Kout houd, mag dat?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pieke

Kout houd, mag dat?

Bericht door Pieke »

Een linker hersenhelft fetishist zou zeggen:"Nee, dat mag niet"

Maar voor de foenkelaars alhier.Een blokje hout, uit je houthok, wat voldoende heeft kunnen drogen.Mag ie direct erin, of toch beter om 'm ff te laten acclimatiseren?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
bertocello

Re: Kout houd, mag dat?

Bericht door bertocello »

Indien mogelijk laat ik altijd op kamertemperatuur komen, maar soms lukt dat niet en dan gaat het zelfs ijskoud de kachel in. Tot nu toe geen probleem of zelfs maar verandering in het vlambeeld gezien.
Ik heb wel altijd DROOG hout.
Bertocello
Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Dus, een keer in de week stapel ik hout van uit de hok binnen naast de kachel een van daar opbranden. Als ik hout direct vanuit de hok in de kachel stopt merk ik een verschil in condens vorming bij opstarten wat ik zie als nadelig.

E.DB.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

met koud (en bevroren hout) breng je de temperatuur in de vuurkamer naar beneden(slechtere verbranding, slechter rendement, kans op condensatie?). Maar ja...om het hout te gaan opwarmen in de kamer...
groet!

Ritsaert
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Zodra je koud hout naar binnen brengt zal er al vocht op condenseren en zal het hout minder makkelijk vlam vatten. Vooral met aanmaakhout merk je dat al.
groet,
Erik
migjes

Bericht door migjes »

een blok hout van enkele kilo's van -10 graden tegen over een houtkachel van enkele 100kilo's op een temperatuur van enkele 100den graden.
is dan het koude hout niet een druppel benzine op een gloeiende plaat?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat gevoel heb ik ook. Het verschil van een paar kilo hout wat van -10 (als het dat al is) naar +20grC gebracht moet worden, over dat verschil heb je het. Ik denk dat het niet in percentage rendementsverlies uit te drukken is.

Wat misschien iets meer effect kan hebben: Bij -10 is de lucht droger dan met de huidige temperaturen van rond de+10grC. De lucht, en dus ook het (oppervlak van) hout zal wat meer vocht mee de kachel in dragen.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Ik gooi het er ook gewoon koud in. Ik zorg wel dat het vuurbed nog goed heet is.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie