Lambdasonde, probleem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RuudBalk

Lambdasonde, probleem

Bericht door RuudBalk »

Goedemiddag,

In mijn streven naar de schoonst mogelijk stook (het maximum haalbare met een goede houtkachel) ging ik aan de gang met een lambdasonde. Zuurstof meten dus.

Het meetpunt is onderaan de afgaspijp, 13 cm boven de topplaat (foto’s).

Ik gebruik een “sprongsonde”. Geen breedband- of andere sonde. Je ziet op de voltmeter inderdaad sprongetjes. Zo’n sonde wordt in auto systemen achter de katalysator gezet.

In de eerste instantie gebruikte ik een tweedehands Bosch, 4 draads, en een universele voltmeter. Dat gaf geen resultaat.

Daarna heb ik een voltmeter aangeschaft met een bereik van 0 tot 1 volt gelijkstroom.
De “sprongsonde” geeft namelijk maximaal 0,9 volt gelijkstroom.

Inmiddels een nieuwe lambdasonde aangeschaft, sprongsonde, 4 draads, een Plam.

Bij zowel de Bosch als de Plam gaat het niet goed.

De sonde werkt goed bij 350 graden. Daarom heb ik 4 draads, hiervan zijn er twee voor een verwarmingselement.

Beide sondes geven in de koude afgaspijp een signaal af, steeds 5 sprongen, de Bosch soms een 6e sprong. Dat komt overeen met ongeveer 0,7 tot 0,8 volt. Ook met ramen en deur open (maimale lucht/zuurstof). Blijft zo overigens doorgaan ook als alles dicht is.
(Ook tijdens de stook merk ik niets van een wijziging als het ventiel wordt dichtgedraaid of juist volledig open.)

Het vreemde is dat de temperatuur in de afgaspijp slechts kamertemperatuur is.

Sluit ik de verwarmingsdraden aan, aparte 12 volt voeding, dan stopt het. Steeds minder sprongen tot nul.

Hoe is het mogelijk dat het aansluiten van de verwarming –juist nodig voor een goed functioneren- het signaal van de sonde laat stoppen?

[Twee witte draden voor de verwarming, één zwarte draad voor het signaal, één grijze draad voor de massa … in mijn opzet de min]

Groet, Ruud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
marini

Re: Lambdasonde, probleem

Bericht door marini »

Ik volg je topic met grote intresse,

Het enige dat ik vaag weet is dat het mengsel misschien wel arm van samenstelling was en bij opwarmen (correctie werking) dus ook naar nul volt gaat?
Janssen

Bericht door Janssen »

Hallo,

Leuk project ik ga volgen.
Ik had een paar dingen,
Waarom gebruik je een sonde die achter een cat hoort en er niet voor? daar is de o2 toch belangrijk voor de cat?
Zou het kunnen dat de temperatuur te hoog is voor de sensor op die plek?
Of dat er op die plek een rare werveling in de rookgas stroom zit? normaal gesproken voor een stabiele luchtstroom 5x de diameter van de buis aanhouden na een bocht of klep 150mm x 5 = 750mm
Als je het niet probeert, zal je het je altijd af blijven vragen.
RuudBalk

Bericht door RuudBalk »

@Hallo Janssen

Ik gebruik deze sonde vanwege de prijs en omdat ik deze via de auto- en motorwereld tegenkwam (zie artikel). Het signaal geeft tot 1 volt DC.
De andere is een breedbandsonde, duurder. Misschien zitten die in houtvergassers en pelletkachels? Dit signaal geeft een hogere spanning.

@Hallo Michel

Ik kwam op Technologieforum je verwijzing naar de meting bij Pedro Koi tegen (inzake schoorsteentrek). Ik heb het opgezocht en zag in het overzicht ook een tabel (bijlage) met lambdawaarden.
Gaat het hier om restzuurstof, of is het wat anders?

Als het om restzuurstof gaat kan ik die getallen dan linken aan die van mijn meting (bijlage)? Als ik het goed begrepen heb geeft bij mijn meting een getal van 0,2 volt een arm mengsel aan, dus veel zuurstof?

Groet,
Ruud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RuudBalk

Bericht door RuudBalk »

Hallo lezers,

Ik heb inmiddels zelf het antwoord al gevonden, o.a. op dit forum. De genoemde Lamda-waarde is de restzuurstof/luchtovermaat.
De vraag die overblijft is hoe zet ik de waarde van de voltmeter om naar de Lambda-waard?

Groet,
Ruud Balk.
Plaats reactie