Onlangs was ik op een ander forum aan het brainstormen over m'n gevel, momenteel een (naar mijn mening) lelijke gele baksteen die er ongeveer zo uitziet:
Idee was nu om buitenisolatie te steken (standaard PUR platen langs twee kanten dampscherm),en af te werken met een folie. Aalleen geen idee welke folie, betaalbaar, ik hiervoor kan gebruiken? Op hoeveel moet ik rekenen per m2? Mag het gewoon epdm zijn van 0,1 dik? moet er eigenlijk wel folie op, de Hedera beschermt de wand toch ook en PUR isolatie gaat toch niet kapot van regen en het blijft goed ademen?
Als ik die isolatie laat steken door een aannemer kan ik daardoor winst maken op de BTW (6%) en een premie krijgen, maar hoe dik moeten de PUR platen dan zijn? Er is ook al geïsoleerd in de spouwmuur (isoparels) dus ik weet niet of ik er wel 'profijt' mee doe (cumulatieve premie is max 2.000) en het niet beter zelf kan doen. Ik zou dan zowiezo zelf een stelling huren, en nadat de isolatie gestoken is direct de planken bovenaan monteren en de betonnetten onderaan.
Op die folie zou ik een latwerk maken en bovenaan dan lariks planken hangen die ik laat verweren (onderhoudsvrij). Onderste stuk zou ik een betonnet tegen zetten en hedera en evt wat jasmijn of clematis hierop laten groeien. Zo is de folie onzichtbaar weggewerkt, en de klimop houdt normaal ook de regen tegen. De raamkozijnen zou ik beneden ook afwerken met lariks planken, zodat de isolatie niet zichtbaar is langs de zijkant. Ik zou het ook 'strak' willen houden en de hedera enkel op de (vierkante) betonnetten willen laten groeien, geen wild uitziende gevel maar strak groen. Zeker geen overgroei van raamkozijnen en dakgoten.
Weet alleen niet of het wel een goed idee is? Iemand met een gelijkaardige installatie thuis?
Mijn vrouw vindt het 'weer' een gek idee, zij wil de gevel gewoon verven in het wit, zoals 'normale' mensen. Ik vind zo'n groene gevel prachtig en zou dit graag doordrukken, mits eventueel een compromis (bvb witte planken (evt kunststof) ipv de lariks die ze minder mooi vindt). Ik moet het kostenplaatje dan ook nog goed krijgen, dus verven vs isoleren + hout en groen scherm.
Kostenplaatje zou 20 EUR/m2 zijn voor de lariks planken, 10 EUR/m2 voor pur platen (8-9cm), 5 EUR/m2 betonnet, 1 EUR/m2 EPDM folie en nog enkele pannenlatten en schroeven (en plantjes) voor een 100tal euro.
Alvast bedankt voor jullie mening en feedback!