Sandman,
Dat treft. Iets waar ik ook al een tijdje mee rondloop.
Persoonlijk zou ik eens iets willen uitproberen met stralingswarmte.
Zoals je weet wisselen alle objecten voortdurend met elkaar warmte uit via straling.
Het netto resultaat is steeds dat warmere objecten warmte verliezen aan de koudere. Directe straling is in de meeste gevallen goed voor 50% van de warmteverliezen.
En nu hebben we elke nacht een ongelofelijk koude hemel boven ons hoofd. Daarom zouden we , in principe, elke nacht een deel warmte naar de hemel kunnen stralen. (Beam me up , Scotty !)
Voor het koelen van huizen zijn er al experimenten te vinden. (via 'radiant cooling night sky' )
Voor een frigo had ik gedacht dat het er zo zou kunnen uitzien:
nachtfrigo.jpg
Ik verklaar:
Onderaan zie je een grote (rechthoekige) buffer gevuld met water.
Deze staat bij voorkeur in een al koele kelder.
Onderaan in het buffervat zit een uitgespaard vak waar voeding inkan.
Hier komt natuurlijk een geïsoleerde deur op en ook het buffervat kan nog geïsoleerd.
Het koelvak met de voeding zal de temperatuur aannemen van het omringende bufferwater. Warmer water stijgt, dus er zal een gelaagdheid ontstaan waarbij steeds het koelste water onderin de buffer zit (daarom daar het koelvak) en het warmste water boven de buffer in een(thermosifon-aangesloten) paneel.
Dit paneel is ook watergevuld en heeft een oppervlak met een hoge emissiviteits coëfficiënt. Glas is niet gewenst op dit paneel. (een groot T10-radiatorpaneel bijvoorbeeld). Het paneel staat buiten , liefst aan de noordzijde van het huis en heeft een vrij zicht op de hemel. Mag zelfs volledig horizontaal staan. (wel luchtbellen vermijden owv het thermosyfon).
Overdag schermen we het paneel af met isolatieplaten (een geïsoleerd deksel). s'Nachts zetten we het paneel open zodat het zijn warmte naar de nachtelijke hemel kan 'beamen' ...
G
Dat is project 765 , nu nog eens tijd vinden ...