Een omvormer

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Marijn21

Een omvormer

Bericht door Marijn21 »

Hallo mensen,

Ik heb me zojuist aangemeld omdat ik op het punt sta zonnepanelen aan te schaffen, heb al heel wat interessante dingen gelezen op dit forum.

Het is de bedoeling dat er 8 x yingli 255 op mijn dak komen. Nu staat er in de offerte een omvormer van SMA, de 1600TL. Deze is geschikt voor systemen van 1200 tot 1900 wp, is dit nu voldoende?

Met vriendelijk groet,
Marijn
Met vriendelijke groet,
Marijn
Pieke

Re: Een omvormer

Bericht door Pieke »

Volgens mij gaan ze uit van 90% rendement, dan tik je net de 1900 Wp niet aan.Lijkt me dat het bedrijf wat de offerte uitbrengt wel weet welk pakket deze aanbiedt.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
OBL-Rien
Contacteer:

Bericht door OBL-Rien »

Marijn21 schreef:Het is de bedoeling dat er 8 x yingli 255 op mijn dak komen. Nu staat er in de offerte een omvormer van SMA, de 1600TL. Deze is geschikt voor systemen van 1200 tot 1900 wp, is dit nu voldoende?
Het vermogen dat de panelen kunnen leveren hangt o.a. af van de opstellingshoek(en).
Omdat je bijna nooit 100% haalt, lijkt 1600Wp wel voldoende.
(Het is gebruikelijk om de netinverter iets kleiner te kiezen dan de maximale Wp van de panelen)

(Edit: 1900 aangepast naar 1600)
Laatst gewijzigd door OBL-Rien op 09 jul 2013, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Paide

Bericht door Paide »

voor de duidelijkheid, een 1600TL levert dus maximaal 1600W aan het net.
Toch is dat prima, ook al heb je 2040 Wp op je dak liggen, omdat dit maximum vermogen zelden gehaald wordt.
Tim

Bericht door Tim »

Hey,

Denk ik ook. Wat wordt de plaatsing/hellinghoek?

Ik tik met dit mooie weer net 1800Wp aan met 2340Wp geïnstalleerd op een SMA SB 2000HF (Pin 2100Watt max).

Panelen worden te warm om vol vermogen te geven.

Tim
Marijn21

Bericht door Marijn21 »

Ik begon eraan te twijfelen omdat het dak volledig op het zuiden is en een hellingsgraad van ongeveer 30-35, het bovenste gedeelte van een "Franse kap". Als ik zo hier op het forum lees dacht ik daar op mooie dagen zeker aan te komen, vooral in het zonnige zeeland :wink:
Als jullie zeggen dat een grotere omvormer, de sma 2100tl totaal overbodig is geloof ik dat uiteraard.
Met vriendelijke groet,
Marijn
OBL-Rien
Contacteer:

Bericht door OBL-Rien »

Dat is wel een erg mooie helling. Dan haal je op enkele dagen per jaar die 100% wel. Mogelijk een heel enkele keer zelf ietsje meer.
8x 255 = 2040 Wp
Waarbij de panelen vaak een speling hebben van plus/min 3% dus tussen 1979 .. 2101 Wp

Persoonlijk vind ik dan een 1600Wp omvormer wat krap.

Als we ons puur door prijs laten bewegen....

Stel dat je per uur dat je 2000 had kunnen opwekken je er maar 1600 opwekt. Dan mis je 400Wh per uur.
Neem aan dat dit voor 1 uur per dag geldt, over de helft van het aantal dagen per jaar.
Dan is dit in totaal 400Wh x 180 = 72kWh
Nemen we even ruimhartig 25 cent per kWh dan is dat 18 Euro per jaar.
Met een aangenomen levensduur van 10 jaar kom je op 180 euro.

Je kunt nu zelf de aanpassingen maken zodat het scenario wat realistischer oogt voor je. Wellicht helpt je dit om een keuze te maken.

Eventuele subsidie op de aanschaf niet meegerekend.

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86

Bericht door David86 »

Edit. Per pb
..
Marijn21

Bericht door Marijn21 »

Rien, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ben niet zo van electra..... het prijsverschil tussen de 2 omvormers is trouwens niet heel groot. Ik zal eens overleggen met de installateur die de spullen gaat leveren en deels installeren.
Met vriendelijke groet,
Marijn
Marijn21

Bericht door Marijn21 »

Is het trouwens niet zo dat een omvormer die veel tegen zijn max vermogen werkt eerder kapot gaat?
Met vriendelijke groet,
Marijn
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Gaat kapot of vliegt in brand... :wink:
Omvormers zijn een snel groeiende bron van woningbranden. Dus persoonlijk zou ik een ruime omvormer nemen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Klopt, heb vorig jaar 2 omvormers versleten van 3000W met 3500 Wp precies op 't zuiden en 20gr. Lijkt me dus dat je omvormer te licht is. Mijn leverancier hield vol dat het kon en niet aan de omvormer lag. Vraag dus duidelijk garantie van meer dan een aantal jaren of kies meteen voor een zwaardere omvormer.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Hier zijn er ook al twee gesneuveld in de door leveranciers verkochte race naar rendement. Is zo'n beetje net als alles uit het leven halen en op je dertigste uitgewoond sterven. Dan liever wat kalmer naar de 80....

Zou straks best een markt voor zijn: omvormerreparateur.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Contacteer:

Bericht door OBL-Rien »

Marijn21 schreef:Is het trouwens niet zo dat een omvormer die veel tegen zijn max vermogen werkt eerder kapot gaat?
Jazeker. Dat is een van de redenen waarom ik een 1600Wp netinverter wel aan de krappe kant vind.

PS, Terminologie: Hoewel de netinverter vaak omvormer genoemd wordt is de juiste term netinverter. De term omvormer wordt vaker gebruit voor de apparaten die 12 of 24V omzetten in 230V wisselspanning. Een omvormer kan je niet op het lichtnet aansluiten, een netionvert moet je op het lichtnet aansluiten. Ik weet dat dit een gevecht tegen de bierkaai is, maar toch.... :wink:

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb 12 keer 230 wattpiek in een string op een Easton 2800. Geplaatst in een hoek van 32 graden pal op het Zuiden. Alle schaduw is weggehaald.

Op mooie dagen ga ik voor het middaguur naar een piek van 3000 watt (die mooie dagen waren er niet zoveel). Als hij daarover heen gaat dan gaat hij in een soort beveiligingsmodus.

Ik zou nu kiezen voor een zwaardere omvormer.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie