koelkast zonder electriciteit

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Sandman79

koelkast zonder electriciteit

Bericht door Sandman79 »

Gandalf schreef:Einstein heeft in z'n jonge jaren ooit nog eens een frigo ontworpen die zonder electriciteit werkt.

Al is het niet zo'n succes geworden als de atoombom:

http://en.wikipedia.org/wiki/Einstein_refrigerator

Misschien in combi met een zonneboiler ?

G
Deze quote deed me zelf wat onderzoeken, en ik zag 3 koelkasten die werken op waterevaporatie

de mitticool

Afbeelding

De zeer pot

http://en.wikipedia.org/wiki/Pot-in-pot_refrigerator

en een exemplaar 'ontworpen door Emily Cummins

http://home.howstuffworks.com/solar-pow ... rator2.htm

Deze werken allemaal best in een drrog, warm klimaat, is er ook iets wat in ons klimaat goed zou werken? :)
gerard

Re: koelkast zonder electriciteit

Bericht door gerard »

@Sandman,

Ruim 25 jaar geleden een koelkast gemaakt die ook werkte op verdamping van water. Helaas nooit een kiekje van gemaakt.
We waren een ruïne in de Ardèche (Frankrijk) aan het opbouwen. Geen stroom aanwezig, wel water (een beetje) en echt Zuid-Frans warm weer.
Oude koelkast, waar deur en achterwand uit waren gesloopt met jutelappen voor de openingen die constant (capillair) vochtig werden gehouden. De kast was in de schaduw op een tochtige plek geplaatst. Temperatuur in de kast werd echt een stuk koeler dan de omgevingstemperatuur, nooit temperatuur gemeten overigens.
Een vuursalamander had het er naar zijn zin, want die heb ik er een paar keer in aangetroffen.
Je zou deze kast kunnen zien als een variant op de Australische Coolgardie safe, waar we toen nog nooit van gehoord hadden.
Groet,
Gerard
deleted

Bericht door deleted »

Sandman,

Dat treft. Iets waar ik ook al een tijdje mee rondloop.

Persoonlijk zou ik eens iets willen uitproberen met stralingswarmte.

Zoals je weet wisselen alle objecten voortdurend met elkaar warmte uit via straling.
Het netto resultaat is steeds dat warmere objecten warmte verliezen aan de koudere. Directe straling is in de meeste gevallen goed voor 50% van de warmteverliezen.

En nu hebben we elke nacht een ongelofelijk koude hemel boven ons hoofd. Daarom zouden we , in principe, elke nacht een deel warmte naar de hemel kunnen stralen. (Beam me up , Scotty !)

Voor het koelen van huizen zijn er al experimenten te vinden. (via 'radiant cooling night sky' )

Voor een frigo had ik gedacht dat het er zo zou kunnen uitzien:
nachtfrigo.jpg
Ik verklaar:
Onderaan zie je een grote (rechthoekige) buffer gevuld met water.
Deze staat bij voorkeur in een al koele kelder.
Onderaan in het buffervat zit een uitgespaard vak waar voeding inkan.
Hier komt natuurlijk een geïsoleerde deur op en ook het buffervat kan nog geïsoleerd.

Het koelvak met de voeding zal de temperatuur aannemen van het omringende bufferwater. Warmer water stijgt, dus er zal een gelaagdheid ontstaan waarbij steeds het koelste water onderin de buffer zit (daarom daar het koelvak) en het warmste water boven de buffer in een(thermosifon-aangesloten) paneel.
Dit paneel is ook watergevuld en heeft een oppervlak met een hoge emissiviteits coëfficiënt. Glas is niet gewenst op dit paneel. (een groot T10-radiatorpaneel bijvoorbeeld). Het paneel staat buiten , liefst aan de noordzijde van het huis en heeft een vrij zicht op de hemel. Mag zelfs volledig horizontaal staan. (wel luchtbellen vermijden owv het thermosyfon).
Overdag schermen we het paneel af met isolatieplaten (een geïsoleerd deksel). s'Nachts zetten we het paneel open zodat het zijn warmte naar de nachtelijke hemel kan 'beamen' ...

G
Dat is project 765 , nu nog eens tijd vinden ...
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

op zich 'easy' project, toch om een proefje op te zetten, maar dan nog: in de zomer is het vaak ook al 15-20 granden s nachts. Plus, een koelkast hoort voor mij qua gebruiksgemak toch echt in de keuken ipv in de kelder. :)
deleted

Bericht door deleted »

Sandman79 schreef:maar dan nog: in de zomer is het vaak ook al 15-20 granden s nachts.
Dat is net het mooie. Warm water blijft bovenin. En ook als het paneel eenzelfde temperatuur heeft als de omgevinglucht (en de convectieverliezen stilvallen) straalt ze nog altijd warmte uit naar de koude hemel.

Plus, een koelkast hoort voor mij qua gebruiksgemak toch echt in de keuken ipv in de kelder.
Daar valt veel over te zeggen.
Als je met eigen verse groenten/fruit aan de gang gaat heb je liever een koelruimte dan een kastje (dat is meer iets voor het systeem van wekelijks inkopen en aanvullen)
Ook energetisch staat een koeltoestel beter niet in de warmste ruimte van het huis.

Ratio en gemak rijmen vaak niet.

Bovendien denk ik dat de natuurlijke koelsystemen: verdamping en/of radiant cooling 'slechts' een vijftal graden koelvermogen hebben. Zet je dat in een koude ruimte, dan kom je aan de gewenste koel-temperaturen, start je aan kamertemperatuur, dan eindig je nog steeds te warm voor vele voedingsstoffen ...

G

G
David86

Bericht door David86 »

G,

Voor zomergebruik: Is het niet een idee om een ww die je kan gebruiken op de manier waarop de zeer pot werkt bij je koelkast systeem te betrekken. Overdags zonnewarmte om koeling te maken en 's nachts gebruik maken van de koude hemel. Dit bied wellicht een beetje flexibiliteit om in te spelen op de variaties in het weer.

Groeten,
..
deleted

Bericht door deleted »

David,

Die met evaporatie staat de wand altijd zelf in de zon.(of toch in de warmte)
Heb er al grote gezien voor Afrika waar houtskool werd gebruikt in de buitenwand.
Probleem bij die opstelling is dat het slechts een beperkt koelvermogen heeft omdat het ook in de zon moet staan en eigenlijk geen isolatie heeft.
De grote exemplaren verdampten dan ook nog een aanzienlijke hoeveelheid water per dag.

Meestal zie je dan ook slechts kleine exemplaren met deze toepassing.

Maar het is wel een idee om het op zo'n buffersysteem aan te sluiten. Net als het paneel moet het dan hoger dan de buffer komen.
En binnenin zit dan geen groenten, maar een cilinder met water dat aangesloten is op de buffer ....
Valt te meten. Ook het waterverbruik.

G
David86

Bericht door David86 »

Gandalf schreef: Maar het is wel een idee om het op zo'n buffersysteem aan te sluiten. Net als het paneel moet het dan hoger dan de buffer komen.
En binnenin zit dan geen groenten, maar een cilinder met water dat aangesloten is op de buffer ....
Valt te meten. Ook het waterverbruik.

G
Juist,

Een zandbak die "nat" gehouden word, met een leidingwerk wat door het natte zand loopt naar je buffer had ik in mijn hoofd. Dan kan je koelkast gewoon in de kelder blijven staan.

Groeten,
..
deleted

Bericht door deleted »

Bij een keldertemperatuur van 12 tot 15 graden, moet het mogelijk zijn om 6 à 8 °C te halen met radiant cooling.

Probleem met evaporatie is dat die des te beter werkt des te warmer het is.
Dus bij 30 °C haalt ie er misschien wel 10 graden af, maar met die 20°C ben je nog niks als het in de kelder 15 graden is. (iemand die fris water wil vervoeren in de woestijn natuurlijk wel, daar is elke graad winst !)

Wordt het buiten frisser, pakweg 20°C, dan wordt er ook minder verdampt en haalt het systeem er maar een paar graden af (pakweg naar 18°C) , ben je weer niks mee ...
Dat is wat ik vermoed/vrees. Om zeker te zijn moeten we een proefopstelling maken.

Ik ga toch ngog eens moeten leren lassen ....

G
David86

Bericht door David86 »

G,

Misschien kun je wat extra verdamping krijgen als je meer zonlicht op de "zandbak" richt, d.m.v. spiegels o.i.d. Anderzijds, als je het goed af kan met die koudestraling koeler.. dan zou ik er ook niet te moeilijk over doen..

M.b.t. het lassen: Ik denk dat je een heel eind komt zonder laswerk, hergebruik van b.v. een cv radiator (zo'n enkele) zou al een mooie manier zijn om 's nachts de koudestraling uit de hemel op te vangen (of warmte straling afgeven, wat je wilt..) met normale cv leiding kun je dan al naar je "koelkast" die in je proefopstelling gemaakt kan worden van een oude vrieskist waar je een buffer in plaatst. (een kapotte boiler bv, de aansluitingen daarvan verplaatsen is een koud kunstje dat je voor een paar tientjes kan uitbesteden. Of daar ook een cv radiator (enkel, dubbel wat je wilt) je kan in dat geval de vrieskist volgooien met gebruikte flessen vol water of zakken o.i.d.

Op die manier kun je in ieder geval een leuke indruk krijgen van de werking, zonder een nieuw vak te leren of grote investeringen te doen.

Het is een leuk idee, echt zo'n project om jezelf helemaal in te verliezen... :)
..
holtere

Bericht door holtere »

zit wat te denken....
Werkt wat tocht of trek niet makkelijker / beter met dit systeem :?

Grz,
Holtere
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Zou dit werken?

Dakvlak op noorden met warmteafstraler
Buffervat op vliering
Bijkeuken, hier kan ik een ruime koelruimte realiseren met koel-mantel, (en misschien mn diepvries in plaatsen met zn warme deel erbuiten).....
Zou dit werken op thermo syphon?
koelen1.png
David86 schreef:Ik denk dat je aansluitingen sowieso aan de zijkant van het vat moeten om de thermosyphon werking te krijgen (of in ieder geval koud laag in het vat en warm hoog in het vat uit laten komen)
aangepast...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef:Bij een keldertemperatuur van 12 tot 15 graden, moet het mogelijk zijn om 6 à 8 °C te halen met radiant cooling.
Maak er een lekbak onder en je hebt nog een voordeel: een droge kelder. Wel zaak om regelmatig het vochtige oppervlak van de "koelkast" te reinigen om schimmel te voorkomen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
daniel

Bericht door daniel »

uitstraling van warmte -> radiative cooling.
daar wordt al over nagedacht, nu al ~max 100W/m2 dmv nano deeltjes..

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/nl4004283 en
http://phys.org/news/2013-03-solar-cool ... light.html

(Dit is alleen vlak voor 1 april uitgebracht, dit brengt mij een beetje aan het twijfelen.)

Hoewel, het volgende onderzoek stamt uit 1981 en ondersteund het onderliggende principe wel.

http://ieeexplore.ieee.org/xpl/login.js ... %3D5110153

"....The key factor is infrared selectivity with low reflectance in the 8–13 μm ’’window’’ but high reflectance elsewhere. Considering only radiation balance, ideal surfaces of this type can yield temperature differences of ∼50 °C while the cooling power at near‐ambient temperatures is ∼100 W/m2...."
David86

Bericht door David86 »

Is het het uitstralen van warmte of het instralen van koude ?

Koude straalt immers net als warmte, in dit geval uit de hemel lijkt mij, vandaar dat het goed werkt als er geen wolken zijn denk ik.

Miererneukerij verder..
..
Plaats reactie