Ervaringen met hennep isolatie van dak

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Franq77
Contacteer:

Ervaringen met hennep isolatie van dak

Bericht door Franq77 »

Ik wil een stukje schuin dak gaan isoleren met hennep en vraag ik me af wat de ervaringen zijn met dit materiaal. Met name wil ik graag weten of je nu wel of niet dampfolies moet gaan gebruiken? Ik lees namelijk op http://www.houhetwarm.nl/isolatie/hennep.html dat
Hennep heeft van nature een zeer sterke vochtregulerende werking. Bij vochtopname blijft de isolerende werking van hennep ongeveer hetzelfde. Het is daarom uitermate geschikt als isolatiemateriaal zonder damprem of extra folie tegen vocht. Het opgenomen vocht wordt namelijk heel geleidelijk afgegeven en beïnvloedt daardoor de luchtvochtigheid nauwelijks. Hennep zorgt daarom voor een aangenaam en gezond leefklimaat in huis. Tegelijkertijd is deze vochtopname een nadeel van hennep. Hennep is kwetsbaar voor vocht en moet dus niet op hele vochtige plekken worden gebruikt.
op http://www.duurzaamthuis.nl/duurzaam-wo ... aal/hennep lees ik min of meer hetzelfde.

Ik wil eigenlijk het volgende doen:
- pannen
- luchtlaag
- folie1 ?
- hennep
- folie2 ?
- luchtlaag
- kalk stuclaag

De vraag is nu, of met hennep de folie1 en folie2 nog nodig zijn? Wat zijn "hele" vochtige plekken in deze context?

Probleem is het bevestigen van folie1, omdat dit tussen de sporen zal moeten wat nogal bewerkelijk is, dus als ik ik dat zou kunnen vermijden zou dat goed uitkomen. De pannen zijn oud, en de wind en vocht kan er makkelijk onderkomen, aan de binnenkant van de pannen zie ik soms waterdruppels hangen, die vallen er echter niet af maar lopen langzaam naar beneden naar de volgende pan. Ook zal er wel stuifsneeuw inwaaien. Als er dan wel folie in moet, wat is dan de beste folie? En hoe bevestig je folie onder de panlatten ?

PS. kon dit onderwerp nog niet vinden in de bestaande threads
Erikvr

Re: Ervaringen met hennep isolatie van dak

Bericht door Erikvr »

gezien er nooit sneeuw op het dak van een hennepzolder blijft liggen heb ik zo mijn twijfels :lol:

maar zoals bij de meeste dakisolatie :
folie1: damp-open
folie2: damp-remmend
groet,
Erik
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Franq,
voor de duidelijkheid; de folie aan de binnenzijde moet volledig dampdicht zijn en ook volledig dampdicht worden aangebracht.
groet!

Ritsaert
Pigion

Bericht door Pigion »

Ik heb twijfels over de isolatiewaarde van hennep vezels. Het heeft een erg open structuur waar de lucht zo door blaast. Goede isolatiematerialen ontlenen hun goede eigenschappen vanwege stilstaande lucht, soms opgesoten in cellen, soms door de fijne vezels van het materiaal.
Zolang er geen neutrale testgegevens zijn, zou ik me ver houden van dat spul.
Pigion
Tim

Bericht door Tim »

Heu,

Ik heb hier isovlas onder het dakbeschot. Besparing op gas was 50% (muren, vloer en ketel zijn in zelfde jaar gedaan).

Tim
deleted

Bericht door deleted »

Elke fabrikant zal een onderdak adviseren bij dakisolatie.

Dat betekent in dit geval dakpannen en panlatten afnemen en een onderdak leggen. Een immens werk.

Van binnenuit kan je dat nooit 100% compenseren met folies.
Het dakgebinte blijft immers aan de buitenkant van de folies.(hier bedoel ik folie1 in je voorstel)

Maar het onderdak heeft twee functies:
1.insijpelend water/stuifsneeuw uit de isolatie houden.
2.verhinderen dat wind door de isolatie blaast

Functie nr2. wordt wel gecompenseerd door een folie langs binnen te plaatsen.
Functie1 blijft heikel. Er kan altijd een pan stuk gaan of wegwaaien.

Over een luchtlaag onder de pannen laten is ook veel onenigheid.
De redenering is dat een luchtlaag de pannen beter laat drogen en de isolatie droger blijft.
Anderen zeggen dat de luchtlaag juist voor extra afkoeling zorgt en daardoor condensatie (onderkant pannen) in de hand werkt. Ook beweert deze groep dat de geventileerde luchtlaag er voor zorgt dat er meer (slag)regen en (stuif)sneeuw onder de pannen geblazen wordt door de wind.

Ook over folies zijn de meningen verdeeld.
Een dampscherm langs binnen(hier bedoel ik dus folie2 uit je voorstel) vermijdt in principe interne condensatie, echter zal eventueel vocht (bv pan die stuk is ) lange tijd maskeren. Een damprem/dampscherm zorgt er ook voor dat vocht kan ophopen in de isolatie.
Voor de volledigheid kan vermeld worden dat er 'intelligente' dampremmen zijn. Deze claimen in de winter dampscherm te zijn (als de dampdiffusie van binnen naar de isolatie gericht is), maar dampopen te zijn in de zomer (als de damprichting omgekeerd is dus vanuit de isolatie naar binnen toe). Daardoor zou de isolatie in de zomer altijd volledig kunnen uitdrogen.

Waar iedereen het over eens is dat de lagen van binnen naar buiten steeds dampopener moeten zijn.

Veel info over hennep vind je op : http://www.hanffaser.de

Ook maken ze melding van de mogelijkheid (op eigen risico) van hennep direct tegen de pannen. Door de directe plaatsing 'vol' tegen te pannen blijkt er (in de praktijk) ook geen slagregen of stuifsneeuw door de pannen te waaien.
http://www.hanffaser.de/uckermark/index ... dachziegel

G
Plaats reactie