Info ivm Rocket Stove

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

nick1990

Info ivm Rocket Stove

Bericht door nick1990 »

Heb vandaag een Rocket stoof gemaakt met warm water productie.
Het water wordt snel warm maar nu is mijn vraag of de voorzijde waar ik mijn hout inplaats of ik deze mag gedeeltelijk afsluiten ?
Het hout gaat er snel door , als ik minder zuurstof geef zou het hout minder snel verbranden ?

Iemand een idee hoe ik het probleem kan oplossen

Morgen komen er foto's
ritsaert snijder

Re: Info ivm Rocket Stove

Bericht door ritsaert snijder »

Nick,
is het een rocket batch box? Wat is de maat?
groet!

Ritsaert
nick1990

Bericht door nick1990 »

Het is een j vormige stoof , met schouwbuis van diameter 150mm.
Ingebouwd in olievat van 200l.
Rond het verticale deel is een koperenbuis geplooid.
Dusja een simpele opstelling met horizontale vuurkamer, bocht van 90graden endan verticale schouw uit het olievat met daar rond de koperen wikkeling die er aan de onderzijde en aan de bovenzijde eens wordt uitgebracht.

Morgen plaats ik een paar foto's & filmpje.

Mvg nick,
nick1990

Bericht door nick1990 »

foto's

kan iemand me uitleggen hoe ik een video hier opzet ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick1990

Bericht door nick1990 »

filmke van m'n rocket stove

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

nick1990 schreef:kan iemand me uitleggen hoe ik een video hier opzet ?
Op de onderste rij boven het edit venster staat een knop "youtube". Met die knop komt er een youtube aan en youtube uit. In de youtube link staat ergens halverwege v=, alles na de = moet tussen de links, dan werkt het. Probeer je eigen bericht met filmpje even te quoten, dan zie je het.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
nick1990

Bericht door nick1990 »

merci , ik snap nu hoe je filmke kunt bijplaatsen,
nick1990

Bericht door nick1990 »

nick1990 schreef: Het water wordt snel warm maar nu is mijn vraag of de voorzijde waar ik mijn hout inplaats of ik deze mag gedeeltelijk afsluiten ?
Het hout gaat er snel door , als ik minder zuurstof geef zou het hout minder snel verbranden ?
ga ik dan meer rookontwikkeling krijgen? ( wat zeker niet de bedoeling is)

Iemand een idee hoe ik het probleem kan oplossen

Morgen komen er foto's
iemand die me verder opweg helpt ??
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Om je uit de droom te helpen: dit is niet zoals een rocketstove bedoeld is. Je moet de heat-riser isoleren en pas NA de heatriser warmte gaan afnemen. Nu ben je de heatriser aan het koelen en zorg je daarmee voor onvolledige verbranding. Verder gaat een groot gedeelte van de warmte letterlijk de pijp uit. Voldoende ruimte voor verbetering dus....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
nick1990

Bericht door nick1990 »

kockie schreef:Om je uit de droom te helpen: dit is niet zoals een rocketstove bedoeld is. Je moet de heat-riser isoleren en pas NA de heatriser warmte gaan afnemen. Nu ben je de heatriser aan het koelen en zorg je daarmee voor onvolledige verbranding. Verder gaat een groot gedeelte van de warmte letterlijk de pijp uit. Voldoende ruimte voor verbetering dus....
Het olievat is volledig gevuld me isolatie ( vermuculiet )...
Kan je me eens uitleggen wat ik dan juist moet veranderen ?
Mvg nick,
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

De spiraal van de heatriser afhalen, heatriser dubbelwandig maken (van hittebestendig materiaal als het om meer dan een experiment gaat). Olievat verlengen zodat de heatriser binnen het vat uitkomt met de schoorsteenuitgang aan de onderkant. Een of meerdere spiralen plaatsen, testen en rapporteren :D :!:

Misschien blaas ik een beetje hoog van de toren als ik zeg "Beginnersfouten", maar ik heb zelf dit al eens als gedachtenexperiment gehad en ben op tijd gecorrigeerd met dank aan Peterberg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
nick1990

Bericht door nick1990 »

kockie schreef:De spiraal van de heatriser afhalen, heatriser dubbelwandig maken (van hittebestendig materiaal als het om meer dan een experiment gaat). Olievat verlengen zodat de heatriser binnen het vat uitkomt met de schoorsteenuitgang aan de onderkant. Een of meerdere spiralen plaatsen, testen en rapporteren :D :!:

Misschien blaas ik een beetje hoog van de toren als ik zeg "Beginnersfouten", maar ik heb zelf dit al eens als gedachtenexperiment gehad en ben op tijd gecorrigeerd met dank aan Peterberg.
Uit fouten leer je e !:)
Ga het aanpassen.. En rapporteren natuurlijk :)
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Je ziet jouw contraptie meer op youtube. Het werkt wel, maar niet zoals ie bedoeld is en zeker niet optimaal. Ik ben benieuwd wat het wordt. Denk je om de veiligheid :?: :!: :!:
nick1990

Bericht door nick1990 »

Misschien een stomme vraag , kan ik de rookgassen niet terug naar beneden laten gaan?
Deze opstelling behouden en 2x coude van 90graden tot beneden in het vat endan terug naar boven laten komen .. Dat de warmte 2 keer door het vat passeert en nog een spiraal bij ?
MatthiasD

Bericht door MatthiasD »

Je hoeft in principe niet zo gek veel te wijzigen volgens mij. De spiraal uit dit vat halen en de deksel er weer op. Dan een 2e vat met open onderkant erop en hierin de spiraal monteren, kan de spiraal ook gelijk een stuk groter worden (= meer warmte opname) ergens onderaan de zijkant van dit 2e vat een gat maken, schoorsteenpijp eraan en klaar :mrgreen:
Plaats reactie