automatisch drinkwatersysteem voor kippen en geiten

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Post Reply
cee

automatisch drinkwatersysteem voor kippen en geiten

Post by cee »

We hebben sinds kort kippen en een bok, en om het mezelf makkelijker te maken ben ik hier even iets moeilijk aan het bedenken, al is het 100% met recyclage materiaal...

Wat vinden jullie ervan? verbeteringen en suggesties altijd welkom,
Ik dacht er eventueel aan om wat lavasteen in een zak in de regenwaterton te doen die als filter zou moeten werken.
In de spoelbak kan ik dat niet, anders kan ik niet meer doorspoelen om het water te verversen, onderaan de spoelbak ga ik dus wat puin inwerken zodat ik de grond niet wegspoel en de bak zou verzakken ;)

Image
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
Pieke

Re: automatisch drinkwatersysteem voor kippen en geiten

Post by Pieke »

Leuk bedacht Cee. Heb zelf ook een paar kippen. Maar waarom zou je iets ingewikkelds gaan maken? Eén maal daags met een gieter op en neer lijkt me eenvoudiger.Denk er wel aan dat een kip lastig kan slikken, dus ze moeten kunnen drinken op "ooghoogte"
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
cee

Post by cee »

Misschien is dat inderdaad iets makkelijker, maar het is eigenlijk een testcase, en als dit systeem goed werkt zou ik dat durven uitbreiden naar een druppelsysteem voor plantenbakken, dat zou ik dan via de capilaire werking van touwen proberen te regelen, schijnt ook mogelijk te zijn. En als ze genoeg vocht hebben stopt die capilaire werking vanzelf...

1 keer op en neer met de gieter zie ik inderdaad gerust zitten, maar 10 keer is een andere zaak, en dus probeer ik het te automatiseren zonder gebruik te maken van electriciteit of pompen, ik ben eens benieuwd of ik in m'n opzet ga slagen.

Ik heb al een leverancier gevonden voor oude afgedankte spoelbakken, dus dat is ook al geregeld ;)
En hij was ook blij, weer iets minder dat die naar het containerpark zou moeten brengen...
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
David86

Post by David86 »

Pieke wrote:Denk er wel aan dat een kip lastig kan slikken, dus ze moeten kunnen drinken op "ooghoogte"
Pieke, ik weet niet wat voor kippen jij gekocht hebt maar de kippen die ik tot nu toe gezien heb drinken met hetzelfde gemak uit een plasje water op de grond als uit een drinknippel op ooghoogte...

Cee, ga er voor het gemak maar voor uit dat er altijd een domme kip tussen zit die in de drinkbak schijt. Voorheen gebruikte ik gewoon een grote emmer, tegenwoordig doe ik het zo:
drinkton forum.jpg
Creatief of high-tech is het niet maar ik hoef hem maar een maal per maand bij te vullen/verversen en die smeerpijpen kunnen hun eigen water niet verzieken :)

Die nippels kostten 75 cent of je haalt ze uit een gebruikt/kapot drinkflesje voor kleinvee..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
..
Pieke

Post by Pieke »

@David,mijn kipjes ( Kip&Janneke) zijn uit een normaal ei gekropen.Als ze drinken en dat doen ze net zo lief uit de eendenpoel als uit de drinkkorf,dan zie je dat ze vervolgens hun koppie naar achter gooien om het water op te nemen.Een hond bijvoorbeeld lebbert een drinkbak leeg,maar het lijkt me dat dit komt omdat ie lippen heeft.

Een drinkkorf op oog/schouderhoogte maakt het iets makkelijker om vocht op te nemen.Maar ik leg dan ook alles en iedereen in mijn omgeving in de watten.

En ja,smeerpijpen zijn het wel.....maar eendjes zijn erger
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Post Reply