Hallo Allemaal,
Een tijdje geleden heb ik middels het forum een advies gekregen over het correct aansluiten van onze houtkachel op de CV aansluiting.
Dit nieuwe schema welke ik als bijlage heb toegevoegd heb ik voorgelegd aan de installateur.
Echter komt deze terug met de volgende opmerking:
"Wanneer heb buffervat op temperatuur is en de ketel aan het branden is, zal de installatie van 2 kanten gevoed worden met warmwater.
Ook zouden dan de 2 pompen tegen elkaar in staan te pompen.
Om bovenstaande situaties te voorkomen, zal de ketel een signaal moeten krijgen als het buffervat op temperatuur is."
Ik begrijp wat hij zegt maar vraag me af of dit inderdaad een probleem is.
Graag zou ik willen weten of ik hier inderdaad rekening mee moet houden of dat er nu van een mug een olifant wordt gemaakt.
Alvast bedankt voor de reactie.
Mvg, Bumke
2 pompen in hout CV installatie
Moderator: Moderators
-
bumke
2 pompen in hout CV installatie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- sathopper
- Contacteer:
Re: 2 pompen in hout CV installatie
Ik heb deze sitatie ook met twee pompen. Technisch geen probleem beide pompen kunnen hun druk kwijt via de verbruikers. Wenselijk is het niet. Daarom staat bij mij de thermostaat van de houtkachel hoger dan die van de CV ketel. Op deze manier slaat de CV niet eerder aan dan de buffer/houtkachel niet meer aan de vraag kan voldoen.
Gr,
SH
Gr,
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
-
bumke
SH,
Bedankt voor je antwoord.
Wat bedoel je met de thermostaat van je houtkachel?
Waar plaats je deze, wat meet hij dan (omgeving temperatuur, water temperatuur) ?
En staat dan de temperatuur van de CV niet hoger dan die van de Houtkachel? Zodat de houtkachel eerder aangaat dan de CV?
Zoals je ziet kan ik je oplossing niet plaatsen
Bumke
Waar plaats je deze, wat meet hij dan (omgeving temperatuur, water temperatuur) ?
En staat dan de temperatuur van de CV niet hoger dan die van de Houtkachel? Zodat de houtkachel eerder aangaat dan de CV?
Zoals je ziet kan ik je oplossing niet plaatsen
Bumke
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
De situatie dat de cv aan het branden terwijl de buffer heet is, is er eentje die je moet zien te voorkomen. Dat is zonde van de energie! Volgens je plaatje ga je werken met een controller. Die kun je dat laten regelen. Alternatief is inderdaad een aparte thermostaat voor de aansturing van je cv-ketel en de pomp van je buffer. De cv thermostaat dan lager zetten.
Je zou ook een aanlegthermostaat kunnen gebruiken die je bovenin/aan de buffer maakt. Die zou je dan kunnen instellen dat deze de cv-ketel uitschakelt als de buffer op temperatuur is.
Is er overigens een reden dat de pomp en terugslagklep van de buffer in de aanvoerleiding (hete leiding) zit? Die kan normaal gesproken beter in de retour leiding.
Je zou ook een aanlegthermostaat kunnen gebruiken die je bovenin/aan de buffer maakt. Die zou je dan kunnen instellen dat deze de cv-ketel uitschakelt als de buffer op temperatuur is.
Is er overigens een reden dat de pomp en terugslagklep van de buffer in de aanvoerleiding (hete leiding) zit? Die kan normaal gesproken beter in de retour leiding.
Laatst gewijzigd door kockie op 01 nov 2013, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: verwarriong aangepast
Reden: verwarriong aangepast
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Jan.
Wanneer het buffervat op temperatuur is en de ketel aan het branden is
Je ketel is je houtkachel of cv ketel of heb je beide? Termen door elkaar.
Wanneer zou deze situatie kunnen voorkomen?
Als je houtkachel het buffervat over verwarmd is dan je buffer niet te klein?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
- sathopper
- Contacteer:
Hallo Bumke,bumke schreef:SH,
Zoals je ziet kan ik je oplossing niet plaatsen![]()
Bumke
Mijn thermostaat van de Hout-CV zit direct naast de Nefit CV thermostaat. Zie foto.
De Nefit staat op 19 graden de Hout CV op 21.
Vaak zet ik als ik stook de Nefit handmatig even lager. Dan gaat het zowieso goed.
Ik kan mijn Nefit ketel niet op een andere manier uit schakelen omdat ik een modulerende thermostaat heb.
Een simpele thermostaat zou je kunnen onderbreken om deze tijdelijk uit te schakelen.
succes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---