Atmos dc25gs houtvergasser stook probleem.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
de_lange

Atmos dc25gs houtvergasser stook probleem.

Bericht door de_lange »

Sinds 3 jaar maak ik nu gebruik van de atmos dc25gs houtvergasser voor verwarmen van het huis.Een prima ketel zonder elektronica voor regeling,sturing.
Echter heb ik regelmatig het probleem dat het hout in de voorraad ruimte brand(boven gedeelte van de ketel) en dus niet goed vergast.De ketel rookt dan ook en komt niet aan de 80 graden bedrijfstemperatuur.Blijft zo rond de 70 graden hangen.
Ik heb ook gemerkt dat het afhankelijk is van hoe ik de ketel vul en met welk soort hout.Het probleem komt steeds vaker voor.Ketel is zuiver gemaakt net zoals de schouw.
Heeft iemand hier een oplossing voor of is het een typisch probleem voor dit type ketel?
JantjeV8

Re: Atmos dc25gs houtvergasser stook probleem.

Bericht door JantjeV8 »

Hout niet droog genoeg?
Gaan de luchtkleppen ver genoeg open? Niks voor de openingen?
Retourwatertemperatuur hoog genoeg (min 65grC) ingesteld? Of component defect daar in?
de_lange

Bericht door de_lange »

Hout is droog.Alle luchttoevoer is ook zuiver,de ketel en schouw zijn pas zuiver gemaakt.Hier zal het niet echt aan liggen.Toen de ketel nieuw was deed hij dit ook.Het is echt afhankelijk hoe ik het hout tast en wat voor soort hout het is.Ik vermoed dat het een constructie probleem is of dat de ventilator niet sterk genoeg is.Misschien hebben mede stokers dezelfde ervaringen?
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Weet niet in hoeverre een GS 25 verschilt van mijn DC 32 S maar als het hout in de bovenste ruimte te hard brandt dan kan het liggen aan de aansteekklep, dat deze niet goed afsluit, of de klep van de primaire lucht staat te ver open.

Het is inderdaad afhankelijk van het soort hout dat je stookt, hoe ver de primaire lucht open moet staan. Bij mij staat hij maar een mm of zes open.
Verder moet het hout strak, dicht in de verbrandingsruimte gestapeld worden, te los geeft ook meer brand, te weinig gasvorming en rook.

Er moet zich een goed dicht gloedbed vormen om mooi te vergassen en het gevormde gas goed te kunnen ontsteken.

Je retourwater temperatuur moet in de buurt van de 70° komen en bij de bedrijfstemperatuur van ca. 80° moet de luchtklep achter nagenoeg dicht vallen. De minimum spleet moet je zelf instellen met het schroefje, ik heb hier ca 3 mm ingesteld.

Het is vaak een kwestie van instellen maar met alle wetenschap staat die van mij ook wel eens te twijfelen en komt hij niet op temperatuur.
Het hout na laten zakken, even laten branden met de bovendeur open biedt dan vaak de oplossing.

Kun je de waardes van de retourtemperatuur en de rookgastemperatuur meten? Dit is belangrijk om de kachel af te kunnen stellen.
Een temperatuurmeter voor de retour-ingang van de ketel en een insteek rookgastemperatuurmeter ca. 30 cm achter de rookgas-uitgang zijn standaard zaken die je moet hebben. Rookgastemperatuur bij deze modellen ligt idealerwijze tussen 180 en 210 graden.

groet Jos.
de_lange

Bericht door de_lange »

Het is dus blijkbaar niet een alleenstaand probleem.Meerdere houtvergassers blijken er last van te hebben.Min of meer een geruststelling voor mij.
@bonkelaar:ik kan de temp wel meten ja. Ik gebruik een laddomat voor de retour temp op punt te houden.En de schoorsteen temp kan ik +/- 1,3m van de ketel meten.Ik weet niet of dit dan wel 100% bruikbaar is.De primaier lucht staat bij mij wel meer dan 3mm open.Misschien hier eens wat mee spelen.
Plaats reactie