In het boek van W Aalders staat dat de trage kachel [Finoven] met een stookbeurt van 25 kg hout per 24 uur gestookt kan worden ,en deze met een oven uitgevoerd kan worden in de na verbrander . Deze kachel spreekt mij erg aan ook gezien zijn robuustheid .
Nu heb ik nog wel vragen , zou een rocket verbranding het houtverbruik nog omlaag brengen en kan deze kachel zonder aanpassingen uitgevoerd worden met een rocket verbranding .Ook vraag ik mij af of er in het schoorsteenafvoerkanaal een boiler geplaatst kan worden.
[D J heeft dit eens getekend ] en dan nog de vraag hoe groot zou deze boiler moeten zijn.Er is plaats voor een ruime boiler 1500 l of groter is geen probleem maar hij moet natuurlijk wel warm genoeg worden voor tap en bad water.Later zou deze ook gebruikt moeten kunnen worden voor vloer of muur verwarming in bv badkamer en serre en uitbreiding met zonnepaneel
De woonvertrekken meten ongeveer 100 m2 vloeroppervlakte met 15 cm schuim isolatie ,de buiten muren 10 cm glaswol isolatie .9 m2 dubbel glas . Rookkanaal is rond 15 gemetseld met lucht spouw
We stoken nu een Alteg speksteen kachel ,continu stook max 16 kW .
Wie zou mij kunnen helpen met antwoorden op deze vragen .
Met vr gr John
Ernest Dubois

Re: welke kachel om zelf te bouwen

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Warmte uit de schoorsteen gebruiken lijkt mij niks want met dat massa kachel blijft de warmte in de stenen van de ombouw, behalve in het begin fase, om de kamers een warmer gevoel te geven en wordt de schoorsteen afgesloten na de verbranding. Dat warm water gedoe lijkt mij een heel hoog eisen voor zo kachel wat in principe een heel eenvoudig systeem is en moeten blijven maar dat is hoe ik het zelf ziet, misschien zijn er anderen, kenners, die jouw ideeën wel in zien zitten. Voor de rest moet je het gaan doen. Geen beter bron van verwarming voor de huis bestaat.

Dit was onze eerste kachel. Ik mis hem erg.
kachel.jpg
Groette,

E.DB.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Werken, das leuk.
jwardenier

Hallo Ernst , ik kan me voorstellen dat je zoon kachel mist ,erg mooie kachel . Dit is ongeveer wat ik zou willen maken ,alleen de stookruimte dan in een ander vertrek .Deels om die ook te verwarmen maar ook om de rommel in huiskamer te beperken .
Je schreef dat het idee om ook water te verwarmen met een b v oude gas boiler in de schoorsteen niet zon goed idee was .
Het zou mij ook gaan om de stooktijd en daar dan de restwarmte van te benutten , maar wellicht heb je gelijk, ik hoop nog wat meer reacties te krijgen .Het zou wel erg mooi zijn als het wel kan of dat het op een andere manier kan dan ik schertste .gr John
Lieve

Bericht door Lieve »

Wat mooi! Ik begrijp heel goed dat je die mist.
Ernest Dubois

Zoals een zon die zijn trouw hond mist.

E.DB.
Werken, das leuk.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

John W,

Die boiler-in-rookgaskanaal kan alleen als je een kachel of fornuis hebt met te hoge resttemperaturen. Bij nieuwbouw zou ik ervoor kiezen om de boiler zo te integreren, dat die via een apart rookgaskanaal direct warmte krijgt. Bijvoorbeeld een stookkamer met twee heat risers, die afzonderlijk afgesloten kunnen worden, of één riser die aan het eind splitst middels een driewegklep. Houdt er rekening mee, dat een boiler die ook warmtewisselaar is, graag iemand in de buurt heeft om oververhitting te voorkomen. Ik heb hem nog niet gebouwd, omdat de gasboiler inwendig geroest was.... RVS exemplaar iemand? Omkasting heb ik inmiddels gevonden.

Verder geef je zelf al aan in steen te willen bouwen. Dat is het makkelijkste, omdat je bijna geen gereedschap nodig hebt, terwijl de materialen bijna niets kosten. Alleen deuren, luiken, oven en evt een kookplaat kosten wat.

De berekening van de hoeveelheid massa is een lastige. Ritsaert heeft het al eens gemeld: je zou met dunne lagen leem moeten beginnen en die -indien nodig- opdikken als meer massa verantwoord is. Je heb al snel teveel massa, op het moment dat je met steen en leem gaat werken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Ik heb hier een Vaillant gasketel staan. Als iemand wil testen... heb nog niet kunnen kijken hoe hij er aan toe is.
Mijn plan was deze 2 meter boven de kachel te plaatsen met een 3 wegklep in bypass...

Op Ebay komen ook regelmatig Badeofen's voorbij van Wikora, deze zijn drukvast en verder zonder aanpassing gereed voor vaste brandstof.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

@ EdB,
Pracht kachel, kan me voorstellen dat je die mist. Is dat zelfbouw geweest? Fins spul?

@JW
Een massakachel heeft een beperkt vermogen. Je bouwt een forse en grote massakachel met dikke muren. De kachel heeft een grens aan de hoeveelheid hout die je er mee kan stoken. Als de binnenkant namelijk heel heet is en geen warmte meer opneemt dan stook je voor de mussen. Als je stevig zou door stoken dan stook je de kachel zelfs kapot. Dat betekent dat je bijvoorbeeld maar 3 keer kan stoken per 24 uur en dit levert dan 3 keer 40 kW = 120 kW gedeeld door 24 uur = 5 kwh. Met die grote kachel! Als je de kachel dunwandiger maakt koelt hij sneller af en kan je vaker stoken.

Ik ga er hierbij van uit dat je rookgassen ongeveer 100 graden zullen zijn zodat je geen condens problemen krijgt. De vraag is dan hoeveel warmte je nodig gaat hebben voor je huis, redelijk oppervlakte, 3 vertrekken. Ik denk dat je die 3-5 kW (die 5 kW betekent al heel fors stoken) hard nodig zult hebben (gezien ook het vermogen van de alteg kachel is dat dus al heel krap). Dat betekent dat je eigenlijk geen vermogen hebt voor een warmtewisselaar. In de praktijk betekent dit dat je de massakachel zult leegtrekken. Daar is wel een oplossing voor te vinden natuurlijk..

De Finoven van Aalders is een tegenstromer met een klassieke vuurkamer. Alternatief is bijvorbeeld een rocket met een bell, zoals ontworpen door Peter van den Berg.

Een paar verschillen;
* het rendement van de rocket is beter
* het gebruiksgemak van de rocket is beter (stoken komt minder nauw, vochtig hout stopt de kachel niet)
* de rocket is schoner

Beide kachels geven alle ruimte voor een maatontwerp naar smaak. De rocket heeft een wat smaller en hoger deurstel (is ook wel aan te passen). De finoven heeft meestal een wat breder deurstel.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois

Ik denk ik weet wat je bedoeld Ritseart. Laat ik het zo zeggen, nee, hij was oorspronkelijk door Roland Voppel gebouwde nu al 13 jaar geleden en wel met Finns onderdelen, ik heb hem wel verbouwde maar dat is een andere verhaal.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
jwardenier

Bedankt voor jullie reacties .D J volgen W Aalders zijn boek zou de temperatuur onder bij de schoorsteen max 200 gr mogen worden .Via een bijpas zoals jij beschreef lijkt het mij wel te kunnen om hiermee water te verwarmen .In een van mijn 12 ambachten ben ik ook metselaar geweest , de tekeningen van Aalders zijn erg duidelijk dit is wel de reden waarom ik voor deze kachelbouw kies . Ik heb ook al een gas boiler uit elkaar gehaald ,deze bleek ook rot te zijn .Kwam uit het inmiddels verbouwde melklokaal .De werking lijkt op een vat met afvoerbuis er door ,zo kwam ik op het idee om een watertank van 600 of 100 l om te bouwen tot boiler.Er kan dan gelijk een w wisselaar of meerdere w w in .Wat denk je zou dit kunnen ?
Benthuis , bedankt voor je aanbod ,ik ben mij nog aan het oriënteren D J zal de boiler waarschijnlijk direct kunnen gebruiken .
Richard ,de 100 m2 vloeroperavlakte daarvan zijn de keuken en woonkamer 80 m2 de bijkeuken meet Ong 20 m2.
In de bijkeuken komt, zo ik het bedacht heb ,de stookdeur en deze ruimte zal maar deels verwarmt worden ,Aalders spreekt in zijn boek dat een middelgrote kachel een 50 tot 100 m2 vloeroppervlakte gemakkelijk kan verwarmen .Mijn gedachten gaan naar de grote dubbelwandige Fin oven.De kachel met leem afwerken en zo de massa te bepalen gaat dit ook op voor deze robuuste kachel?
Ook schreef je dat een rocket verbranding nog schoner ,zuiniger en makkelijker in gebruik zou zijn ,De binnen pot van de Finoven bestaat uit vuurvaste steen kan daar zo een rocket verbrander in en werkt dan de naverbrander ook nog want daar zou wel de oven in moeten om brood te bakken .Het lijkt mij op zich al een erg zuinige kachel met 20 kg hout per 24 uur ,we stoken nu ruim 40 kg per 24 uur .
Ernest ,Mag ik vragen wat de reden is dat je de Fin oven niet meer hebt , Jij hebt ervaring ,klopt de beschrijving van Aalders een beetje Qua houtverbruik en de te verwarmen oppervlakten
ritsaert snijder

@EdB, ik dacht al dat hij van Roland Voppel was, wel een herkenbaar model. Mooi ding.

@jwardenier, ik heb een vergelijkbare Finoven met tegenstroomkanalen. Zelfde model als EdB maar dan met een zitbank en zonder oven. En met de nieuwste vuurkamer. Ik heb maanden geëxperimenteerd met deze kachel met een warmtewisselaar. Maar de opbrengst valt zwaar tegen en je moet ook nog de nodige veiligheden inbouwen. Als je meer warmte gaat onttrekken dan geeft de kachel minder warmte af in de ruimte.

Voor een metselaar is het bouwen niet echt moeilijk. De tekeningen zijn haast niet te krijgen. De metalen delen uit Finland zijn heel prijzig. Voor minder geld metsel je een rocket in een bell en dan heb je een beter en makkelijker brandende kachel. Die er hetzelfde uit kan zien.
groet!

Ritsaert
Dutch John

Bericht door Dutch John »

JW,

Een 600 liter tank als boiler én wisselaar gebruiken, lijkt me wat groot. Op een gegeven grootte heb je te weinig buitenoppervlak ten opzichte van inhoud. Een 100 liter vat is bovendien wat hanteerbaarder in een rookgaskanaal te verwerken. En hoeveel warm water heb je nodig? Voor privégebruik valt dat wel mee. Bedrijfsmatig is het natuurlijk een ander verhaal.

Ik ga de boiler plaatsen in een stalen hang/leg kast. Kun je de schappen en schotten gebruiken voor de kanalen en kleppen in de kast. En de deur is handig, want je wilt er bij kunnen om het vat af en toe asvrij te maken. Isolatie aan de binnenkant.

Als je die 200 graden rookgastemperatuur lang genoeg haalt, moet hier warm water uit te halen zijn. Maar het vooraf inschatten van de rookgastemperatuur is heel lastig. Daarom zou ik een extra klep en kanaal inbouwen, zodat je rookgassen ook binnendoor (rechtstreeks) langs de boiler kunt sturen. Een bypass kanaal om de kachel makkelijk aan te kunnen steken is vaak wenselijk. Misschien kun je deze klep en kanaal ook gebruiken voor de boiler.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder

JW,
Ik heb er nog eens over lopen peinzen. En je vraag nog eens gelezen.

Of de kachel voldoende vermogen heeft moet je kunnen berekenen met een warmteverliesberekening (altijd lastig) of kunnen afleiden uit je huidige stookgedrag. Uit je verhaal maak ik op dat je dezelfde ruimte nu stookt met de Alteg. Je gebruikt nu ongeveer 40 kilo hout. Reken je zelf niet rijk! Ik denk dat je ongeveer dezelfde hoeveelheid hout gaat gebruiken. Zeker met het verouderde model van Aalders. Maar dat is ook afhankelijk van de massa en de indeling van de ruimte. Je krijgt meer stralingswarmte.

Ik schat dat een grote Finoven (tekening 1) zoals bijvoorbeeld uit het boek van Aalders echt niet meer kan stoken dan 40 kilo per dag. Als je er veel meer in stopt stook je hem kapot want dan wordt hij te heet. Dat duurt natuurlijk wel even.

JW schreef;
De kachel met leem afwerken en zo de massa te bepalen gaat dit ook op voor deze robuuste kachel
? Ja ik heb dat onlangs ook gedaan met mijn eigen RBB kachel.

Een kachel met minder massa koelt sneller af en daar kan je dus meer uithalen. Maar die wordt al snel weer te heet.

Je kan ook een vuurkamer maken waarbij de hete gassen in een (zeer hittebestendige) kamer komen en dat je met twee kleppen de rookgassen naar een wisselaar kan sturen of naar een stenen massa bell. Voordeel is dat je naar behoefte kan stoken voor warmwatergebruik of warmte (tekening 3). Is een experimenteel model.

De constructie van een rocket in een bell is simpel en heb ik met een tekening (2e tekening) toegelicht. Groot voordeel is dat de deur van de rocket tijdens het stoken altijd open kan. Bij een finoven stromen de rookgassen de kamer in als de deur open is. Dat betekent dat je niet perse batchgewijs hoeft te stoken. Deze opzet is al vaker uitgeprobeerd.

Aandachtspunt is natuurlijk ook altijd de beveiliging.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet!

Ritsaert
jwardenier

D J je hebt gelijk ,het warme water wat we nodig hebben zou met 100 l ruim gedekt zijn ,maar omdat de mogelijkheid zich voordoet om een hele grote te plaatsen dacht ik het groter te moeten aanpakken .
De ruimte waar ik de kachel gepland heb wordt nu ingenomen door een vaste kast 60 x 120 aan de achterzijde is de woonkamer dus een gat in de muur slaan is voldoende om ruimte te maken voor grote kachel ,de muur grenst ook aan de bijkeuken vandaar dat ik daar de stookopening bedacht had . Dan staat naast de vaste kast nu een schouw met een vloeroppervlakte van ruim 1 m2 .Daar zou mooi een rookgas boiler kunnen en dan is er nog ruimte genoeg om de kanalen in te plaatsen en een droogkast , of een Bell met w w.
Richard . Bedankt dat je zo mee denkt . Gisteren heb ik 35 kg hout verstookt met de zon op de ruiten was het 26 gr in huis en hebben we de deur naar de serre opengedaan en hebben daar de koffie genuttigd.
De Alteg visjen canada weegt 300 kg en kan ook als warmte accu dienen door hem wanneer er nog een vuurgloed in ligt af te sluiten hij blijft dan 6 tot 8 uur warm genoeg ,de woonvertrekken zijn als we dit s avonds doen s morgens nog een 16 tot 17 gr , overdag is het een 18 tot 20 gr in huis ,bij winderig weer wat minder bij zonnig weer vaak veel te warm . Voor dat we ons huis geïsoleerd hadden moesten we vaak de 2 e kachel ook een Alteg maar dan de gourmet er bij stoken ,daar kookten en bakten we dan ook in .Dit stook seizoen hebben we Ong 6 m3 gemengd hout verstookt 2/3 eik Het gemiddelde verbruik ligt op 40 kg per dag op de koude dagen ,voor en na seizoen 15 kg per dag [Warmteaccu] . Maar dit is niet echt een winter . Vr.Groet. John.
deleted

Bericht door deleted »

Over de veiligheid en rendement van de wisselaar moeten we nog eens goed nadenken. (open systeem met tapspiraal lijkt me de veiligste weg voor SWW)

Maar ik zou graag eerst een stapje terug gaan: hoe laag kan je de rookgassen in een bell of wisselaar naar beneden dwingen ?
Dat is me niet duidelijk en lijkt me toch een belangrijk element voor de goede werking.

Als we de bodem van de stookkamer als 0-peil nemen, dan zie ik dat in de eerste en laatste tekening van Ritsaert de uitgang lager zit dan het 0-peil.
In de middelste tekening op het 0-peil.
Ik neem aan dat deze tekeningen uit de losse pols getekend zijn.
Maar ik zie bij de reeds gebouwde exemplaren (met bell) ook steeds wisselende hoogtes van de uitgang...

G
Plaats reactie