@ Gandalf
Ik vind het inderdaad ook een grey oven omdat je de oven ook volledig en enkel als white oven kan gebruiken.
@ Gerard,
De standaard houtgestookte pizza wordt ook in een black oven gebakken waarbij er in de oven wordt doorgestookt. Ik heb daar nooit heel veel rooksmaak geproefd.
Dat zal anders liggen bij een cake. Maar de cake die ik heb gegeten uit een blackoven - finoven (niet gestookt tijdens het bakken) was zonder rooksmaak. Dat proef je bij een cake al heel snel.
En die klep ga ik inderdaad wel een keer vergeten. De grote vraag is hoe vaak.... Maar als ik een chamotte sluitsteen maak en in de oven schuif dan kom ik die tegen als ik de cake - cakes in de oven schuif. Ik krijg er al zin in.
De finfornuizen hebben toch ook een oven waar je de rookgassen doorheen kan leiden? Ik kan me een buitengewoon ingewikkeld stelsel van chamottestenen herinneren die elke keer weer opnieuw moesten worden verwijderd...om twee millimeter te worden verschoven..

Buitengewoon leerzaam!
@ Pietje...485 graden is inderdaad de ideale temperatuur maar als je te laat ben...